کتاب «جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان» نوشته محمد ذاکری کوشیده ضمن ارائه نگرش متفاوت در ادبیات مدیریت ایران، برخی از جنبهها و ظرفیتهای هنر و زیبایی شناسی را در مباحث مدیریتی و سازمانی مطرح کند.
امادر دهههای اخیر و پس از فراگیری پارادایم پست مدرنیسم در فضای علمی مدیریت، همواره این سوال مطرح بوده که آیا میتوان سازمان و مدیریت را از منظری دیگر نگریست، به شیوه ای متفاوت طراحی کرد و با معیارهایی دیگرگونه مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد؟ زیبایی شناسی که پایی در فلسفه و پای دیگر در هنر دارد، مدعی است میتواند پاسخی درخور به این پرسش دهد و رویکرد برآمده از زیبایی شناسی، در کنار رویکرد دیرپا و مدرنیستی بدیلی برای نگریستن به پدیده سازمان و عمل مدیریت باشد.
با اینکه این رویکرد در سالهای گذشته در کتب و مقالاتی در غرب مطرح شده اما جای آن در آثار علمی و کاربردی رشته مدیریت و سازمان در ایران خالی بوده است. کتاب «جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان» نوشته محمد ذاکری کوشیده ضمن طرح این نگرش متفاوت در ادبیات مدیریت ایران، برخی از جنبهها و ظرفیتهای هنر و زیبایی شناسی را در مباحث مدیریتی و سازمانی مطرح کند.
نویسنده در مقدمه کتاب پس از ذکر پیشینهای از شکلگیری علم مدیریت به عنوان یک رشته علمی متعین و اندیشههای مدرنیستی و اثباتگرایانه حاکم بر آن میافزاید: «با ظهور نگرش پسامدرنیستی که در همه عرصهها، شکستن قواعد و قالبهای مدرنیستی را در دستورکار داشت؛ این انسان زیبایی شناس بود که به جای انسان عقلایی پای به عرصه سازمان مینهاد. انسانی که دیگر تنها هدفش، یکی را دوتا کردن و افزایش درآمد و سود به هر قیمتی نبود بلکه سازمان و محیط داخلی و خارجی آن پیش نگاهش واجد برخی کیفیات زیباییشناختی است از جمله: زیبایی، زشتی، مسخرگی، تقدس و ...این نگاه و این کیفیات ادراک شده _چنانکه تفسیریها و پدیدارشناسان میگفتند_ سازمان را در ذهن فرد میسازد. این تصویر شکل گرفته نگرشهای فردی و جمعی و در مرحله بعد رفتارهای فردی و جمعی را شکل میدهد.»
رضا نجف بیگی استاد پیشکسوت مدیریت در معرفی این کتابْ نوآوری آن را افزودن جنبههای زیبایی شناختی به آموزههای مدیریتی دانسته است. در این کتاب پس از مروری بر مفاهیم زیبایی شناسی و زیبایی شناسی سازمان در دو فصل اول، رویکردهای زیبایی شناسانه به رهبری، اخلاق و داستان سرایی سازمانی در فصول سوم تا پنجم مطرح شده است. فصول ششم و هفتم بهره گیری از هنر موسیقی و تئاتر را برای اهداف سازمان بررسی کرده و فصل هشتم معماری، دکوراسیون و فضای فیزیکی سازمان را از نگاه زیبایی شناسی بررسی کرده است.
چاپ اول این کتاب در ۳۱۰ صفحه به همت انتشارات سیاهرود و با بهای ۱۸۶۰۰۰تومان در اسفند ۱۴۰۱ به بازار نشر عرضه شده است.
نظر شما