یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
شهید آوینی مبنا و جان ولایت را وفاق و الفت می‌دانست

وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: شهید آوینی مبنا و جان ولایت را این وفاق و برادری و الفت می‌داند. همه‌ی آفت‌های اجتماعی از گسست اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست «در آئین آوینی» به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت مرتضی آوینی، یکشنبه ۲۰ فروردین در ساختمان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد. در این نشست وحید یامین‌پور، عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی و معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و مهدی جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی سخنانی تفکر و اندیشه شهید اهل قلم، مرتضی آوینی را در سی‌امین سالگرد شهادت او بازخوانی کردند. محمدحسین بدری روزنامه‌نگار نیز دبیر علمی این‌جلسه بود.
 
یامین پور گفت: شهید مرتصی آوینی گزاره و شیوه جدیدی را به ما معرفی کرد که در واقع بیانگر فهم و درک جدیدی از عالم بود. او از دو طریق یعنی هنر و بیان حکمی توانست آثاری ماندگار را خلق کند که شاید با علم جدید هم توان خلق آن نبود. در این رابطه باید به روایت فتح اشاره کرد که تجلی خود شهید آوینی بود. او در روایت فتح، تنها به روایت جنگ نپرداخت و از همه چیز از جمله انسان و زمان باقی سخن گفت.

او افزود: آوینی در آثارش ما را شگفت زده کرد به طوری که متوجه شدم انقلاب اسلامی در دوران جنگ چه انسان‌هایی را به ما نشان داد. او همانگونه که از جنگ می‌گفت؛ از حکمت و هنر هم حرف می‌زد، مقاله و کتاب می‌نوشت و چه جالب که از بسیاری از جهات از همه بهتر می‌گفت.
 
وحید یامین پور با اشاره به وفاقی که شهید آوینی از آن نام می‌برد عنوان کرد: تعبیر إنّما المؤمنونَ اِخوة این طور تفسیر می‌شود که این است و جز این نیست که فقط مومنین هستند که برادرند چون اخوت دایر مدار نعمت الهی است. هیچ رشته‌ای وجود ندارد که قلب انسان‌ها را به هم پیوند بزند جز رشته ولایت الهی. قطع رشته‌ی الهی به عنوان کیفر بعضی گناهان در نظر گرفته شده است. شهید آوینی مبنا و جان ولایت را این برادری و الفت می‌داند. همه‌ی آفت‌های اجتماعی از گسست اجتماعی است. خودکشی، اعتیاد و دیگر آفات ناشی از همین گسست اجتماعی است ناشی از کسی است که از ولایت الهی گسسته است و شهید آوینی این موضوع رو در مسائل اجتماعی بسیار مهم می‌داند. اما امروزه جامعه لیبرال سرمایه داری مبتنی بر توافق اجتماعی است نه الفت و برادری و ولایت. نگاه شهید آوینی به اجتماع این نگاه الفت و مهربانی است.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: جامعه ایرانی کدام است؟ دی ماه 98 یا آبان 98؟ آن تشییع بزرگی که برای حاج قاسم برگزار شد یا آن گسست‌های اجتماعی؟ جامعه هم مثل انسان تجربه حالات گوناگون دارد گاهی خوب و خوشحال  و گاهی رنجور است. حقیقت جامعه ما آن گسست و آن عدم رفاه و عدم وفاق و عدم الفت است یا آن لحظه‌ای که در یک تشییع جنازه شرکت می‌کنیم و همه انگار باهم برادریم که در دفن برادری یکدیگر را دیده‌ایم. شهید آوینی می‌گوید که وفاق آن است آن که در هشت سال جنگ درگیر آن بودیم.
 
همچنین در این نشست مهدی جمشیدی نیز با اشاره به اینکه شهید آوینی با نوشتن چندین جلد کتاب و ساخت فیلم و برنامه ساخته گفت: برخی از آثار وی که در دهه ۷۰ خلق شده با وضعیت کنونی برابری می‌کند. آوینی در عین اینکه صلح طلب و آرام و با چهره‌ای خندان در بین همه ظاهر می‌شد، همانگونه هم صریح و شجاع  و در در جایی که لازم بود و از حق عقب نمی‌نشست. او به درستی در تحقیق و بررسی‌های خود به این نکته رسیده بود که رسانه و دین و تاریخ چه نقش مهمی در وفاق دارند.
وفاق اجتماعی یک امر اعتقادی و مجهول نیست و اینگونه نیست که انسان اراده کند و وفاق اتفاق بیفتند تا این تحول درونی رخ ندهد عموم مردم به این وفاق اجتماعی دست نخواهند یافت.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها