چهارشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
سومين جشنواره «كتاب دين و پژوهش‌هاي برتر» برگزار مي‌شود

سرپرست دفتر تهيه و تأليف سازمان تبليغات اسلامي، معرفي و تجليل از مولفان جوان و ناآشنا را از رويكردهاي سازمان تبليغات اسلامي در برگزار سومين دوره جشنواره «كتاب دين و پژوهش‌هاي برتر» عنوان كرد. مجيد توسلي،افزود: سازمان تبليغات اسلامي بيش از 1800 كتابخانه سراسر كشور را پوشش مي‌دهد كه 1400 مركز آن در روستاها و 400 كتابخانه نيز در مراكز شهرها قرار دارند. اين سازمان همچنين مدارس علوم اسلامي صدرا و برخي از حوزه‌هاي علميه را پوشش مي‌دهد./

مجيد توسلي، سرپرست دفتر تهيه و تأليف سازمان تبليغات اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره سومين جشنواره «كتاب دين و پژوهش‌هاي برتر» اظهار داشت: بررسي آثار پژوهشي و تأليفي نويسندگان جوان و ناآشنا در زمينه تأليفات ديني، از رويكردهاي اين دوره از برگزاري اين جشنواره است.

وي حمايت از ناشران و مولفان حوزه دين را يكي از اهداف برگزاري اين جشنواره ياد كرد و گفت: مسوولان اين دوره از جشنواره مي‌كوشند بستري فراهم كنند كه عرصه معرفي و شكوفاسازي استعدادهاي مولفان ناشناخته در آن بيش از پيش مهيا شود. 

توسلي درباره نحوه حمايت اين سازمان از آثار برگزيده، مولف و ناشر اثر اظهار داشت: معرفي اثر برگزيده، در حقيقت معرفي نويسنده و ناشر آن اثر است. علاوه بر تقدير از مولف اثر، سازمان تبليغات اسلامي 2000 نسخه از آثار برگزيده را كه تقريبا يك دوره از شمارگان كتاب به شمار مي‌رود، از ناشران خريداري مي‌كند و در اختيار كتابخانه‌هاي اين سازمان قرار مي‌دهد.

وي افزود: سازمان تبليغات اسلامي بيش از 1800 كتابخانه سراسر كشور را پوشش مي‌دهد كه 1400 مركز آن در روستاها و 400 كتابخانه نيز در مراكز شهرها قرار دارند. اين سازمان همچنين مدارس علوم اسلامي صدرا و برخي از حوزه‌هاي علميه را پوشش مي‌دهد.

سرپرست دفتر تهيه و تأليف سازمان تبليغات اسلامي، درباره نحوه داوري آثار اظهار داشت: در بررسي تأليفات به محتوا و موضوعات تأليفات و بر اساس فرم‌هاي بررسي آثار، توجه مي‌شود. با توجه به رويكرد‌هاي اين سازمان، قرار است داوران به افرادي كه داراي آثار متعدد و تأليفات چشمگيري‌‌اند، ‌توجه خاصي نداشته باشند تا عرصه مناسب‌تري براي حمايت و دلگرمي مولفان جوان و كساني كه تازه در اين راه گام نهاده‌اند، فراهم شود.

وي با تأكيد بر اين كه گزينش اثر و انتخاب كتاب برتر، نوعي اطلاع‌رساني، معرفي و تبليغ كتاب است، گفت: اين گزينش علاوه بر اين كه نوعي راهكار براي نشان‌دادن و معرفي آثار به مخاطبان است، در حقيقت معرفي آثار خوب و تأييد شده به مردم جامعه نيز به شمار مي‌رود.
 
توسلي رساندن آثار برگزيده به دست گروه‌هاي هدف را يكي از اهداف اين مركز برشمرد و بيان داشت: از آنجا كه جوانان و نوجوانان وسيع‌ترين قشر جامعه ما را تشكيل داده‌اند، هدف اصلي ما اطلاع‌رساني درست و آگاهي‌بخشي به قشر جوان جامعه است و همواره رويكرد ويژه سازمان تبليغات اسلامي، جوانان و پس از آن، ديگر اقشار جامعه است.

اين مسوول سازمان تبليغات درباره الگوهاي ارايه آثار ديني عنوان كرد: ما هيچ الگويي در تدوين آثار ارايه نمي‌دهيم، بلكه از طريق فراخوان، آثاري را جمع‌آوري مي‌كنيم كه با ويژگي‌هاي عنوان شده در فرم‌هاي ارزيابي، تطبيق دارند. از آنجا كه ممكن است فراخوان به دست تمامي ناشران نرسيده باشد، بودجه‌اي را براي اين كار قرار داده‌ايم و آثار ديني موجود در بازار نشر را خريداري مي‌كنيم.

وي تفاوت اصلي اين جشنواره را با ديگر برنامه‌ها، در رويكر سازمان تبليغات اسلامي به حوزه‌هاي خاص ديني عنوان كرد و متذكر شد: اين سازمان با توجه به رويكرد و اهداف خود، كتاب‌هاي ديني در گروه‌هاي مختلف قرآن، حديث، فقه و حقوق، تاريخ و تمدن(با رويكرد ديني)، فلسفه و كلام، عرفان و اخلاق، علوم انساني و ديني شامل مديريت، روان‌شناسي و اقتصاد با رويكرد ديني را بررسي مي‌كند.

توسلي با يادآورري اين موضوع كه جشنواره «كتاب دين و پژوهش‌هاي برتر» به صورت دو سالانه برگزار مي‌شود، اظهار داشت: با توجه به عنوان سالي كه اين جشنواره در آن برگزار مي‌شود، بخش ويژه‌اي نيز در نظر گرفته خواهدشد تا كتاب‌هاي ديني مرتبط با نام آن سال نيز در آن بررسي و ارزيابي شوند. 

وي تصريح كرد: 70 درصد از كتاب‌هايي كه براي بررسي اين جشنواره ارسال شده‌اند، مرحله اول گزينش را طي كرده‌اند و آثاري كه ويژگي‌هاي فرم بررسي آثار را نداشتند، حذف شده‌اند.

سرپرست دفتر تهيه و تأليف سازمان تبليغات اسلامي توضيح داد: در مرحله دوم بررسي‌ها كه بر اساس فرم‌هاي ارزيابي صورت مي‌گيرد، حدود 30 درصد از آثار  به مرحله نهايي راه خوهند يافت. 

توسلي درباره مرحله پاياني داوري‌ها اظهار داشت: در اين مرحله داوران طي جلسه‌اي گروهي و با توجه به امتيازاتي كه آثار كسب كرده‌اند، آثار برگزيده را انتخاب مي‌كنند.

وي در پايان خاطر نشان كرد: سومين دوره اين جشنواره 12 ارديبهشت سال 1388، همزمان با شهادت استاد مرتضي مطهري در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط