سرپرست دفتر مشاوره امور تربيتي و تحصيلي آموزش و پرورش گفت: اندوخته علمي فارغالتحصيلان مدارس، انعكاسي از محتواي كتابهاي درسي است.\
وي توضيح داد: كتابهاي درسي هيچگاه نميتوانند كاملا بر اساس نيازهاي دانشآموزان و جامعه تاليف شوند، اما بايد تا حدودي نيازها را برآورده كنند كه اين امر به برنامهريزي و سياستگذاريهاي كارآمد متناسب با نياز نوجوانان و جوانان احتياج دارد.
فولادي با بيان اين كه «جهتگيريهاي نظام آموزش و پرورش بايد بازبيني شود» تاكيد كرد: اكنون مشكل عمده دانشآموزان تكيه بر حافظه محوري است كه مقام معظم رهبري نيز در سخنانشان به اين امر اشاره كردهاند.
وي يكي از مشكلات آموزش و پرورش را تعدد رشتههاي تحصيلي دانست و تصريح كرد: اين تعدد، نيازهاي دانشآموزان را در آينده تامين نميكند، به این معنا که به جاي تعدد رشتهها بايد جهتگيري دانشآموزان به سوي توانمندسازي و تصميمگيري براي زندگي و نيازهاي آنها باشد. اين موضوع براي آمادگي آنها از نظر تربيتي و پيوند ميان نيازهاي دانشآموزان و جامعه لازم است.
وي با بيان اين كه «كتابها بايد به سمت مهارتآموزيشدن پيش روند» خاطر نشان كرد: مهارتهاي زندگي در كتابهاي درسي بايد جايگزين حافظهمحوري شوند.
سرپرست دفتر مشاوره امور تربيتي و تحصيلي آموزش و پرورش در پاسخ به اين سوال كه «وضعيت كتابهاي درسي كشورمان در مقايسه با كشورهاي پيشرفته دنيا چگونه است؟»، پاسخ داد: وضعيت مان خوب است اما آرماني نيست. البته اين امر در هر كشوري داراي استانداردها و شرايط فرهنگي و جهتگيريهاي متفاوت است و نميتوان به طور مستقيم به آن اشاره كرد.
نظر شما