سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰
توجه به «استراتژی فرهنگی» براي ارتقای میزان مطالعه

نماینده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي، ایام نوروز را بهترین زمان برای مطالعه دانست و توجه به «استراتژی فرهنگی» را از راهکارهای تعميق فرهنگ، ارتقای میزان مطالعه و آگاهی‌بخشی ایرانیان برشمرد./

 پیمان فروزش، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از تعطیلات نوروزی به عنوان فرصت مناسبی برای مطالعه یاد کرد و گفت: با توجه به اوقات فراغت و تعطیلاتی که در ایران وجود دارد و بیش از سایر کشورهاست، ایرانیان فرصت‌های زیادی را برای مطالعه و ارتقای دانش‌های فردی و اجتماعی دارند.

وی با انتقاد از این که فرهنگ مطالعه در ایران به خوبی پایه‌گذاری نشده و میزان مطالعه ایرانیان نسبت به سایر کشورها کم است، گفت: تقویت این امر و نیل به اهداف فرهنگی نیازمند به کارگیری «استراتژی فرهنگی» است.

فروزش در توضیح مقوله «استراتژی فرهنگی» یادآور شد: این اصطلاح یعنی آنچه شما را به هدف‌های فرهنگی نزدیک‌تر می‌سازد، یعنی اين که بيانديشيم با چه ابزار، امکانات و از چه طریقی می‌توانيم به اهداف والای فرهنگی دست يابيم.

وی با تأکید بر فرهنگ غنی ایرانیان و امکاناتی که در دسترس جامعه ایرانی است، اظهار داشت: در این زمینه باید فرهنگ‌سازی را از حوزه آموزش و پرورش شروع کنیم تا به حوزه دانشگاه‌ برسیم و تأثیرات آن را در جامعه ببینیم. 

نماینده مردم زاهدان با بیان این که «ما فرصت‌های زیادی داریم که نیازمند تهیه امکاناتی نظیر گسترش کتابخانه‌ها و نمایشگاه‌های دایمی و استانی است» گفت: البته نباید از تأثیر کتابخانه‌های دیجیتالی و نقش IT (فناوری اطلاعات) در بالابردن آگاهی‌های فردی و اجتماعی غافل شد.

وي در پاسخ به این پرسش که «آيا تنها ایجاد و گسترش امکانات می‌تواند در ارتقای فرهنگ موثر باشد؟» گفت: در کنار امکانات باید فرهنگ‌سازی نیز صورت گیرد. ما نیازمند ایجاد و گسترش فرهنگ استفاده از این امکانات و تعمیق مطالعه‌ايم.

وی با بیان این موضوع که «هنوز از نظر فرهنگی و مطالعه کتاب، فاصله زیادی با آمارهای جهانی داریم» متذکر شد: در کشورهای پیشرفته مردم جامعه حتی از کمترین فرصت‌ها مانند زمانی که در مترو هستند، برای مطالعه کتاب استفاده می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد به همان میزان سطح آگاهی، آداب، فرهنگ و تربیت فرهنگی‌شان نیز بالاست و به همان نسبت از سطح مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی‌شان هم کاسته می‌شود.

فروزش کاهش فاصله ما با معیارهای جهانی را مستلزم ایجاد امکانات بیشتری در این حوزه دانست و گفت: برای این کار باید  برنامه‌ای پایه‌ای برای گروه‌های کودک و نوجوان داشته باشیم تا زمانی که آنها به دوره جوانی قدم می‌گذارنند، بتوانند این فرهنگ را ادامه دهند.

نماینده زاهدان با اشاره به این که از اعضای هیات علمی دانشگاه است و غیر از مطالعه کتاب‌های درسی، فرصت زیادی برای مطالعات کتاب‌های غیردرسی ندارد، اظهار داشت که تاکنون موفق به تألیف کتابی دانشگاهی با عنوان «آمار اطلاعات» شده است که ویرایش جدید آن در سال ۸۸ روانه بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط