کتاب «درآمدی بر فلسفه موسیقی فارابی» اثر سید محسن موسوی به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
نوشتار حاضر میکوشد اندیشه فارابی را به منزله میراث غنی اندیشه پیشینیان در فلسفه موسیقی بررسی کند، زیرا معلم ثانی هم در حوزه فلسفه و هم در حوزه موسیقی عملی و نظری، جزو سرآمدان جهان اسلام است.
فارابی، در قامت یک فیلسوف و موسیقیدان تراز اول در جهان اسلام، نظریاتی دارد که ضمن پیوند فرهنگی با انسان ایرانی معاصر، میتواند پاسخگوی بسیاری از دغدغههای فلسفی و به تبع آن بسیاری از دغدغهها نظری و عملی موسیقی به نحوه خاص و هنر به نحو آن باشد و به پرسشهای بنیادین علمی و فلسفی پاسخهای جدید بدهد.
فهم موسیقی به ما هو موسیقی، منشا موسیقی از لحاظ فلسفه تاریخ و بررسی تاثیر موسیقی بر مخاطب و نحوه فهم موسیقی، مشغولیت راستین این کتاب است.
این اثر در چهار فصل تالیف شده است؛ در فصل اول به بیان دوم مبحث قوای ادراکی نفس از منظر فارابی و فلسفه موسیقی فارابی پرداخته شده است.
نویسنده در دومین فصل از این اثر، به چیستی موسیقی از نظر فارابی پرداخته و در این راستا ضمن بیان تعریفی از موسیقی، چیستی علم موسیقی را تبیین و مبادی موسیقی نظری مطرح شده و در ادامه نیز چگونگی جایگاه موسیقی در دانش ریاضی از دیدگاه فارابی تشریح شده است.
در فصل سوم منشا موسیقی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در ابتدای این فصل، فلسفه تاریخ موسیقی بیان شده و اهالی موسیقی (اجرا کننده الحان، سازنده الحان، نسبت بین اجرا و ساخت الحان، عالم علم موسیقی) معرفی و در ادامه به تشریح ابزار تولید الحان پرداخته شده است.
دریافت اثر موسیقی و نحوه تنظیم و مخاطب عنوان چهارمین و آخرین فصل از این کتاب است که پس از بیان انواع تاثیرگذاری الحان بر مخاطب اثر موسیقی (قوه عقل و الحان، و انواع تاثیر الحان)، غایت و مقصود الحان نیز به نگارش درآمده است.
نظر شما