یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۴
جشنواره‌اي براي ايجاد الفت ميان نيازهاي انسان امروز و معارف الهي

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي در كنفرانس مطبوعاتي سومين جشنواره «كتاب دين و پژوهش‌هاي برتر» اصلي‌ترين رويكرد اين جشنواره را ايجاد الفت نيازهاي انسان معاصر با معارف الهي و اسلامي بيان كرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست خبري «سومين جشنواره كتاب دين و پژوهش‌هاي برتر» با حضور حجت‌الاسلام سيدجواد موسوي‌هوايي، معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي و دبير اين نشست، دكتر داوود ميرزايي مقدم، مدير كل آموزش عالي سازمان تبليغات اسلامي و مجيد توسلي، سرپرست دفتر تهيه و تأليف سازمان تبليغات اسلامي در سالن كنفرانس‌هاي ساختمان شماره دو سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، حجت‌الاسلام سيدجواد موسوي‌هوايي، معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي، با تأكيد بر هدف اصلي سازمان تبليغات اسلامي در مسير فرهنگ‌‌سازي اسلامي و ايراني گفت: قلم و نگارش در فرهنگ اسلامي از اهميت والايي برخوردار است و خداوند نيز در قرآن كريم به آن سوگند ياد كرده است.

وي درباره فعاليت‌هاي اين سازمان در زمينه‌هاي ترويج و فرهنگ‌سازي اسلامي به اقداماتي نظير تأسيس و تجهيز كتابخانه‌ها، خريد كتاب و حمايت از نخبگان اشاره كرد و گفت: اصلي‌ترين رويكرد ما اين است كه بتوانيم ميان نيازهاي انسان معاصر با معارف الهي و اسلامي الفت ايجاد كنيم. وظيفه ماست كه ميان دين، فرهنگ و علوم ارتباطي اسلامي تلفيقي سازنده ايجاد كنيم.

وي با انتقاد از توزيع ناعادلانه معارف و نشر اسلامي گفت: متاسفانه در ويترين كتابفروشي‌ها آنقدر كتاب‌هاي غير ديني به چشم مي‌خورد كه بايد كتاب‌هاي ديني را در تنگناي كتابفروشي‌ها يافت. اين موضوع بيانگر مظلوميت فرهنگ و دين اسلام است. 

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي مجموعه آثار ارسالي به دبيرخانه اين جشنواره در پنج حوزه «علوم قرآن و حديث»، «فقه و حقوق اسلامي»، «كلام، فلسفه، عرفان و اخلاق اسلامي»، «تاريخ، فرهنگ و تمدن اسلامي» و «دين و علوم انساني» را  5723 اثر عنوان كرد و گفت: از اين تعداد 5533 اثر كتاب‌اند و 190 اثر ديگر را پژوهش‌هاي ديني تشكيل مي‌دهند. بيشترين آثار رسيده به دبيرخانه اين جشنواره متعلق به گروه «كلام، فلسفه، عرفان و اخلاق اسلامي» با 1636 اثر است كه 1581 عنوان از آنها كتاب‌اند.

وي «گسترش و تعمق فرهنگ تحقيقي و پژوهش در قلمروي معارف اسلامي»، «شناسايي آثار فاخر ديني و تشويق جامعه به استفاده از آنها»، «الگوسازي براي نسل جوان و پژوهشگران جامعه به استفاده از آنها»، «دستيابي به تصويري واقعي از وضعيت نشر و پژوهش جامعه علمي اسلامي» و «ايجاد ارتباط عميق و معني‌دار معارف الهي با نيازهاي به‌روز انسان معاصر و پاسخگويي صحيح و منطقي به آن» را از اهداف و سياست‌هاي اصلي اين جشنواره عنوان كرد.

دبير جشنواره «كتاب دين و پژوهش‌هاي برتر» با تأكيد بر لزوم توجه به ترسيم الگوي توسعه فرهنگي، اين امر را مستلزم تلاش در زمينه‌هاي گوناگون و ايجاد جوّ فرهنگي از طريق رسانه‌ها برشمرد و يادآور شد: در اين دوره پنج كتاب و دو پژوهش برتر به عنوان آثار برگزيده انتخاب و هفت اثر نيز از نظر هيات داوران قابل تقدير شناخته شده‌اند. تاكنون ناشر برتر اين حوزه انتخاب نشده است و تا زمان برگزاري اين جشنواره، ناشر برگزيده نيز انتخاب خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه جشنواره اين دوره با رويكرد توجه به موضوع اصلاح الگوي مصرف برگزار خواهد شد، گفت: در برگزاري اين جشنوراه نيز كوشيده‌ايم با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري از بهترين الگوها براي مصرف استفاده كنيم و با تغيير در برنامه‌ريزي‌ها موفق شديم بيش از 40 درصد در صرف هزينه‌هاي غير ضروري برگزاري جشنواره پرهيز كنيم.

در ادامه اين جلسه، حجت‌الاسلام سيدجواد موسوي‌هوايي، معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي، در پاسخ به خبرنگار «ايبنا» مبني بر اين كه با توجه به انجام فعاليت‌هاي مشابه نظير كتاب سال حوزه و كتاب سال ولايت، چگونه از موازي‌كاري در اين زمينه پرهيز مي‌كنيد؟» گفت: كتاب سال با نگاهي گسترده‌تر به مسايل مي‌پردازد اما هدف اساسي سازمان تبليغات اسلامي انجام فعاليت تخصصي در اين زمينه است.

وي افزود: هريك از اين برنامه‌ها اهداف و وظايف تعيين شده خود را دنبال مي‌كنند كه ممكن است در برخي مواقع هم‌پوشي‌هايي رخ دهد، اما كارشناسان و داوران ما حداكثر تلاش خود را مي‌كنند تا اثري براي بار دوم انتخاب نشود.

حجت‌الاسلام موسوي‌‌هوايي با بيان اين كه اين اتفاق در حوزه فرهنگ موازي‌كاري خوانده نمي‌شود، گفت: حتي زماني كه دو نويسنده درباره يك موضوع واحد كتاب‌هايي را تأليف مي‌كنند، از دو زاويه گوناگون به يك موضوع نگريسته‌اند كه هريك در جايگاه خود قابل استفاده و ارزشمند است. البته بايد مراقب باشيم در اين حوزه اتلاف انرژي و هزينه نداشته باشيم.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي درباره كتابخانه‌هاي شبستان‌هاي مساجد به عنوان يكي از مراكز و حوزه‌هاي هدف اين سازمان گفت: در بسياري از شهرها و روستاهاي كوچك كه از امكانات كمتر برخوردارند، كتاب‌هايي ارسالي از سوي سازمان تبليغات اسلامي در شبستان مسجد به علاقه‌مندان ارايه و از اين مكان به عنوان كتابخانه استفاده مي‌شود.

وي با اشاره به تلاش‌هايي كه در اين زمينه انجام شده است، بيان كرد: اين سازمان حدود 1400 كتابخانه در روستاها، شهرها و شهرك‌هاي سراسر ايران دارد و از اين كتابخانه‌ها در جايي كه روحانيون و مبلغان اين سازمان مستقر‌اند، به عنوان ابزاري براي تبليغ استفاده مي‌شود. اين سازمان حداقل 1800 عنوان كتاب در عرصه‌هاي گوناگون ديني، فرهنگي و ... تاكنون براي اين كتابخانه‌ها ارسال كرده است. 

سومين جشنواره «كتاب دين و پژوهش‌هاي برتر» در هفته معلم و در آستانه سالروز شهادت استاد مرتضي مطهري در اتاق جلسات رياست صدا و سيما با حضور 14 تن از منتخبان سومين جشنواره با حضور مهندس عزت الله ضرغامي، دكتر علي لاريجاني، دكتر غلامعلي حداد عادل، محمدحسين صفار هرندي، علي مطهري و مسوولان علمي و اجرايي اين جشنواره برگزار خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط