سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
کلاغی به نام «آقار» نماد ملی قصه‌گویی شد/ قصه پایه تولید همه فرآورده‌های فرهنگی است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم گفت: نماد ثبت ملی قصه‌گویی کانون پرورش فکری یک کلاغ به نام «آقار» است: آقار یعنی آقای قارقار. این نماد زمینه تولید انیمیشن و تئاتر را فراهم می‌کند و امیدواریم به یک شخصیت جذاب در بین کودکان و نوجوانان تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم «آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی» با حضور فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا تابش، مشاور معاون میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مصطفی رحماندوست، نویسنده کودک و نوجوان و جمعی از مربیان و مروجان قصه‌گویی سه‌شنبه (۲۳ خردادماه) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
اولین قصه در زندگی هر شخص ضربان قلب مادرش است
فرهاد فلاح در ابتدای این مراسم ضمن ابراز خرسندی از این ثبت ملی، درباره اولین قصه زندگی هر شخص گفت: ۲۵ سال تلاش در شکل‌گیری چنین موضوعی بسیار اقدام مهمی است و باید محترم شمرده و از آن تجلیل شود؛ چرا که قصه‌گویی مسئله بسیار مهمی است و در اهمیت آن باید بگویم اولین قصه‌ای که بچه‌ها می‌شنوند، زمانی که هنوز به دنیا نیامده‌اند، صدای ضربان قلب مادرشان است. کودک در زمان گریه در آغوش مادر آرام می‌گیرد؛ چون ضربان قلب مادر را حس می‌کند. این اولین قصه‌ زندگی هر شخص و قصه زندگی است. شیرین‌ترین قصه، قصه تولد است. همان‌طور که همه بچه‌ها دوست دارند، بارها و بارها قصه تولدشان را بشنوند.
 
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره قصه به عنوان پایه و اساس تمام فرآورده‌های فرهنگی سخن گفت: قصه پایه تولید همه فرآورده‌های فرهنگی است. اگر هر فرآورده فرهنگی را واکاوی کنید، عقبه آن به قصه برمی‌گردد. عقبه یک تئاتر، فیلم، تابلوی نقاشی، سینما و... به قصه بازمی‌گردد. همان‌طور که در ورزش، ورزش پایه دو و میدانی است، قصه نیز پایه همه هنرهاست. هرچه در قصه سرمایه‌گذاری کنیم، پایه‌های هنر قوی‌تر می‌شود. قصه، یک هنر بی‌هزینه است که بدون نیاز به فضا یا امکانات خاصی، امکان‌پذیر است. برای همین است که قصه میراثی عمیق، گران‌بها، جهانی و مانا است.
 
فرهاد فلاح درباره نقش قصه در تربیت و هدایت انسان‌ها در قرآن گفت: خداوند هم اگر هنر قصه‌گویی را نمی‌دانست، نمی‌توانست به انسان‌ها درس زندگی بیاموزد. خداوند متعالی‌ترین هدف را که هدایت انسان‌ها بوده در قالب قصه و با استفاده از معجزه بشریت در قرآن ارائه کرده است. شاید علت مانایی قصه همین کاربرد مقدس آن در کتاب قرآن و کتاب‌های آسمانی است.
 
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تأثیر قصه‌گویی در رشد و نمو کودکان و نوجوانان گفت: جریان قصه‌گویی باید تبدیل به بذر رشد و نمو بچه‌های ایرانی شود. ایمان در بازه زمانی کودکی شکل نمی‌گیرد؛ بلکه فقط بذر آن در این مقطع شکل می‌گیرد. بنابراین باید مهندسی دقیقی صورت بگیرد تا بذر مناسب کاشته شود تا محصولی که برداشت می‌کنیم، محصول ایمان باشد.
 
کانون پرورش فکری نخستین مکان برای پرورش قصه و قصه‌گویی بود
فرهاد فلاح از ثبت ملی قصه‌گویی به عنوان یک افتخار و آن هم به نام کانون یاد کرد و ادامه داد: ثبتی که امروز اتفاق می‌افتد، ثبت عادی نیست و این ثبت به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده است؛ ‌چرا که کانون پرورش فکری نخستین مکان برای پرورش قصه و قصه‌گویی بود.
 
وی درباره عمومی‌سازی قصه‌گویی گفت: آن چیزی که در جشنواره بیست‌وپنجم به سمت آن خواهیم رفت، عمومی‌سازی جشنواره قصه‌گویی است. از قصه باید به عنوان ابزار فرهنگی فاخر استفاده شود و مانند فرهنگی عمیق در بین خانواده‌ها رسوخ پیدا کند. امسال باید ظرفیت رسانه را برای قصه‌گویی افزایش دهیم و بستری را فراهم کنیم که بچه‌ها در خانه، جشنواره بیست‌وپنجم را بشنوند، از دیدن آن لذن ببرند و آن را ارزیابی کنند.  
 
فلاح در انتها خبر از رونمایی نماد جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی داد و گفت: نماد ثبت ملی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک کلاغ به نام «آقار» است. آقار یعنی آقای قارقار. مراحل ثبت این نماد هم به صورت ملی شکل گرفته است. این نماد زمینه تولید انیمیشن، تئاتر و... را فراهم می‌کند. امیدواریم به یک شخصیت جذاب در بین کودکان و نوجوانان تبدیل شود.
 
 
پاسداری از فرهنگ و هنر وظیفه همه مردم است
علیرضا تابش، مشاور معاون میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با بیان اینکه کانون پرورش فکری در همکاری با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی «قصه‌گویی» را به ثبت ملی رساند، گفت: ثبت ملی «قصه‌گویی» تذکری به همه ما برای توجه به قصه و فرهنگ قصه‌گویی در ایران است. ثبت ملی، یکی از وظایف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است تا عناصر ملموس و ناملموس را ثبت کنیم. نقالی و شاهنامه‌خوانی را سال‌های گذشته ثبت کردیم تا به این وسیله مشخص کنیم پاسداری از فرهنگ و هنر وظیفه همه مردم است.
 
وی ادامه داد: برای ثبت ملی و جهانی یک اثر در وزارت میراث‌فرهنگی نیاز به پرونده‌ای شامل اسناد و پژوهش‌ها است تا کارشناس‌هایی که آن را بررسی می‌کنند قانع شوند که آن اثر ویژگی‌های لازم برای ثبت ملی و جهانی را دارد. عنصر مهم ادبیات و قصه‌گویی در هویت ملی و جاذبه‌های فرهنگی ایران جای دارد و باید ادبیات را با ظرفیت‌ها و ظرافت‌های آن به نسل‌های آینده منتقل کنیم.
 
 
 
امیدوارم جشنواره ملی قصه‌گویی به آکادمی قصه‌گویی تبدیل شود
مصطفی رحماندوست، نویسنده کودک و نوجوان درباره تبدیل جشنواره قصه‌گویی به آکادمی قصه‌گویی گفت: ۲۵ سال پیش که این جشنواره را شروع کردیم نه به فکر بین‌المللی‌کردنش بودیم و نه به فکر ثبت ملی آن؛ اما با وجود این‌همه پیشرفت، همچنان خیلی از شیوه‌های ملی قصه‌گویی هست که هنوز شناخته نشده است. امیدوارم جشنواره ملی قصه‌گویی به آکادمی قصه‌گویی تبدیل شود.
 
در این مراسم از لوح ثبت ملی «قصه‌گویی ایرانی» رونمایی شد. همچنین از مصطفی رحماندوست (از پایه‌گذاران جشنواره قصه‌گویی) و علی خانجانی (گردآورنده مجموعه ۱۶جلدی قصه‌شناسی یلدا) تجلیل شد.

مراسم «آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی» با حضور فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا تابش، مشاور معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون، فروهر معدنی، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، هادی یوسف‌زاده، معاون توسعه مدیریت و منابع کانون، مصطفی رحماندوست، نویسنده کودک و نوجوان، علی خانجانی، نویسنده کودک و نوجوان و جمعی از مربیان و مروجان قصه‌گویی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها