یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
مهم‌ترین اضلاع تمام تمدن‌ها هنر است

قم- مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه هر تمدن برای عمق و وسعت بخشی نیازمند انواع مختلف هنر است، بیان کرد: مهم‌ترین اضلاع تمام تمدن‌ها هنر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر یکشنبه، در آئین اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی که در سالن همایش‌های بین‌المللی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان اینکه قدرت ماندگاری موجود در داستان غدیر خم نخستین نکته قابل توجه است، گفت: موانع بسیار سختی در پیش استمرار پیام غدیر بود که پیامبر(ص) نسبت به این موضوع آگاهی داشتند، ابرهای فراوانی مقابل درخشش انوار غدیر قرار خواهند گرفت ولی رسول خدا(ص) داستان را به گونه‌ای معماری کردند که از این آفت‌ها به دور باشد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه در موضوع غدیر هنر نیز نقش بزرگی ایفا کرد، اضافه کرد: تاریخ‌نگاری‌های غدیر و اشعار شاعران نیز در شکوفایی و ماندگاری غدیر تاثیرات بسیاری داشتند.
 
آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: غدیر درآمیخته شده با هنر آسمانی و متعهد با شخصیتی که کانون هنر است، گره‌ خورده است. هر موضوعی که در نهج‌البلاغه دنبال کنید، خواهید یافت که این موضوع درآمیخته با هنر است.
 
این استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) پیچیده‌ترین مفاهیم را در قالب اشعار هنری ارائه کرده‌اند، تصریح کرد: هنرمندان حوزه علمیه رسالتی که بر دوش دارند آن است که تمام معارف و گنج‌های اسلام را در قالب‌های هنری ارائه کنند. حوزه باید مناسب با اقتضائات امروز این مسیر را ادامه دهد.
 
وی افزود: یکی از مهم‌ترین اضلاع تمام تمدن‌ها هنر است و هر تمدن برای عمق و وسعت بخشی نیازمند انواع مختلف هنر است. امروز نیز یک پای استوار تمدن غرب در حوزه هنر است اما متاسفانه در غرب هنری که دنبال می‌شود در نهایت به عنوان جایگزین دین شناخته می‌شود.
 
مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این نکته که هنرمندان حوزوی باید به دنبال تغییر معادلات جهانی هنر در دنیای معاصر باشند، یادآور شد: در هنرهای غربی نکاتی از جمله شهوت و تکذیب عالم‌های غیب و قدسی مشاهده می‌شود.
 
آیت‎‌الله اعرافی بیان کرد: انقلاب اسلامی ابعاد مختلفی دارد و بخشی از آن تحول در عالم هنر است. این وظیفه بزرگ بر عهده هنرمندان حوزوی است. در برنامه توسعه هفتم دولت نیز باید شاهد توجه ویژه به هنر باشیم
 
 
 
ارسال ۱۶۷۷ اثر طلاب هنرمند به جشنواره هنر آسمانی
 
در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با ارائه گزارشی از روند جشنواره، گفت: در جشنواره نهم به موضوعات مختلفی توجه ویژه شده است. حکومت اسلامی و ولایت فقیه، تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، عفاف و حجاب، آسیب‌های اجتماعی، مسجد اسلامی و تراز انقلاب اسلامی و ... از جمله این موضوعات بودند.
 
وی با اشاره به اینکه طلاب در سال جاری هزار و ۶۷۷ اثر هنری به دبیرخانه ارسال کردند، عنوان کرد: از این تعداد ۳۶۹ اثر از ۱۶۱ هنرمند در حوزه شعر کلاسیک، ۱۹۷ اثر از ۶۶ هنرمند در حوزه شعر نو و ۸۱۶ اثر در بخش داستان داشته‌ایم.
 
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ۴۵۵ اثر درحوزه دستاوردهای انقلاب اسلامی بودند، عنوان کرد: همچنین ۴۲۱ اثر در حوزه عفاف و حجاب، ۱۲۳ اثر در حوزه مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی، ۹۴ اثر در حوزه ولایت فقیه و ۹۲ اثر در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوده است.
 
حجت‌الاسلام ملانوری با بیان اینکه به قضاوت داوران کیفیت آثار در این دوره بالاتر از دوره‌های گذشته بوده است، تصریح کرد: امسال بخش بین‌الملل جشنواره راه‌اندازی شد تا در سال‌های آینده از طلاب خارج از ایران نیز استفاده کنیم.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها