کتابهای «شیوه فنی نمایشنامهخوانی: از پایان تا آغاز و آغاز تا پایان» و «130 نکته در باب کارگردانی» دو عنوان کتاب از مجموعۀ مطالعات اجرای نشر بیدگل است که به تازگی تجدید چاپ شدهاند.
«شیوه فنی نمایشنامه خوانی» یکی از عناوین این مجموعه است که به تازگی به چاپ ششم رسیده است. این اثر نوشته دیوید بال و ترجمه محمود کریمی حکاک است و راهنمایی دقیق است برای دانشجویان و دیگر دست اندرکاران تئاتر، که آنها را در خوانش و درک بهتر جزئیات نهفته در یک نمایشنامه راهنمایی میکند. دیوید بال استاد سابق نمایشنامهنویسی، بازیگری و تاریخ تئاتر دانشگاه کارنگی ملون و برندۀ چند جایزه هنری و ادبی است. روشی که در این کتاب ارائه میشود مکمل روشهای پیشین است نه در تضاد با آنها یا تکرارشان.
این کتاب ذیل سه قسمت فرم، روشها و فوت و فن حرفۀ تئاتر به آموزش شیوههای فنی نمایشنامهخوانی میپردازد. محمود کریمی حکاک در مقدمه این کتاب چنین نوشته است: «این جزوۀ بسیار ضروری انباشته از ابزار و وسایلی است که آشنایی و کاربرد آنها به همه کسانی که در اجرای یک نمایش شریکاند (کارگردانان، بازیگران، طراحان، متخصصان صحنه و ...) کمک میکند تا عناصری مانند طرح، شخصیت، موضوع، تصویر، انگیزه، کشمکش، مانع و تمام قسمتهای دیگری که ساختمان یک نمایشنامه را در برمیگیرند، بشناسد.» حکاک معتقد است اثر پیش رو به نمایشنامهنویسان جوان تفاوت میان زبان نمایش با دیگر آثار ادبی (شعر و رمان و...) را میآموزد و به آنها کمک میکند نمایشنامه بنویسند، نه فقط گفتوگوهای بیرویه و نامربوط. اهمیت این اثر در این است که نه تنها نمایشنامه را به عنوان نوشتهای ادبی میشکافد، بلکه آن را به عنوان مادۀ خام یک اجرای تئاتری زیر ذرهبین قرار میدهد.
دومین کتاب تجدید چاپ شده از این مجموعه با عنوان «130 نکته در باب کارگردانی» نوشته فرانک هایزر و رایل رایش توسط حمید احیا ترجمه شده که به چاپ پنجم رسیده است. این کتاب شامل تجربیات فرانک هاوزر در طول سالها فعالیت در عرصۀ کارگردانی تئاتر و همچنین تجربیات راسل رایش از به کار بستن موفقیتآمیز رهنمودهای هاوزر و بسط و گسترش آنها در این حرفه است..
در قسمتی از پیشگفتار این کتاب آمده است: «انسان دستکم از زمانی که نیاکان غارنشینش صحنۀ شکار را برای یکدیگر بازی میکردند، سرگرم اجرای نمایش بوده است. با وجود این، آنها که در رشتۀ تئاتر یا سینما درس خواندهاند، به ویژه کسانی که به سراغ کارگردانی رفتهاند، میدانند که یافتن کتاب راهنمای دقیقی در این رشته تا چه اندازه دشوار است، کتاب راهنمایی که آزمون زمان را پیروزمندانه پشت سر گذاشته باشد و به روشنی نشان دهد به چه چیزهایی باید توجه داشت، چگونه و چه وقت باید دخالت کرد و چگونه میتوان از اشتباهات معمول دوری جست.»
این اثر ذیل ده فصل و چهار پیوست و یک پیوست مترجم تنظیم یافته است. در پیوست مترجم حمید احیا، شش رهنمون دیگر مخصوص هنرآموزان کارگردانی در ایران را شرح میدهد. این کتاب نه تنها برای کارگردانان تازهکار سودمند است؛ بلکه کارگردانان باتجربهای نیز که حاضرند با شیوهها و گرایشهای تازه آشنا شوند میتوانند از آن بهره گیرند. این کتاب همچنین برای فیلمسازان، تماشاگران تئاتر و علاقهمندانی که میخواهند از نزدیک با چگونگی پروسۀ خلق تجربهای زنده و مشترک آشنا شوند به کار میآید.
«شیوه فنی نمایشنامهخوانی» نوشته دیوید بال و ترجمه محمود کریمی حکاک، با بهای 143 هزار تومان در 158 صفحه توسط نشر بیدگل به چاپ ششم رسیده و روانه بازار کتاب شده است. کتاب «130 نکته در باب کارگردانی» نیز در 130 صفحه به همت همین نشر به چاپ پنجم رسیده است و و با بهای 98 هزارتومان قابل خریداری است. همچنین نسخه الکترونیکی این آثار در طاقچه، فیدیبو و کتابراه برای علاقهمندان موجود است.
نظر شما