شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۶
اگر دوباره متولد شوم به همین راه می‌روم

کاووس حسن‌لی معتقد است مسيري كه در زندگي آزموده پر فراز و نشيب بوده؛ اما از اين تجربه‌ها خرسند است و اگر دوباره متولد شود همين مسير را انتخاب مي‌كند. اول خرداد تولد كاووس حسن‌لي شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه بود. ايبنا به همين مناسبت گفت‌و‌گويي با او داشت.

كاووس حسن‌لي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره سالروز تولدش گفت: «در بهار سال ۱۳۴۱ بود كه من و خرداد نخستين روز خود را همزمان آغاز كرديم. از همين روي در شناسنامه من اول خرداد آن سال براي هميشه ثبت شد. از همان آغاز كه چشمان كودكي من در روستاي قنات نو آرام آرام به روي آب و سبزه و گل باز مي‌شد، فقر در خانه گلي ما دندان مي‌فشرد و بي هيچ تناسبي همبازي روز و شب ما شده بود. من اگر به ناچار آن روزها با او باليدم، اين روزها اما به راستي به او مي‌بالم؛ كه از او دريافتني‌ها دريافتم و آموختني‌ها آموختم.

وي ادامه داد: با وجود فقر شديدي كه در كودكي با آن روبرو بودم اما در زمان كوتاهي به توانايي‌هاي خود ايمان آوردم و به هر آن‌چه مي‌خواستم دست يافتم. براي ادامه تحصيل رشته مورد علاقه‌ام ادبيات را انتخاب كردم و در سال ۷۷ موفق به اخذ درجه دكتري در اين رشته شدم. در حال‌حاضر نيز مشغول به تدريس اين رشته در دانشگاه شيراز هستم. 

حسن‌لي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در كودكي تصوري از اينكه روزي شاعر شود داشته است، گفت: از كودكي علاقه بسياري به ادبيات داشتم و از زماني كه با كاغذ و قلم آشنا شدم اشعاري مي‌سرودم كه با استقبال دوستان و خانواده‌ام روبرو می‌شد. 

وي درباره مسير زندگي‌اش توضيح داد: مسيري كه پيمودم پر از فراز و نشيب و بحران بود و من راه‌هاي متنوع و تجربه‌هاي متعددي را در زندگي آزمودم؛ اما اگر دوباره متولد شوم همين مسير را انتخاب مي‌كنم. شايد روزهايي كه گذراندم سخت بود؛ اما امروز از تمام دشواري‌ها و سختي‌هايي كه تجربه كردم خوشحالم. 

اين استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تاليف بيش از ۲۵ عنوان كتاب در زمينه شعر و پژوهش تاكيد كرد: كتابي با عنوان «راهنماي موضوعي حافظ شناسي» توسط انتشارات نويد شيراز در دست انتشار است و در اين كتاب به تمامي مطالب درباره حافظ، شعرش و زندگي‌نامه‌اش  پرداخته، و به دقت مطالعه و به شيوه ريز موضوعي فهرست شده است و منابع موجود در هر زمينه را به مخاطب معرفي مي‌كند.

اين شاعر در پايان از كتاب ديگري كه آماده چاپ دارد خبر داد و گفت: «فرهنگ خيام پژوهي» كتاب ديگري است كه آماده چاپ است و در آن تمام كتاب‌ها و مقاله‌هاي مرتبط با خيام به صورت توصيفي و تحليلي آورده شده است.

حسن‌لي تاكنون بيش از ۲۵ عنوان كتاب در زمينه تحقيق و پژوهش تاليف كرده است كه از جمله مي‌توان به «ديوان اشعار شيخ امين الدين بلياني(تصحيح مشترك با محمد بركت)انتشارات فرهنگستان هنر، تهران، ۱۳۸۷»، «مثنوي اشترنامه(مشترك با دكتر رضايي)، انتشارات زوار، ۱۳۸۶»، «غبارزدايي از مسير تماشا(مجموعه مقالات)، انتشارات روزگار، ۱۳۸۶»، «مثنوي مهر و ماه، (مشترك با دكتر رضايي)، انتشارات نويد، ۱۳۸۶»، «چشمه‌ي خورشيد، انتشارات آيسسكو، نويد و مركز حافظ‌شناسي، ۱۳۸۵»، «ساده‌ي بسيار نقش، تهران، انتشارات علمي فرهنگي و مرکز حافظ شناسي، ۱۳۸۴»، «راهنماي موضوعي سعدي شناسي (در دست تدوين)»، «من ماه تابانم (شعر كودك)، شيراز: انتشارات هفت اورنگ، ۱۳۷۸» و «به لبخند آيينه‌اي تشنه‌ام. (مجموعه‎ شعر)، شيراز: انتشارات هفت اورنگ، ۱۳۷۹» اشاره كرد.

او تاكنون موفق به اخذ جوايزي از جمله «مقام برگزيده مسابقات بين‎المللي حرم امن، ۱۳۶۸»، «مقام اول مسابقات فرهنگي- هنري فجر در رشته شعر، ۱۳۶۸»، «برنده جايزه «پژوهشگر برگزيده» استان فارس، ۱۳۷۸» و «جايزه كتاب نمونه‌ شعر معاصر» (كتاب «رنگ از رخ تمام قلم‌ها پريده است») در جشن فرهنگ فارس، آذر ۱۳۸۳» شده است.

از جمله سوابق اجرايي او مي‌توان به تدريس در دانشگاه علوم‌ پزشكي شيراز و دانشگاه آزاد واحد ارسنجان، عضو كيمته‌ برنامه‌ريزي راهبردي دانشكده‌ ادبيات و علوم انساني، رييس گروه علمي ادبيات و زبان‌شناسي همايش بين‌المللي مكتب شيراز، مدير گروه پژوهشي ادبيات كودك و نوجوان و عضویت در انجمن ترويج زبان و ادب فارسي اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط