سید مرتضی علم الهدی برای احکام توجیه عقلی میآورد. آیات و روایات ناسازگار با اصول عقلی را به تأویل میبرد و از اصول و مبانی تشیع به صورت عقل گرایانه دفاع میکند.
تفکر عقل گرایی در تمام شخصیت و آثار علمی علم الهدی یا همان سید مرتضی نمایان است. حتی در نقد و تبیین احادیث قائل به ترجیح وجوه عقلی است، عقلی که حجة الحجج است، برای شناخت و پذیرش اصول عقاید و شناخت احکام عقل مورد تأکید وی است تا جایی که افرادی را که شناختشان در اصول بر پایه تقلید است و بدون تعقل و تحقیق اعتقاد پیدا کردهاند را کافر و فاسق میداند! مبارزه با خرافه پرستی- چیزی که هنوز هم در گذر قرنها گریبان اعتقاد بعضی از افراد را گرفته است- این عالم امامیه در قرنهای 4 و 5 با این عقیده انحرافی مبارزه میکند و عدم اعتقاد خود را بدون هیچ ابایی مطرح میکند.
از اصول عقلی سید مرتضی اصل حسن و قبح، اصل اختیار و نفی جبر و اصل مباح بودن هر منفعت بیضرر است. عقل حجت درونی و راهنمای درونی هر انسانی است. به باور سید مرتضی خدا هیچگاه بندگانش را رها نکرده و آنها را در انجام تکالیفشان متحیر نگذاشته است. سید مرتضی بیان میدارد فردی حتی اگر در جایی باشد که دین خدا از طریق پیامبران به او نرسیده باشد و اطلاعی نداشته باشد حجت فرد در انجام تکالیف عقل اوست و باید به حکم عقلش عمل کند.
سید مرتضی برای احکام توجیه عقلی میآورد. آیات و روایات ناسازگار با اصول عقلی را به تأویل میبرد و از اصول و مبانی تشیع به صورت عقل گرایانه دفاع میکند. سید مرتضی در برابر شبهات اهل سنت همچون یک کنشگر عمل میکند و با ادله عقلی فضای پر التهاب مناظره را به سکوت مبدل میکند و باعث میشود هر پرسش کنندهای در درون خود بگوید آری راست میگوید حق با اوست!
باید این عقلگرایی در دنیای امروز نیز ظهور و بروز بیشتری پیدا کند. بسیاری از خرافات و باورهای خرافی امروزه با همین نکته ساده اما عمیقِ عقلگرایی قابل حل است. پاسخ بسیاری از شبهات ریشه در تأملات عقلی دارد و به راحتی قابل پاسخگویی است.
در فضای غبارآلود فتنه و اغتشاش این عقل است که کدام طرف میدان بودن را نشان میدهد و رهبری میکند. بصیرت مورد نیاز در شرایط فتنه با عقل حاصل میشود. عقل است که انسان را از بیراهه رفتن نجات میدهد. ریشه بسیاری از اباحهگریهای موجود در جامعه امروز ناشی از عقل ضعیف و تحلیل ناقص است و این با دعوت به تفکر قابل رفع است.
نظر شما