یادداشتی درباره کتاب «طرد اجتماعی و نحوه مواجهه با کودکان کار»؛
لحن محترمانه و واکنش صمیمانه برای خیابانهایی شادمانه
این کتاب پژوهشی است خواندنی که ابتدا مفاهیمی مانند طرد اجتماعی و کودکان کار را از نظر علمی بررسی میکند و سپس با کدگذاری دادههای آماری به سوی جمعبندی شایستهای از نظرات کاربردی حرکت میکند.
این کتاب پژوهشی است خواندنی که ابتدا مفاهیمی مانند طرد اجتماعی و کودکان کار را از نظر علمی بررسی میکند و سپس با کدگذاری دادههای آماری به سوی جمعبندی شایستهای از نظرات کاربردی حرکت میکند. کتاب میگوید که باید با کودکان کار با رفتاری طبیعی در جایگاه یک فروشنده رفتار شود و با تقویت اعتماد به نفس کودکان آنها را برای آیندهای بهتر آماده کرد. لحن محترمانه و واکنش صمیمانه ما در برخورد با کودکان کار حتی در صورت عدم خرید از آنها حس ارزشمندی و اعتماد به نفس این بچههای بااستعداد و توانمند را بالا خواهد برد و خیابانها و کوچههای مهربانتری برای همه ما خواهد ساخت.
کتاب به همت مدرسه کودکان کار صبح رویش منتشر شده است و عواید آن به شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری اختصاص خواهد یافت.
مدرسه کودکانکار صبحرویش دارای مجوز موسسه غیرتجاری از وزارت آموزش و پرورش، موسسه خیریه از وزارتکشور و موسسه خیریه از سازمان بهزیستی است. این مؤسسه کار خود را با مطالعات و تحقیقات اولیه در خصوص معضلات کودکانکار و در معرض آسیبهای اجتماعی آغاز کرد و پس از بررسیهای لازم، آماده سازی پیش نیازهای اولیه و اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذیربط مانند وزارت آموزش و پرورش، اولین مدرسه تخصصی کودکانکار را راه اندازی کرد؛ تا این کودکان در مقابل معضلاتی چون کارِکودک، اعتیاد و بزهکاری به روشی مؤثر آموزش داده شوند و از بازتولید این معضلات جلوگیری به عمل آورد. در حال حاضر مجتمع صبحرویش سازمانی مردم نهاد، پیشرو و موفق در مقوله کودکانکار شناخته میشود که توانسته اقدامات تخصصی و مؤثر اجتماعی و فرهنگی را در راستای اهداف خود اجرا کند. در سال تحصیلی (۱۴۰۰-۱۳۹۹) صبحرویش حدود ۱۰۰۰ نفر از کودکان جامعه هدف را در هفت مرکز آموزشی و مهارتی تحت پوشش قرار داده و علاوه بر ایجاد بستر مناسب آموزش مهارتهای مورد نیاز این کودکان، به دستاوردهای مهمی در عرصههای گوناگون دستیافته است.
در صبح رویش مسئولیتهای مدرسه بر عهده خود کودکان است و آنها مدرسه را بخشی از محیط زندگی خود میدانند و در آن کودکی میکنند. بهجای اینکه از ناظم مدرسه بترسند، انتخاب میکنند چه رفتاری بهتر است و از او و سایر معلمان مهارتهای زندگی و ارتباط اجتماعی را میآموزند و در مدرسه یاد میگیرند چگونه نه بگویند؛ چگونه در جامعه ایفای نقش کنند؛ کار گروهی و تیمی را یاد میگیرند و امور مدرسه را باهم انجام میدهند. کودکان در مدرسه بامهارت تصمیمگیری آشنا میشوند و یاد میگیرند که میتوانند در زندگیشان دست به انتخاب بزنند. اگر دو دانشآموز در مدرسه باهم درگیر شوند و دعوا کنند (که در سنین پایین بسیار محتمل است) بهجای آنکه مدرسه آنها را به بستر انضباطی یا کسر نمره تهدید کند، زیر چتر گفتگو مینشینند و با کمک روانشناسان مدرسه حل مسئله را میآموزند. آنها یاد میگیرند ابتدا آرامش خود را حفظ کنند؛ درباره اختلافهایشان فکر کنند؛ با یکدیگر گفتگو کنند و بهجای دعوا کردن راهحل بهتری برای دفعات بعدی پیدا کنند. همچنین دانش آموزان در قالب کلاسهای زیستکده مهارتهای مختلف زندگی و ارتباطی را یاد میگیرند. در کلاس بازیکده درسها و مطالب جدید را با بازی یاد میگیرند و در کلاس هنرکده مهارتهای هنری خلاق را میآموزند. در کلاس وطنکده نیز ضمن آشنایی با اسطورهها و قهرمانهای مذهبی و ملی، با آموزههای اصیل و کهن فرهنگی آشنا میشوند.
کتاب «طرد اجتماعی و نحوه مواجهه با کودکان کار» تالیفی خواندنی از محمد مهدی یوسفی، محمد حسن داودی و محمد صادق محکی را نشر طلایی در ۲۲۰ صفحه و با قیمت ۱۴۰ هزار تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.
نظر شما