شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۹
همايش «اهميت فکر علامه اقبال براي دنياي معاصر»

همايش «انديشه‌هاي اقبال و عصر حاضر» از سوي دانشگاه آزاد علامه اقبال لاهوري با همكاري رايزني فرهنگي ايران، با حضور حداد عادل، ملكي، معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و عده ای از فرهيختگان پاكستاني در محل اين دانشگاه برگزار شد._

به گزارش خبر گزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در اين همايش دو روزه، غلامعلي حداد عادل، رييس کميسيون فرهنگي مجلس شورای اسلامي و رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و نيز محمد بقائي ماکان،نویسنده،اقبال شناس و پژوهشگر ميهمانان ايراني بودندکه برپایی بخش‌هايي از اين سمينار را به عهده داشتند. 

در مراسم افتتاحيه حداد عادل در سخنراني خود اظهار داشت: ما در دنيائي زندگي مي‌کنيم که در آن بيش از شصت سال است مردم مظلوم فلسطين بي هيچ جرم و گناهي از سرزمين و وطن خود رانده شده‌اند. ما در دنيائي زندگي مي کنيم که مدعيان حمايت از علم و فناوري و پيشرفت و توسعه، روز به روز سلاح‌هاي اتمي خود را افزايش مي دهند، اما اگر کشور ديگري بخواهد از انرژي هسته‌اي براي تامين انرژي صلح‌آميز استفاده کند، آن را خطري بزرگ براي امنيت و صلح جهاني قلمداد مي‌کند. 

وي تصريح كرد: ما در دنيایی زندگي می‌کنيم که در آن انسان به يک ابزار بی‌اراده توليد و يک مصرف‌کننده بی‌رويه کالا مبدل شده است. جهان اسلام، امروز با وجود اعتقاد به خداي واحد و پيامبر واحد و کتاب آسماني واحد و قبله واحد دچار تفرقه است.
 
حداد عادل تاكيد كرد: پيام مهم اقبال و سخن اصلي او با جهاني که ما در آن زندگي مي‌کنيم ضرورت اعتقاد به خداست؛ اقبال اگر امروز وضع جهان اسلام را مشاهده مي‌کرد، نه تنها تک تک مسلمانان را به عنوان يک انسان به خودشناسي دعوت مي‌کردريا، بلکه جامعه جهاني اسلام را به شناخت هويت جمعي و حفظ استقلال اعتقادي و فرهنگي و سياسي خود فرا مي خواند.

در روز دوم اين همايش تعدادي از مقالات پژوهشي پيرامون موضوع سمينار ارائه شد. 

در حاشيه اين همايش حداد عادل با شخصيت‌هاي فرهنگي و اجتماعي پاکستان ديدار و گفت‌وگو كرد و نمایشگاه کتاب اختصاصی با موضوع علامه اقبال لاهوری و مجموعه‌ای از تابلوهای خوشنویسی اشعار فارسی و اردوی او برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط