به گفته مدیر مرکز سعدیشناسی، در جهان اسلام سعدی با نفوذترین شاعر ایرانی بود و به ویژه در دو امپراطوری بزرگ اسلامی، امپراطوری عثمانی در آناتولی و بالكان و امپراطوری گوركانی در هند كه فارسی زبان فرهنگی هر دوی آنها به شمار میرفت شهرت و محبوبیتی كمنظیر داشت. در واقع از درون همین دو امپراتوری بود كه آوازه سخن سعدی از مشرق به مغرب زمین رفت.
کمالی سروستانی با اشاره به اینکه سعدی، زاده شیراز و برآمده از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در قرن هفتم هجری و سیزدهم میلادی است قرنی كه در تاریخ بشری و به ویژه تاریخ اروپا نطفههای آغازین روشنگری با آثار پترارك و بوكاچو پیوند خورده است، افزود: پیوندی كه در قرنهای بعدی به رنسانس و شكوفایی اروپا تبدیل میشود. طرفه آنكه آنچه بعدها ویژگیهای ادبیات روشنگری شناخته میشود پیش از این در آثار سعدی خلق شده بود.
وی ادامه داد: او اصل سادهنویسی را که یکی از ارکان رمان عصر تجدد بود، در نثر خویش بهکار گرفت و ایجاز را که یکی دیگر از این ارکان بود، به یکی از بارزترین ویژگیهای سبک روایی خود تبدیل کرد. این سبک روایی بهویژه در گلستان سعدی چنان مورد توجه قرار گرفت که آن را به نوعی همان قصارگویی در غرب میدانند. چنانکه آثار پاسکال و نیچه در این امر سرآمد است.
این سعدیپژوه و سعدیشناس با اشاره به اینکه گلستان سعدی نخستین كتاب فارسی بود كه به یك زبان اروپایی ترجمه شد، تصریح کرد: زمینه آشنایی شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و اندیشمندان غرب را فراهم كرد.
سعدی سنتشناس و سنتآفرین بود
کمالی سروستانی با بیان اینکه سعدی سنتشناس و سنتآفرین بود، وی را از منادیان روشنگری در قرن هفتم معرفی کرد و افزود: به همین دلیل است كه شاعران و اندیشمندانی چون ولتر، هوگو، دیدرو، لافونتن، گوته، شیلر، پوشكین، رنان، امرسون، بالزاك، موسه و بسیاری دیگر از او متأثر شدند. با توجه به همین ویژگیها مرکز سعدیشناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب در بخش علمی یادروز سعدی به نسبت میان سعدی و داستاننویسی امروز ایران خواهند پرداخت و در نشستهای علمی مجازی و حضوری این مراسم در شیراز و تهران داستاننویسان معاصر ایران بر خوان سعدی خواهند نشست و از این نسبت سخن خواهند گفت.
به گفته مدیر مرکز سعدیشناسی، در این نشستها مصطفی مستور پیرامون «حکایات سعدی و مفهوم داستان مدرن»، ابوتراب خسروی پیرامون «روایت در حکایات سعدی»، محمد کشاورز پیرامون «عنصر مکان در حکایات سعدی»، فرهاد حسنزاده پیرامون «بازآفرینی حکایتهای سعدی»، اکبر صحرایی پیرامون «زاویه دید در حکایات سعدی»، امین فقیری پیرامون «گلستان سعدی و من»، مرجان فولادوند پیرامون «سعدی و گشایش مرزهای زبانی»، احمد اکبرپور پیرامون «شگردهایی برای معشوق زمینی» و مجید قیصری پیرامون «تصویر سعدی در کلام سعدی» سخنرانی خواهند کرد.
کمالی سروستانی همچنین گفت: علاوه بر این بخش استادان سعدیپژوه در بخش تخصصی اندیشه و آثار سعدی به موضوعهای مختلف خواهند پرداخت. دکتر اصغر دادبه پیرامون «حد همین است سخندانی و زیبایی را»، دکتر حسین معصومی همدانی پیرامون «سخن سعدی»، دکتر فرح نیازکار پیرامون «سعدی و گستره صلح»، دکتر جواد دهقانیان پیرامون «سعدی شیرازی و حاجی بابای اصفهانی» و دکتر امینرضا نوشین پیرامون «مجازات به احترام عدالت؛ مقایسه سعدی و کنفوسیوس» سخنرانی خواهند کرد.
انتشار یازدهمین شماره دوفصلنامه سعدیشناسی
وی افزود: همزمان با یادروز سعدی یازدهمین شماره دوفصلنامه سعدیشناسی که 18 جلد پیشین آن بهصورت مجموعه مقالات چاپ شده بود منتشر خواهد شد که دربرگیرنده متن سخنرانیهای علمی یادروز سعدی در سال 1401 است.
وی در پاسخ پرسش پیرامون ماندگاری سعدی گفت: آفرینش غزلهای عاشقانه، روایت عارفانه، قصاید فاخر، مجالس حکیمانه، نصیحۀالملوک خردمندانه و رباعیات و قطعات شاعرانه، هر روز بر صیت سخن او از کران تا به کران قلمرو زبان فارسی و ادبیات جهانی میافزاید و سعدی همچنان میماند و میپاید و بر ماست که غفلت و نیسان ناخواسته از سعدی را به آشتی و پیوندی دوباره با سعدی بدل کنیم و آن را به امتداد ایام پیوسته گردانیم که نیک میدانیم نبض سبز زندگی در گنجخانۀ دولتش جاری است.
به گزارش ایبنا؛ در ساعت 16 روزهای سهشنبه و چهارشنبه 5 و 6 اردیبهشتماه نشستهایی حضوری در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار و کلیه سخنرانیها از اول تا دهم اردیبهشتماه در فضای مجازی منتشر خواهد شد.
نظر شما