سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
کتاب «میراث مرتضوی» قدمی در راه خوانش عقلانی از دین/ حضور انتشارات کتاب طه در نمایشگاه

کتاب «میراث مرتضوی» که در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده، قدمی در راه خوانش عقلانی از دین است. این اثر برای مخاطبان بی خدا و بی دین نیست بلکه مخاطبی است که می خواهند دین و سنت و افکار مدرن را در کنار هم باشند.

مهدی گلزاری مدیر انتشارات کتاب طه درباره تازه‌های این انتشارات در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این انتشارات در شهرستان قم مستقر است و اتمسفر آنجا روی فعالیت‌های ما تاثیرگذار است.

او ادامه داد: کتاب «میراث مرتضوی» درباره سید مرتضی از متکلمان اولیه تشیع است. او کسی بوده که رویکرد عقلانی و معتزلی به دین داشته است. ما اگر بخواهیم تغییرات اجتماعی داشته باشیم به موازات این تغییرات باید الهیاتمان هم تغییر کند. اگر پیش از این تصویر ما از خدا، خدای جبار باشد تا خدای رحمان این تصویر ممکن است با عناصر امروزی زندگی مدرن سازگار نباشد پس باید تصویر خدا را تغییر دهیم.

گلزاری افزود: اینجا دو کار را باید انجام دهیم: نخست اینکه به سراغ تصویر غرب از خدا برویم که در این صورت نمی‌توانیم آن را به دلیل ناسازگاری با سنت استفاده کنیم. کار دوم این است که به سراغ سنت خودمان برویم و به کسانی بپردازیم که از روش‌های تفسیر عقلانی برای تصویرسازی از خدا استفاده می کنند.

او درباره کتاب سید مرتضی و شخصیت او اظهار کرد: سید مرتضی متکلم بزرگی است که روش تفسیر دینش عقلانی است و به همین دلیل اگر در دین به متونی برخورد کنیم که با عقل در تعارض باشد چون اصالت با عقل است می‌توان خوانش دیگری از آن داشت. این روش در متکلمان قدیم مانند سید مرتضی و شیخ مفید بوده و این رویکرد استفاده می‌شده است اما ما دچار قشری گرایی شدیم که به نظر می‌رسد به غیر از اینکه دیسیپلین دینی از بین رفته دین را کمتر دارای عقلانیت نشان می‌دهد.

او گفت: این افراد استعداد این را دارند که با استفاده از میراث فکری آنها مخاطبانی را که هدف حرف‌های جدید نیستند قانع کنیم. برخی از مخاطبان کتاب‌های دینی ممکن است فقط با خوانش عقلانی از متون قانع شوند رویکرد افرادی چون سید مرتضی و بازسازی این متفکران مشهور و بزرگ که پتانسیل تفسیر عقلانی از دین را دارند مفید است.

مدیر انتشارات طه کتاب «میراث مرتضوی» را قدمی در راه خوانش عقلانی از دین دانست و بیان کرد: این اثر برای مخاطبان بی‌خدا و بی‌دین نیست بلکه مخاطبی است که می‌خواهند دین و سنت و افکار مدرن در کنار هم باشند.

او درباره دیگر آثار منتشر شده‌ کتاب طه در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: امسال با ده عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب حضور یافتیم. یکی دیگر از آثار جدید ما درباره هوش مصنوعی با عنوان «برهان اتاق چینی» است. این مثالی است که یک فیلسوف زده برای اینکه بگوید اگر دیدید هوش مصنوعی نحو جملات را رعایت می‌کند به معنای فهم آن نیست بلکه هوش مصنوعی رعایت نحو می‌کند نه معناشناسی.

او ادامه داد: این کتاب می‌گوید آیا هوش مصنوعی تولیدات خودش را می‌فهمد یا امکان فهم آن را در آینده دارد یا خیر؟ برخی می‌گویند امروز هم می‌توان هوش مصنوعی را دارای فهم دانست و برخی آن را منوط به آینده می‌دانند. برخی هم می‌گویند اساسا هوش مصنوعی امکان درک معنا را ندارد بنابراین این کتاب رویکرد فلسفی به هوش مصنوعی دارد.

او همچنین درباره مخاطب این کتاب بیان کرد: مخاطب این کتاب کسی است که نگران خطرات اجتماعی هوش مصنوعی است.

لازم به ذکر است نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها