یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
تقابل «باربی» صورتی با «اوپنهایمر» سیاه

به نقل از روایتی، فانتزی صورتی «باربی» ساخته گرتا گرویگ و «اوپنهایمر» درام تاریخی تیره‌وتار کریستوفر نولان سرانجام روز افتتاحیه‌ خود را پشت سر گذاشتند تا نشان دهند همه می‌توانند برنده باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روایتی، فانتزی صورتی «باربی» ساخته گرتا گرویگ و «اوپنهایمر» درام تاریخی تیره‌وتار کریستوفر نولان سرانجام روز افتتاحیه‌ خود را پشت سر گذاشتند تا نشان دهند همه می‌توانند برنده باشند.
اما برنده‌تر بین این دو فیلم «باربی» محصول برادران وارنر دیسکاوری است که پس از کسب ۲۲.۲میلیون دلار در روز پنجشنبه، بالاترین فروش بلیت از پیش‌نمایش سال را به نام خود کرد. این فیلم جایگاه بهترین‌ها را در روز جمعه هم حفظ کرد و ۴۸.۲میلیون دلار دیگر از فروش در ۴۲۴۳ سینما به دستاوردش افزود تا در مجموع ۷۰.۵میلیون دلار کسب کند و عنوان بزرگترین روز افتتاحیه سال را مال خود کند که قبل از آن در ماه ژوئن با رقم ۵۱.۸میلیون‌دلاری در اختیار «مرد عنکبوتی: در سراسر دنیای عنکبوتی» قرار گرفته بود.

موج صورتی که سینماها را گرفته به احتمال زیاد به همین‌جا ختم نمی‌شود و به نظر می‌رسد «باربی» بتواند عنوان بزرگ‌ترین فروش سه روز نخست سال ۲۰۲۳ را هم به نام خود ثبت کند. فیلم «برادران سوپر ماریو» در ماه آوریل در سه روز اول اکرانش ۱۴۶.۳میلیون دلار فروخت. این انیمیشن در‌حال‌حاضر با ۵۷۳میلیون دلار در داخل و ۱.۳۴میلیارد دلار در سرتاسر جهان، پرفروش‌ترین اکران سال را به نام خود کرده است.
«باربی» گرویگ همچنین می‌تواند عنوان بزرگ‌ترین فروش آخر هفته یک کارگردان زن نیز بشود. «کاپیتان مارول» با همکاری آنا بودن و رایان فلک در سه روز افتتاحیه خود در سال ۲۰۱۹ توانست ۱۵۳میلیون دلار بفروشد؛ اما رکورد فیلمی که توسط یک کارگردان زن ساخته شده متعلق به «زن شگفت‌انگیز» ساخته پتی جنکینز با ۱۰۳میلیون دلار است که به نظر می‌رسد «باربی» به‌راحتی از آن عبور کند.

درحالی‌که هزینه تولید «باربی» ۱۴۵میلیون دلار بود، البته هزینه‌های بیشتری را هم برای یک کمپین بازاریابی فراگیر پشت سر گذاشت که حتی به صورتی کردن نیمکت‌های ایستگاه اتوبوس و یک خانه رؤیایی در مالیبو هم کشید.
با اکران این فیلم نقدهای ۹۰درصد مثبت از سوی منتقدان برتر در وب‌سایت «راتن تومیتوز» نشان‌دهنده موفقیت آن نزد منتقدان است و مخاطبان هم امتیاز «A» را در نظرسنجی‌های ابتدایی به فیلم داده‌اند.
این فیلم کمدی با بازی مارگو رابی در نقش باربی و رایان گاسلینگ در نقش کن، این عروسک نمادین را در حین سفر از باربی‌لند به دنیای واقعی دنبال می‌کند. در راه این سفر بازیگران متعددی با باربی همراه شده‌اند که ایسا رائه، آمریکا فررا، کیت مک کینون، مایکل سرا، سیمو لیو، هلن میرن، ویل فرل و بسیاری دیگر را دربرمی‌گیرد.

ازسوی‌دیگر درحالی‌که آخر هفته ماقبل آخر جولای چند سال اخیر به قلمرو کریستوفر نولان بدل شده بود و این فیلم‌ساز سرشناس دو فیلم از چهار فیلم آخر خود یعنی «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» و «دانکرک» را در این مقطع سال اکران کرد، امسال نیز قصد داشت تا به همین ترتیب گیشه‌ها را فتح کند. «تنت» نیز ابتدا برای همان زمان در نظر گرفته شده بود؛ اما به‌دلیل همه‌گیری کووید با تأخیر اکران مواجه شد. پس از فاصله گرفتن نولان از کمپانی برادران وارنر و ابراز نارضایتی شدید از عدم تعهد رهبری کنونی به اکران‌های انحصاری در سینما، به نظر می‌رسد کمپانی برادران وارنر احتمالاً به قصد «انتقام‌جویی» از این که نولان فیلم جدیدش را در یونیورسال ساخته است، «باربی» را دقیقاً در زمان مورد نظر نولان راهی سینماها کرده و سروصدایی به نام «نولانربی» را رقم زده تا نولان را در برابر باربی قرار دهد.

کاری که زمانی به نظر می‌رسید یک مسیر تصادفی بحث‌برانگیز باشد، اکنون به نظر ثمربخش می‌آید. درست است «باربی» برنده آخر هفته است، اما «اوپنهایمر» هم به‌نوبه خود تأثیرگذار بوده است. این فیلم بیوگرافی که در ۳۶۱۰ سینما روی پرده رفته ۳۳میلیون دلار در روز افتتاحیه به دست آورده که شامل ۱۰.۵میلیون دلار در پیش‌نمایش‌های پنجشنبه‌اش می‌شود.
این درحالی است که «اوپنهایمر» با رتبه R اکران شده و شاید بتواند در این رده رکوردشکن شود. در بالای فهرست فیلم‌هایی از این رده، مجموعه‌ای از فیلم‌های فرانچایزی قرار دارند، مانند «ددپول» و دنباله‌اش، «آن» و دنباله‌اش، به‌علاوه «جوکر». پیش‌بینی می‌شود «اوپنهایمر» تا یکشنبه ۷۷میلیون دلار فروش کند و پس از «مصائب مسیح» با فروش ۸۳میلیون دلار، در میان بالاترین افتتاحیه‌های یک فیلم با رتبه R قرار گیرد.

فیلم نولان همچنین به‌شدت از نمایش در سالن‌های‌ آیمکس و دیگر فرمت‌های برتر بهره می‌برد که موجب می‌شود قیمت بلیت بالاتری در این سالن‌ها داشته باشد. این فیلم‌ساز علاقه دیرینه‌ای به آیمکس دارد و بخش زیادی از فیلم‌هایش با دوربین‌های سنگین فیلم‌برداری می‌شود و فیلم‌برداری آن به همین دلیل از «باربی» بسیار چشم‌گیرتر است. «اوپنهایمر» در این مسیر سومین افتتاحیه بزرگ در حرفه نولان پس از «شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» خواهد بود.
ویژگی دیگر فیلم‌های نولان این است که در سینماها باقی می‌مانند و مخاطبان را همچنان با خود همراه می‌کنند. «میان‌ستاره‌ای» و «دانکرک» در ادامه اکران خود توانستند رقم فروش خود را در آخر هفته‌های بعدی تقریباً چهار برابر کنند. حتی «تنت» در دوران کرونا و قبل از توزیع گسترده واکسن، پس از اولین اکران خود با فروش ۹میلیون دلاری به ۵۸.۵میلیون دلار رسید.

«اوپنهایمر» بهترین نقدها را در دوران کاری نولان گرفته و تأییدیه ۹۶درصدی را از سوی منتقدان برتر در «راتن تومیتوز» دریافت کرده و دلگرم‌کننده‌تر اینکه به نظر می‌رسد تماشاگران را به این فیلم حماسی سه‌ساعته ناامیدکننده‌ای کشانده و درجه عالی «A» را از تماشاگران در «سینما اسکور» کسب کرده و یکی از شانس‌های خوب برای فصل جوایز محسوب می‌شود.
این فیلم زندگی رابرت اوپنهایمرِ فیزیک‌دان را با بازی کیلین مورفی تصویر می‌کند؛ مردی که از سوی ارتش آمریکا برای رفتن به‌سمت ساخت اولین بمب اتمی استخدام شد. امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیور، فلورانس پیو، کیسی افلک، جاش هارتنت، بنی سفدی، کنت برانا، رامی ملک و بسیاری دیگر در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

در همین حال «مأموریت غیرممکن» از کمپانی پارامونت، تنها پس از ۸ونیم روز نمایش، صفحه‌های آیمکس را در اختیار «اوپنهایمر» گذاشت که موجب می‌شود دنباله فیلم تام کروز را در آخر هفته دوم خود با افت قابل توجهی در حدود ۶۲درصد روبه‌رو کند که بسیار تندتر از افت ۵۴درصدی «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت» است. معمولاً فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» مقاومت فوق‌العاده‌ای در باکس آفیس دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها