چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۳
دفاع اکرامی‌فر از داوری‌های جشنواره دوم شعر فجر

چندی پیش خبری در خبرگزاری‌ها به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره شعر فجر منتشر شد مبنی بر این که داوری‌های دومین جشنواره در سال گذشته، شتاب‌زده صورت گرفته است. ایبنا به همین مناسبت گفت‌وگویی با محمود اکرامی‌فر داشت و او از عملکرد جشنواره دوم به‌ویژه در حوزه داوری‌ها، دفاع کرد. وی همچنین تاکید کرد که جشنواره شعر فجر، باید ساختاری فراحادثه‌ای داشته باشد و برای هر اتفاق اجتماعی و سیاسی در جهان، لزوما نباید بخش ویژه در نظر گرفت./

محمود اکرامی‌فر، دبیر دومین جشنواره شعر فجر در سال ۸۶، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: در جشنواره شعر فجر سال گذشته به هیچ وجه داوری‌ها شتاب‌زده نبودند و نتایج آن جشنواره نیز به خوبی این مطلب را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: مواردی که سال گذشته در داوری‌ها در نظر گرفته شد، مطابق دستورات شورای سیاست‌گذاری بود. حتي برای جلوگیری از شتابزد‌گی‌ها، تعداد داوران را افزایش دادیم.

اکرامی فر گفت: حدود ۳۵ داور از استان‌های مختلف و ۳۰ کانون فعال در حوزه شعر در جشنواره سال گذشته حضور داشتند. تردید ندارم که با توجه به دقت‌های صوت گرفته از سوی آنان، داوری‌ها به دور از شتابزدگی بوده است.

وی تشریح کرد: اگر فرایند و روند انتخاب داور دچار مشکل شود، بی‌شک در فرایند داوری نیز مشکلاتی به وجود می‌آید و هر چه تیم داوری بیشتر تغییر کند، نتایج نیز تغییر می‌کنند. به جرات می‌توان گفت داوران سال گذشته از لحاظ سن، داشتن تجربه، کیفیت و پرداختن به تمامی سبک‌های شعری، با معیارهای جشنواره تناسب لازم را داشتند.

دبیر دومین جشنواره شعر فجر تصریح کرد: در اسامی برگزیدگان سال گذشته به جز یک مورد، هیچ اعتراضی به داوری‌ها نشده بود و این نشان‌دهنده رضایت شرکت‌کنندگان جشنواره از داوری‌های جشنواره دوم است. با توجه به اهداف جشنواره، زمان، نیروی انسانی، پشتیبانی‌ها و هزینه‌ای که در اختیار داشتیم، تیم داوری فرامنطقه‌ای، فراجناحی و فراقالب شعری بود و انتخاب‌شوندگان هم اینچنین بودند.

وی خاطرنشان کرد: اظهار نظر درباره چگونگی داوری‌ها در حوزه اختیار کسی است که دستکم بداند جشنواره با چه هدفی برگزار شده و برای رسیدن به این هدف چه مسیری را طی کرده است.

اکرامی‌فر یادآور شد: اگر بدانیم یک جشنواره چه هدفی داشته، چه مسیرهایی را برای رسیدن به این هدف طی کرده و چقدر در دستیابی به اهدافش موفق بوده است، از اظهارنظرهای بی‌مورد نیز جلوگیری می‌شود.

شاعر «یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد» تاکید کرد: گاهی باید اهداف جشنواره‌ها را بازنگری کرد و به این امر توجه داشت که این جشنواره فقط برای اهدای جایزه به تعدادی از شاعران برگزار می‌شود یا هدفی فراتر چون سیاستگذاری‌های کلان شعری دارد؟ شایسته است رسانه‌ها نیز قدری فراتر از اظهار نظر سطحی درباره چگونگی داوری و اسامی برگزیدگان به جشنواره بپردازند و بیش‌تر به اهداف برگزاری چنین جشنواره‌ای توجه داشته باشند.

این شاعر افزود: داوری امری ساده نیست. اشتباه در داوری و اعتراض به داوری‌ها نیز امری طبیعی است؛ به‌ویژه در حوزه شعر با توجه به این‌که معیارها همزمان کمی و کیفی اند، اسامی شاعران برگزیده ناخودآگاه ذهنیت ایجاد می‌کند و ممکن است این‌گونه القا کند که توجهی خاص به یک مجموعه شعر و یا شاعر شده است. چنین مواردی بر پیچیدگی داوری در جشنواره شعر فجر می‌افزاید.

وی در ادامه، درباره ضرورت وجود بخش‌های ویژه در جشنواره و پرداختن این بخش‌ها به وقایع سیاسی روز، گفت: با توجه به این که برنامه‌ریزی جشنواره شعر فجر بلندمدت است نه کوتاه‌مدت، خوب است در این جشنواره به یکسری وقایع کلی مانند پایداری در جهان یا مباحث آیینی پرداخت؛ اما پرداختن به موارد خاصی که در ایران و جهان اتفاق می‌افتد، برنامه‌ریزی‌های جشنواره را بر هم می‌زند؛ مگر آنکه آن رخداد، رخدادی بسیار حساس و سرنوشت‌ساز باشد. در غیر این صورت جشنواره باید ساختاری فراحادثه‌ای داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط