رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در هشتمین گردهمایی مدیران شعب انتشارات جهاددانشگاهی سراسر کشور گفت: تولید محتوا باید هدفمند باشد و نباید دچار کمیتگرایی شد.
در ابتدای جلسه اکبرزاده ضمن تبریک ماه رجب و تشکر از همکاران واحدهای مختلف سازمان به خاطر تلاشهایی که در طول یک سال گذشته در زمینه فعالیتهای انتشاراتی سازمان داشتند، گفت: وقتی از دور نگاه میکنیم مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و نشر موفق عمل کرده و دورنمای خوبی نیز داریم و سیر کلی رو به رشد است اما کافی نیست موفقیتها نسبی بوده و با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب با برنامه حرکت کنیم. مسیر کلی حرکت نیز مشخص است؛ فعالیتهای مجموعه نشر در تولید محتوا، اقتصاد نشر و حوزه فرهنگی و ترویجی سه حوزه اصلی کار ما هستند.
وی افزود: تولید محتوا باید هدفمند باشد و نباید دچار کمیتگرایی شد. در حال حاضر انتشارات جهاد دانشگاهی از نظر تعداد آثار با فاصله از سایر ناشران جلوتر است اما کمیتگرایی نباید باعث غفلت از کیفیت شود. در زمینه بازرگانی نیز طی دو سال اخیر دنبال برندسازی و حضور در فضای مجازی و فروش اینترنتی بودیم. بخش فرهنگی و ترویجی نیز با فعالیتهایی نظیر مسابقات ملی کتاب سه دقیقهای و پایاننامه سه دقیقهای، فصل سخن، کتاب سال دانشجویی و پایاننامه سال و کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نشر موفقترین بخش فعالیت سازمان بوده است.
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی یادآور شد: در زمینه انتشارات باید به پروژههای تولید محتوا، استفاده از ظرفیتهای استادان و دانشجویان دانشگاهها، پرورش استعدادهای دانشجویان نوقلم، مقوله مطالعه و ترویج گفتمان علم و تولید محتوا در حوزه علوم انسانی اهتمام جدی شود.
کلانتر مهرجردی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز ضمن تبریک ایام میلاد حضرت فاطمه(س) و ایام دهه فجر گفت: اگر بپذیریم که جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است یکی از بحثهای اصلی آن مقوله انتشارات است و در اساسنامه جهاد دانشگاهی به نشر توجه ویژه شده و از جهاد دانشگاهی این انتظار میرود که هر سال در حوزه نشر کار بدیع و موثر داشته باشد؛ همانطور که امروز در گام دوم انقلاب قرار داریم و «فصل سخن» در این مقطع زمانی نشان از تیزهوشی جهاد دانشگاهی دارد.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: توجه به آثار حوزه نشر با محتوای خوب و اثرگذار به معنای صرف نظر از سایر آثار نیست بلکه به معنی توجه ویژه است. در این زمینه جهاد دانشگاهی میتواند شبکه نخبگانی اساتید فعال در حوزه نشر را شناسایی کند تا محصول اندیشه اساتید از طریق جهاد دانشگاهی در جامعه منتشر شود.
وی ادامه داد: ارتباط با اعضای هیأت علمی، شناسایی اساتید، برگزاری جلسات همفکری با آنها، راهاندازی حلقههای بحث و تفکر درباره حوزه نشر، شناسایی موضوعات و اولویتها در حوزه نشر و رصد فعالیتهای بازار نشر انقلاب فعالیتهایی است که جهاد دانشگاهی میتواند از عهده آن برآید و مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
در این گردهمایی نمایندگان شعب جهاد دانشگاهی که به صورت حضوری و مجازی در جلسه بودند به ارائه نظرات و طرح مسائل و پیشنهادهای خود پرداختند. همچنین دو کارگاه آموزشی با عنوان بازاریابی کتاب «روشها، مهارتها، ابزار و فنون» توسط مهدی علیپور حافظی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و ارزیابی متون علمی به قلم نرجس ورع، معاون پژوهش و فناوری مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری (ISC) ارائه شد.
در پایان این گردهمایی از سازمان جهاددانشگاهی تهران به عنوان شعبه برگزیده و از واحدهای جهاد دانشگاهی کردستان، صنعتی اصفهان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان بهعنوان شعب شایسته تقدیر، تجلیل شد.
نظر شما