يك نويسنده كتابهاي ادبي گفت: دانشآموزان به ساعت خلوت و تخيل احتياج دارند، زيرا در حال حاضر توان تخيل بسيار اندكي دارند.\
وي با بيان اينكه «اين تخيل بايد با بازي همراه باشد» تاكيد كرد: اكنون در مدارس به علت حجم زياد كتاب و درسها فرصتي براي آموزش درسها با بازي وجود ندارد.
يعقوبي اولين مشكل كتابهاي درسي را ايرادات نگارشي و غلطهاي املايي دانست و افزود: به همين دليل نوعي ابهام در كتابها ديده ميشود. همچنين بسياري از كتابها فقط جنبه حافظهمحوري دارد و دانشآموزان بايد فقط درسها را حفظ كنند.
وي افزود: بسياري از مطالب كتابها هنوز قديمي و كهنهاند و استفاده از اساطير در كتابها به صورت شفاف و سالم وجود ندارد، در حالي كه دانشآموزان نبايد نابينا تربيت شوند.
نويسنده و شاعر با بيان اينكه «بسياري از مطالبي كه در كتابها بيان نميشود، در برخي منابع ديگر نظير اينترنت به صورت اغراقآميزي در دست همگان قرار دارد» تاكيد كرد: براي جلوگيري از اين امر بايد مطالب در كتابها واضح و در عين حال مدبرانه بيان شود.
دبير ادبيات مقطع ابتدايي و راهنمايي ديگر معضل كتابهاي درسي را افزايش غلط در شعرها دانست و عنوان كرد: اشعار بسياري از شعراي معاصر كه در كتابهاي درسي ثبت ميشوند، داراي غلطهاي نگارشياند. با اين وجود چه اصراري وجود دارد كه از اشعار شاعران جوان به جاي شعراي قديمي استفاده شود.
وي درباره راهكارهاي ارتقاي هرچه بيشتر كتابهاي درسي گفت: هرچه اين كتابها سادهتر باشد، تاثيري كه بر ذهن و روح دانشآموزان ميگذارد، بيشتر است. دانشآموزان نسل امروز نسبت به گذشته روحيه نقادانهتري دارند و مطلبي را بدون دليل و استدلال نميپذيرند.
نويسنده و مدرس شعر «قلمنويسان كوچك» درباره كتابهاي كمك درسي گفت: به علت ضعف زيادي كه در كتابهاي درسي وجود دارد، نياز به اين كتابها احساس ميشود. به نظر من در صورتي كه مطالب كتاب جامعتر شود، وجود كمك درسي ضرورتي پيدا نميكند.
وي با بيان اينكه «در مدراس بايد به زنگ ورزش اهميت بيشتري داد» عنوان كرد: زنگ ورزش در مدراس به صورت كليشهاي برگزار ميشود و به صورت تكنيك در نيامده است. متاسفانه تكنيك زنگ ورزش به صورت ابتدايي مانده و رشدي نداشته است.
نظر شما