ترجمه کتاب «تئاتر و اجرای پساسینمایی» نوشته پییُتر وویچیتسکی توسط نشر نیماژ منتشر و راهی بازار نشر شد.
وویچیتسکی پژوهشگر معاصر حوزه تئاتر و سینما، بهدنبال ردپای این نگاه نقادانه، جریانی تازه را در دل تئاتر میانجیگرانه کشف میکند که تئاتر پساسینمایی است.
این کتاب از هفت فصل و همچنین نمایه و ارجاعات برخوردار است و علاوهبر پیشگفتار سردبیران انگلیسی و قدردانی نویسنده، عنوان فصلهای آن عبارتاند از: «چشمانداز پساسینمایی»، «دکالاژ و مدیافورها در السینور و پروژۀ اندرسن از روبر لپاژ»، «مونتاژ ناسینمایی در رودمتال سوییتبرد و سراب»، «لذات گناهآلود و باستانشناسی میانجیگرانه در خانه/ انوار و هملت از گروه ووستر»، «اِتیکس ادراک در وونش کنسرت»، «منظرههای سردرگمساز در هتل متوشالح»، «چشماندازها و آپوریاها در داگویل اثر لارس فون تریه».
در بخشی از این کتاب میخوانیم:
درک امروزهی ما از سینما، عمدتاً متأثر از جریانهای غالب سینمای واقعگرا است که بر نحوهی ادراک و نحوهی تماشاگری ما نهتنها در نسبت با سینما، بلکه حتی در نسبت با امر واقع نیز اثر میگذارند. این جریانها، شیوهای از تماشاگری منفعلانه را به مخاطب تلقین میکنند و این همان رویکردی است که در نظریات پساسینمایی مورد نقد جدی قرار میگیرد. با اثرپذیری تئاتر از سینما، التقاط هنر اجرا با فناوری و استفادهی روزافزون از ابزارهای سینمایی در آثار صحنهای، شاهد شیوهی نوینی از اجرای صحنهای هستیم که میتوان آن را اجرای التقاطی، چندرسانهای یا میانجیگرانه نامید. شماری از این آثار با استفاده از ابزارهای (تا پیش از این) سینمایی، به پرسش از سنتهای غالب سینمایی، سیاستهای ادراک پنهان در پس این آثار و نقد شیوههای تماشاگری پرداختهاند.
این کتاب با ۳۹۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۶۰هزار تومان عرضه شده است.
نظر شما