سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۵
نمایشگاه خوشنويسي قرآني در روسيه

به مناسبت ميلاد پیامبر اکرم(ص) و همزمان با هفته وحدت، نمایشگاهی از آثار خوشنویسی قرآنی با عنوان «و گفت بخوان...» از سوي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در محل نماز جمعه شهر اوفا، مرکز جمهوری خودمختار باشقیرستان روسیه، برگزار شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين نمايشگاه با عرضه هفتاد تابلو خوشنویسی ساده از آیات و سوره‌های قرآن که با استفاده از فناوری‌های نوین رایانه‌ای و روش‌های ابتکاری، به نقوشی رنگین و سه بعدی مشابه کاشیکاری مزين شده بودند، برپا شد.

بخشی از سوره‌های کوتاه مکی، جمله مقدس «بسم‌الله الرحمن الرحیم»، فرمان‌های الهی که در قالب آیات قرآنی مسلمانان را به وحدت و فراگیری علم، دانش و تدبر در آیات الهی می‌خواند، از مواردی‌ بودند که در این نمایشگاه به صورت تابلوهای کاشیکاری در معرض دید همگان قرار گرفتند. 

خطیب نماز جمعه اوفا با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه آیات و سوره‌های قرآنی كه از سوي رایزنی فرهنگی جمهور اسلامي ايران در اوفا صورت گرفت، از این رایزنی به دليل حمایت‌های مستمر در توسعه زبان فارسی و فرهنگ اسلامی در این شهر تشكر كرد و گفت: هنر، زیباترین و کارآمدترین شکل برای ارائه افکار و عقاید است و بهره‌گیری از آن می‌تواند جذابیت زیادی به‌وجود آورد.
 
وی در ادامه گفت: هنر خوشنویسی و به دنبال آن کاشیکاری توانسته زیبایی خاصی به مکان‌های عبادی اسلام بخشد و به علامت ویژه مساجد و ساختمان‌های اسلامی تبدیل شود و امروز برکت نماز ما با وجود این آیات و سوره‌های الهی افزون شده و ثوابی بیشتر می‌بریم زیرا در کنار عبادت، شما به تصاویر دلنوازی از آیات الهی چشم می‌اندازید و قلبتان به نور این آیات روشن می‌شود. 

وي ضمن تعریف از هنر به کار رفته در تهیه تابلو‌های قرآنی و با اشاره به معنای نام نمایشگاه افزود: نخستین کلمه‌ای که از سوی باری‌تعالی خطاب به رسول اکرم(ص) بيان شد، کلمه «بخوان» بود و این اهمیت آموزش در اسلام را می‌رساند. تعلیم علم و آموزش به عنوان یک وظیفه بر هر زن و مرد مسلمان واجب است و مسلمانان باید در ارتقاي سطح علم و دانش خود و جوامع اسلامی کوشا باشند.

 با توجه به ابراز علاقمندی و استقبال مردم از این نمایشگاه، پیشنهاد شد بعد از پایان یافتن نمایشگاه در محل نماز جمعه، تابلوها به صورت سیار در مساجد دیگر شهر اوفا در معرض دید عمومی قرار گیرد. 

اين  تابلوها نه تنها مورد توجه مردم عادی قرار گرفت بلکه استادان ترکيه‌ و مصری نیز زیبایی این آثار را تحسین کردند. 

اوفا به عنوان مرکز جمهوری خودمختار باشقیرستان در فدراسیون روسیه، یکی از مهمترین شهرهای اسلامی در منطقه محسوب می‌شود و نمادهای اسلامی فراوانی در شهر، فرهنگ و رفتار مردم آن دیده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها