دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۱
صابر امامی: سعدی آسان سخن گفت و ماند

صابر امامی، شاعر در آستانه روز سعدی گفت: سعدی انسانی منطقی و زمينی است. اين ويژگی و پرداختن به مفاهيم اساسی و طبيعی زندگی در آثار تعليمی و غزل‌هايش به راحت‌تر شدن برقراری ارتباط مخاطب و احساس نزديكی بيشتر با او می‌انجامد و سعدی را انسانی ماندگار می‌كند.

امامی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب افزود: سعدي روي زمين و با واقعيت‌هاي زمين زندگي می‌كند و در آمال آخرت، دنيا و عرفان غرق نيست.

وی ادامه داد: سعدي كاملا احساس و عواطف انسان نرمالي را دارد كه عاشق است و لذت و اندوه را به خوبي تجربه می‌كند. هر شخصي كه به سعدي نزديك شود، او را دور از دسترس نمی‌يابد و این بدان معناست که سعدی در ارتباط با مخاطب گسترده و مستقيم عمل می‌كند.

امامی اشاره كرد: ادبيات سعدی ادبيات تعليمی است و اين امر مخاطب را بر آن وا می‌دارد كه از سعدی شيوه صحيح زندگی كردن را بياموزد.

وي اظهار داشت: سعدي مخاطب خود را با شعر و يا آرزوهاي محال فريب نمی‌دهد و از هر دو نوع اين فريب‌ها بيزار است؛ او زندگي را به بهترين شيوه ممكن نمايش می‌دهد.

اين شاعر تاكيد كرد: آثار سعدي دو دسته است؛ يكي غزل‌هايش و ديگري مطالب تعليمی. در غزل سعدی معشوق و هر چيزي كه به آن پرداخته شده كاملا قابل دسترس است.

وي توضيح داد: انسان به حيوان ناطق معروف است؛ پس نيازهایی جسمي و غريزی دارد. سعدي در غزل‌هايش از انساني كه يكسري نيازهاي بديهي دارد به راحتي سخن می‌گويد و حتي با همين زبان با معشوقش درددل می‌كند.

امامی ادامه داد: او براي شكستن تنهایی‌اش به ارتباط با انسان ديگري نياز دارد و از همين راه به معشوقي كه در همين نزديكي‌هاست، نزديك می‌شود. پس به جرات می‌توان گفت سعدي در غزل‌هايش به آسمان نزديك‌تر از زمين است و مخاطب با او ملموس‌تر ارتباط می‌گيرد.

وی افزود: درباره ساير سعدی هم می‌توان به ویژگی‌هایی چون فصل‌بندی منظم تمام كتاب‌ها و پرداختن به موضوعاتي چون سياست، اخلاق، فلسفه، روانشناسی و غيره اشاره كرد.

اين شاعر ادامه داد: بحث روانشناسی و به ويژه روانشناسی زن و مرد اولين بار در ایران، در كتاب‌های سعدي آمده است. شايد بتوان گفت آثار او در اين زمينه جزو اولين مراجعي است كه هر فردی به خواندن آنها براي رسيدن به درك و شناخت مناسب از طرف متقابل خود نياز دارد.

وی در پايان يادآور شد: راز ماندگاري و تاثيرگذاري سعدی، راحت و آسان سخن گفتن او و پرداختنش به زندگی طبيعی است؛ در نتیجه خواننده هم با شعر و نثر او به آسانی ارتباط برقرار می‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط