جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
احياي «مثنوي گلشن‌راز» براساس نسخه خطي نيويورك

حكيمه دبيران از مراحل پاياني احيای نسخه خطي مثنوي گلشن‌راز اثر شيخ محمود شبستري، كه در كتابخانه مركزي نيويورك موجود است و مقايسه آن با ديگر نسخه‌هاي چاپي اين كتاب خبر داد. اين اثر به زودی به ناشر سپرده می‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حكيمه دبيران درباره بررسي نسخه خطي «گلشن راز» كه در كتابخانه مركزي نيويورك واقع است، گفت: نسخه‌اي خطي از گلشن راز مربوط به قرن نهم، در كتابخانه مركزي نيويورك بود كه من آن را با دو نسخه چاپي ديگر مقايسه كردم.

وي افزود: در اين كار من اختلاف نسخ را يادداشت كردم. اين حركت از جهت احياي آن نسخه‌ها مهم است و ممكن است از نظر ضبط صورت‌هاي ديگر باز هم به مراجعه به نسخ ديگر احتياج باشد. 

مصحح و ويراستار «شرفنامه منيري» در ادامه توضيح داد: من در اين نسخه تنها به همين مقابله اكتفا كرده‌ام و اين رويكرد بيشتر بدان جهت است كه نسخه‌ نيويوركي به راحتي در دسترس ديگران قرار نمي‌گيرد.

دبيران خاطر‌نشان كرد: در بخش توضيحات نيز شروح مختلف بررسي شده و منتخبي از آنها را همره با توضيحات و تعليقات مهم اضافه كرد‌‌ه‌ام. 

مثنوی «گلشن‌راز» مهم‌ترین و مشهور‌ترین اثر منظوم محمود شبستری‌ و در‌برگيرنده اندیشه‌های عرفانی اوست. 

اين كتاب با وجود حجم كم، یکی از یادگار‌های پر‌ارزش و بلند‌نام ادبیات عرفانی کهن فارسی ا‌ست که در آن مفاهیم صوفیانه با شور و شوقي كم نظير بیان شده است.

در «گلشن راز» نیز، مانند آثار عطار و عرفای ديگر از حکایات و تمثیلات برای بیان مؤثر معانی عرفانی و حکمی استفاده شده است.

اين اثر هم‌اكنون آخرين مراحل نگارش را طی می‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط