شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۰
سیری در زندگی و افکار علامه طباطبایی

سیری در زندگی و افکار علامه طباطبایی در کتابي با عنوان «فطرت و خرد» به قلم قاسم اخوان‌نبوی از سوي كانون انديشه جوان منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، اين کتاب از مجموعه کتاب‌های دانشجوی کانون اندیشه جوان است كه به بررسي و تبيين نظريات و آراي علامه طباطبايي اختصاص دارد.

 نويسنده اين اثر، علامه طباطبایی، یکی از بزرگترین متفکران اسلامی معاصر است. او در زمینه علوم عقلی، تقریرات جدیدی از مبانی گذشته عرضه و چند مساله نو در فلسفه اسلامی مطرح کرده است.
 
به اعتقاد اخوان‌نبوی، آثار علامه طباطبايي در فلسفه اسلامی به مفهوم اخص آن، به سرعت در شمار آثار کلاسیک قرار گرفت. از این رو تحلیل آرای ابتکاری ايشان در زمینه‌های مختلف فلسفی و کلامی به ويژه مباحثی که در عرصه دین پژوهی و کلام جدید مطرح است، لازم به نظر می‌رسد. 

کتاب فطرت و خرد، سیری در زندگی و افکار علامه طباطبایی(ره) دارد و به طور مختصر به زندگی، مراحل شکل‌گیری شخصیت علمی، تالیفات، مکتب فلسفی و آراي کلامی علامه پرداخته است و مي‌كوشد تصویری کلی از معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، خداشناسی و انسان‌شناسی علامه را برای خوانندگان ترسیم کند. 

این کتاب در دو بخش و دوازده فصل تنظيم شده است. بخش نخست با عنوان «زيست‌نامه» مشتمل بر چهار فصل با عنوان‌هاي «مراحل شكل‌گيري شخصيت علمي»، «مكتب فلسفي علامه»، « ابعاد شخصيتي علامه طباطبايي» و «تأليفات و شاگردان مرحوم علامه» است.

بخش دوم اين نوشتار «آراي كلامي ـ فلسفي علامه» نام دارد كه از فصل‌هاي آن مي‌توان موضوعاتي نظير معرفت‌شناسي، انسان‌شناسي، انتظارات بشر از دين، تفسير قرائت‌پذيري متون ديني، عقل و دين، هستي‌شناسي و موضوع علم و دين را نام برد.

چاپ اول كتاب «فطرت و خرد» در شمارگان 2500 نسخه، 172 صفحه و بهاي 20000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها