دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۸
نقد و بررسی كتاب «قواعد التفسير»

كتاب «قواعد التفسير لدی الشيعة و السنة» نوشته حجت‌الاسلام و المسلمين محمد فاكر ميبدی، هشتم ارديبهشت‌ با حضور نويسنده اين اثر در خبرگزاری قرآني(ايكنا) نقد و بررسی مي‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي خبرگزاری ايكنا، اين نشست، سومين نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی و نقد كتب برگزيده قرآنی» است كه با همكاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
 
در اين نشست تخصصی علاوه بر نويسنده كتاب، حجت‌الاسلام و المسلمين محمد فاكر ميبدی، مسوول مركز تخصصی تفسير قرآن كريم حوزه علميه قم، حجت‌الاسلام و المسلمين محمدعلی راغبی، رييس دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم و رييس دفاتر نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم و منصور پهلوان، عضو هيات علمی دانشگاه تهران و دانشكده الهيات به عنوان منتقدان اين كتاب حضور خواهند داشت.

اين كتاب در دو باب(شامل چهار فصل) تدوين شده است. باب اول اين كتاب با عنوان «القواعد العامة» به دو فصل «القواعد المشتركة بين العلوم» و «القواعد المشتركة بين التفسير و الفقه» تقسيم شده است. دومين با عنوان «القواعد الخاصة بالتفسير» حاوي دو فصل «القواعد الخاصة بالتفسير مطلقا» و «القواعد الخاصة بالتفسير الموضوعی» است. 

در این کتاب ضمن ارائه تعریفی از تفسیر با توجه به آراي مفسران شیعه و سنی و بیان تفاوت تفسیر و تاویل و مفهوم قواعد تفسیر از دیدگاه آنان، درباره قواعد عامه تفسیر سخن به ميان مي‌آيد.

در این اثر قواعد مشترک بین تفسیر و فقه مانند حجیت ظواهر و مباحث الفاظ از دیدگاه مفسران شیعه و سنی مقایسه شده‌اند. اين اثر به زبان عربی نوشته و در همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر برگزیده در رشته قرآن و حدیث معرفی شده است.

قواعد حجیت ظواهر قرآن، مباحث سیاق و تاثیر در علم تفسیر، شرح قاعده جری و تطبیق، ترابط و تناسب آیات، قواعد خطاب‌های قرآنی، قواعد نسخ، حکم تفسیر به رای، احکام محکم و متشابه، سبب نزول، تفسیر موضوعی و آرای مفسران شیعه و سنی، از مباحث مهم این کتاب به شمار می‌روند که با رویکردی تطبیقی ارايه شده‌اند. 

كتاب «قواعد التفسير لدی الشيعة و السنة» به همت انتشارات مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در شمارگان 2000 نسخه، 472 صفحه و بهای 34000 ريال منتشر شده است.

نشست نقد و بررسي كتاب «قواعد التفسير لدی الشيعة و السنة» ساعت 14 روز سه‌شنبه، هشتم ارديبهشت در خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نشاني خيابان قدس، خيابان بزرگمهر، پلاك 85 در سالن شورا برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط