مهران عباسی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر در نمایشگاه کتاب؛
امیرکبیر به دنبال انتشار آثار تاریخی برای پر کردن خلأهاست
مهران عباسی، مدیر عامل انتشارات امیرکبیر با اشاره به اینکه وظیفه ناشر با انتشار کتاب تمام نمیشود، گفت: ارتباط با مؤلف و حوزه فعالیت او و ظرفیت بازار در کنار هم انتشار یک کتاب را از موج به جریان تبدیل میکند.
او افزود: تعدادی کتاب چاپ جدید در زمینه تاریخ داریم که در این میان تاریخ قاجار و قبل از آن در انتشارات امیرکبیر به صورت جدی دنبال میشود و همچنین تاریخ صفویه که امسال دو کتاب تازه در این زمینه تاریخی داریم. «دیوانسالاری و نظام اداری در روزگار صفویه» که جلد نخست درباره وزیران و جلد دوم به مستوفیان و سیستم اداری حاکم بر دوره صفویه اختصاص دارد.
مدیرعامل انتشارات امیرکبیر عنوان کرد: مجموعه سفرنامههای دوره قاجار و پیش از آن است که یکی از آنها سفرنامه دوره تیموری است که با ترجمه ساسان طهماسبی، استاد گروه تاریخ منتشر شد و علاوه بر آن چندین کتاب جدید از او در امیرکبیر وجود دارد.
مهران عباسی گفت: سفرنامه «کروسینسکی» باز هم با ترجمه ساسان طهماسبی و سفرنامه یوهان اشترویس هم جزو چاپ تازه امیرکبیر است که در نمایشگاه ارائه شده است. در تاریخ بینابینی(تاریخ میان رشتهای» کتابی درباره تاریخ موسیقی داریم که گذر مختصری بر تاریخ ژاپن است که درآمد مختصری بر تاریخ موسیقی ژاپن از دوره باستان تا آغاز دوره مدرن را در برمیگیرد.
او ادامه داد: درباره تاریخ سیاسی و اجتماعی از حجتالاسلام مهدی مسائلی کتابی درباره «اطلس توصیفی اهل سنت» است که در نمایشگاه به مخاطبان ارائه میشود که هم به جغرافیا هم جریانشناسی مذهبی اهل سنت اختصاص دارد.
مدیرعامل انتشارات امیرکبیر بیان کرد: ما در نشر امیرکبیر برای انتشار کارهای جدید در ارتباط با مترجمان و مؤلفان هستیم. همچنین بحثی درباره آثاری که مدتی است مغفول مانده و تجدیدچاپ نشده در حال پیگیری است.
او ادامه داد: در رابطه با بحث تاریخ در ایران، این مسئله وجود دارد که درباره برهههایی از تاریخ ایران که دچار خلأ است چگونه به آن بپردازیم. درصدد هستیم با مؤلفان و محققان متخصص تاریخ رایزنی کنیم تا نظر کارشناسی آنها را درباره خلاء پژوهش در دورههای تاریخی بدانیم و کارهایی که درباره تاریخ ایران منتشر شده، روی میز میگذاریم تا دریابیم که به کدام دوره یا برهه تاریخ کمتر پرداخته شده است که اکنون ضرورت دارد به آن پرداخته شود.
مدیرعامل انتشارات امیرکبیر بیان کرد: پیشنهادهایی که از سوی محققان و پژوهشگران درباره نشر در امیرکبیر مطرح باشد، بررسی میکنیم این فرایند کارشناسی سال گذشته در انتشارات امیرکبیر شکل گرفته است که به نقشه راهی منجر شده است که مبنایی برای بررسی پیشنهاد مؤلفان و محققان است که این مسیر را برای انتشار کتابهای تاریخی برگزیدیم.
مهران عباسی درباره تبلیغات کتابهای سیاسی و تاریخی برای آگاهی مخاطب اظهار کرد: به نظرم ناشر با انتشار کتاب وظیفهاش تمام نمیشود، ارتباط با مؤلف و شناخت شخصیت مؤلف و ظرفیت بازار در کنار هم میتواند یک جریان را تولید کند.
سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشتماه در مصلای امام خمینی(ره) و همزمان بهصورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.
نظر شما