شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
همه كتاب‌ها به «كتاب‌كار» نياز دارند

مديركل دفتر راهنمايي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش گفت: همه كتاب‌هاي درسي به كتاب‌كار نياز دارند كه البته بايد حاوي مطالب و ويژگي‌هاي خاصي باشند.

منوچهر فضلي‌خاني در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: كتاب‌هاي درسي تنها بايد حاوي كليات باشد و انتقال جزئيات بايد بر عهده كتاب‌كار قرار بگيرد. در غير اين صورت به هم ريختگي شديدي در زمينه كار و تمرين در مدارس ايجاد مي‌شود.

وي افزود: براي پر رنگ‌ شدن جايگاه كتاب‌كار بايد از حجم كتاب‌هاي درسي كاسته و مطالب آن به كتاب‌هاي كار افزوده شود.

فضلي‌خاني عنوان كرد:‌ براي تاليف هر كتابي، فرآيند خاصي وجود دارد كه اين فرآيند در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش انجام مي‌شود و سپس در درون اين فرآيند علمي، نيازسنجي‌هاي آموزش و پرورش، مخاطبان و جامعه در نظر گرفته مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه «آيا تمام كتاب‌ها اين نيازها را تامين مي‌كنند؟» تصريح كرد: پاسخگويي به اين سوال به تحقيق و پژوهش احتياج دارد، اما بديهي است كه هميشه تعدادي از دروس نمي‌توانند نيازهاي جامعه را تامين كنند. بنابراين برنامه‌هاي آموزش و پرورش در نظام فوق ‌برنامه بايد اين خلاها را تكميل و كتاب‌هاي مناسب را تاليف كند.

مديركل دفتر راهنمايي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش همچنين تاكيد كرد: كتابي كه تاليف مي‌شود، براي عموم دانش‌آموزان است و اين كتاب متمركز نمي‌تواند همه نيازها را تامين كند، لذا براي توانايي‌هاي خاص و شرايط ويژه هر منطقه بايد در نظام فوق‌ برنامه و مكمل، اين عوامل را در نظر بگيريم.

فضلي‌خاني با بيان اين‌كه «خوشبختانه در چند سال‌ اخير بسياري از برنامه‌هاي درسي در حال بازنگري است و برخي از كتاب‌هاي جديد به صورت آزمايشي اجرا مي‌شود» خاطر نشان كرد: مطمئنم اين كتاب‌ها با ديدگاه‌ها، رويكرد‌هاي آموزش و پرورش، شرايط و فن‌آوري‌هاي جديد ايجاد مي‌شود.

وي درباره خصوصيات كارآمدي كه امروزه بايد كتاب‌هاي درسي داشته باشند، عنوان كرد:‌ كتاب‌ها بايد به سمت مسئله محور، پژوهش‌مداري، فعاليت‌ و فرآيند محوري دانش‌آموزان پيش بروند و در ذهن آنها ايجاد سوال كنند. همچنين روش‌هاي جديد تحقيق و مسيرهاي متفاوتي از مفاهيم جديد را پيش روي افراد قرار دهند.

مديركل دفتر راهنمايي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش همچنين متذكر شد: در سال‌هاي اخير كتاب‌هاي برخي از دروس مانند علوم اجتماعي و ادبيات تغييراتي داشته و متناسب با آن، تغييراتي در شكل و محتواي نيازها نيز ايجاد شده است.

وي تصريح كرد: كتاب‌ معجوني از مفاهيم و روش‌هاي آموزش، ارزشيابي و فعاليت‌هاست. بنابراين بهتر است در كتاب‌ها سرفصل‌ها،‌ اهداف و مفاهيم عرضه شوند و انتخاب روش آموزشي، ارزشيابي و وسايل كمك آموزشي به طور كامل در اختيار معلم باشد.

مدير كل دفتر راهنمايي تحصيلي تاكيد كرد:‌ نظام ياددهي ـ يادگيري بايد در اختيار معلم باشد و كتاب‌ها به سمت لاغر شدن و ارائه مفاهيم كليدي و اساسي پيش روند و بقيه مطالب را معلم بيان كند.

وي همچنين درباره كتاب‌هاي كمك‌درسي خاطر نشان كرد: كتاب‌هاي كمك درسي نيز بايد در سيستم برنامه درسي درست تعريف شوند. 
به نظر من اغلب كتاب‌هاي تستي كه هزار نكته و تست و سوال را براي دانش‌آموزان ارائه دهد، كتا‌ب‌هاي خوبي نيستند. 

فضلي‌خاني در پايان گفت:‌ با تصويب برنامه درس ملي، بسياري از مشكلات كنوني در زمينه كتاب‌هاي درسي، كمك درسي و کتاب‌كار حل خواهد شد و شرايط مطلوب‌تري در نظام برنامه درسي ايجاد مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط