وزير آموزش و پرورش صبح امروز(شنبه) در گردهمايي «بازنگري و بازتوليد سند استاني آموزش و پرورش» گفت: ويرايش دهم فلسفه تربيت در جمهوري اسلامي تاليف شد.\
وي افزود: اين فلسفه تنها به مفهوم توجه به مباحث كتابهاي فلسفه نيست، بلكه مفاهيم نظري، بنيادين و شالوده فكري حاكم بر تعليم و تربيت نيز از اهميت برخوردار است كه مفاهيمي مانند معرفت، هستي، انسان، ارزششناسي در آن بحث شده است.
علي احمدي با بيان اينكه «در تدوين اين سند از جامعه، مردم، فرهنگ، اقتصاد و مديريت الگو گرفته شده است» تاكيد كرد: به علت گسترده بودن ابعاد اين برنامه، مطمئنا ويرايش آن به نسخه صد نيز ميرسد.
وي گفت: عدالت در حوزه تاليف كتابهاي درسي به معناي توجه به محتواي تعليم و تربيت مبتني بر نيازهاي روحي، رواني و عقلاني است. تدوين محتواي تعليم و تربيت بايد بر اساس نيازهاي مناطق مختلف ايران مانند نيازهاي شهري، روستايي و عشايري و با توجه به تفاوتها و تشابهها باشد.
در اين مراسم همچنين مهندس مهدي نويد، دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش درباره سند ملي آموزش و پرورش گفت: بررسيهاي اوليه اين سند در سال 1383 آغاز شده كه اكنون به تدوين سند رسيده است.
وي با بيان اينكه «امروز در آموزش و پرورش سه فلسفه جديد تنظيم شده است»، توضيح داد: فلسفه آموزش و پرورش به طور عام، فلسفه تربيت در جمهوري اسلامي و فلسفه رسمي و عمومي، اين سه فلسفه را تشكيل ميدهند.
نويد افزود: اين سه فلسفه در حال حاضر تنظيم شده و در اختيار دفتر مقام معظم رهبري، وزير آموزش و پرورش و رييس جمهور قرار داده شده است.
وي درباره تدوين «رهنامه آموزش و پرورش» گفت: اين رهنامه، حلقه وصل ميان مباني نظري و واقعيتهاي اجرايي است. نمونه اين رهنامه هيچگاه در كشور وجود نداشته و اين متن اكنون به ويرايش پنجم رسيده است.
نويد همچنين درباره سند ملي آموزش و پرورش گفت: اين سند نيز توسط كميته تلفيق و با مسووليت دكتر عباس صدري به ويرايش دوم رسيده است.
وي همچنين درباره تدوين سند استاني افزود: در اين باره كارگاههاي آموزشي در استانها تشكيل و قرار شده است براي هر استان يك سند توليد شود.
نويد با بيان اينكه «اسناد بر اساس يافتههاي تحقيقاتي - پژوهشي تهيه ميشود» اظهار داشت: همچنين از يافتهها و اسناد ديگر كشورها نيز استفاده و قرار شده است برخي از اين اسناد به زبان فارسي ترجمه و منتشر شوند.
وي گفت: اصل توليد سند بيش از آنكه بايد بر روي كاغذ آورده شود، بايد در اذهان صاحبنظران نهادينه شود.
در ادامه اين گردهمايي دكتر مهرمحمدي، مجري طرح توليد درس ملي نيز بيان داشت: سند ملي آموزش و پرورش، برنامه راهبردي براي توسعه آموزش و پرورش در راستاي چشمانداز تحول بيست ساله كشور است.
وي درباره مباني نظري اين سند گفت: اهداف و اصول، چالشها و راهبردها همه در اين سند تعبيه شده و قرار است به عنوان پايه تصميمگيري نظام آموزش وپروش در سطح ملي استفاده شود.
دكتر صادقزاده در تشريح سند و رهنامه آموزش و پرورش گفت: اين كار بيعيب نخواهد بود و احتياج به نقد و بررسي و همكاري دارد. تعليم و تربيت بايد متناسب با فضاي ايران ايجاد شود.
وي پنج مبنا را براي تربيت لازم دانست و افزود: در اين باره 50 صفحه در سند درباره مباني تربيتي، هستي، ارزشي، ديني و معرفتشناختي تدوين شده است.
دكتر صادقزاده در پايان افزود: همچنين در بخشهاي اين سند درباره مفهوم تربيت، انواع و اركان آن نيز توضيح داده شده است.
گردهمايي بازنگري و بازتوليد سند استاني آموزش و پرورش با حضور وزير آموزش و پرورش، مسوولان تهيه اين سند و مديران استاني و جمعي از خبرنگاران صبح امروز(شنبه) در باشگاه فرهنگيان برگزار شد.
نظر شما