جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۷
169 گفت‌وگو از حضرت اميرالمومنين علي(ع)

کتاب «هدايت و سياست در پرتو گفتگوهاي اميرالمومنين(ع)» تهيه و تنظيم شده توسط مهدي عبداللهي از سوي انتشارات پيام امام هادي(ع) تجديد چاپ شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، گزينشي از 169 گفت‌وگوي حضرت اميرالمومنين علي(ع) با افراد گوناگون است كه  مي‌تواند در ارشاد، هدايت و بيان روش حكومت و سياست راه‌گشا باشد.

بر اساس مطالب کتاب، سخن و نوشتار بايد به مقتضاي حال و مناسب زمان و مكان باشد تا سودمند افتد و براي شنونده و خواننده شيرين و آموزنده باشد و به سوي مقصود رهنمون شود. در برخي زمينه‌ها و زمان‌ها گفت‌وگو و سخن ميان دو يا چند تن، از خطبه و سخنراني اثربخش‌تر و كارايي آن در تفهيم نكات ظريف و مطالب دقيق، افزون‌تر است. همچنين به خاطر سپردن يك گفت‌وگو بسيار آسان‌تر از حفظ يك خطبه يا نامه است. از اين‌رو انديشمنداني را مي‌بينيم كه گوهرهاي پربهاي دانش را در قالب گفت‌وگو مطرح كرده‌اند كه نمونه آن آثار افلاطون و كليله و دمنه در زمينه‌هاي فلسفي، اجتماعي و اخلاقي است كه اهميت و جاذبه خود را تا به امروز حفظ كرده‌اند. 

در قرآن كريم و احاديث شريف نيز گفت و شنودهاي بسياري با هدف تعليم و تربيت نقل شده است، با اين تفاوت كه همه آنها گفت‌وگوهاي واقعي است نه مثالي و فرضي.

در «سرآغاز» کتاب حاضر آمده است: «بخشي از احاديث، بازتاب گفت‌وگوهاي اميرالمومنين(ع) با افراد گوناگون از دوست و دشمن و خويش و بيگانه است كه فراهم آوردن، ترجمه و ارائه آنها به مناسبت سال آن حضرت سودمند به نظر آمد و در ارشاد و هدايت و بيان روش حكومت و سياست راهگشا است.
كتاب حاضر گزينشي است از اين گفت‌وگوها كه در آغاز كار اندك تصور مي‌شد و با بررسي منابع و مشاهده كثرت موارد، عرضه كامل آنها به فرصتي ديگر ـ كه باز توفيق الهي رفيق راه شود ـ واگذار گرديد.»

گفت‌وگوهاي اميرالمومنين(ع) با رسول‌الله(ص)، فاطمه زهرا(س) و حسنين(ع)، گفت‌وگوهاي امير مؤمنان(ع) با اصحاب و ياران، گفت‌وگوهاي امير مومنان(ع) با خلفا، گفت‌وگوهاي امير مؤمنان(ع) با دشمنان و مخالفان خود، گفت‌وگوهاي امير مؤمنان(ع) با طلحه و زبير و عايشه، گفت‌وگوهاي امير مؤمنان(ع) با خوارج، گفت‌وگوهاي امير مؤمنان(ع) با جنگ‌هاي سه‌گانه، گفت‌وگوهاي گوناگون امير مؤمنان(ع)، و پاسخ امير مؤمنان(ع) به برخي سخنان و پرسش‌ها، عناوين فصول كتاب حاضرند.

كتاب‌هاي نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه ابن ميثم بحراني، احتجاج، اعلام، امالي(صدوق و طوسي)، انساب‌الاشراف، بحارالانوار، تاريخ پيامبر اسلام(ص)، تاريخ يعقوبي، تحف‌العقول عن آل‌الرسول(ص)، تهذيب‌التهذيب، تقريب‌التهذيب، جامع‌الرواة، الجمل، سفينة‌البحار، الغارات، ترجمه الغارات، الكني والالقاب، معجم‌البلدان، نهج‌‌السعادة و وقعة صفين از منابع مورد استناد مولف در تدوین اين كتاب به حسابمي‌آيند.

چاپ پنجم كتاب «هدايت و سياست در پرتو گفتگوهاي اميرالمومنين(ع)» در شمارگان 1500 نسخه، 324 صفحه و بهاي 26000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط