دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۰
كتاب، پنجره‌اي به سوي علم فوتبال

نويسنده و كارشناس فوتبال عنوان كرد: استفاده از دانش مربيان، ورزشكاران و كارشناسان فوتبال كشور‌هاي اروپايي در قالب كتاب مي‌تواند به افزايش سطح كيفي و علمي اهالي فوتبال ايران كمك كند. در حقيقت كتاب، پنجره‌اي به سوي علم فوتبال است.\

دكتر وازگن ميناسيان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: كشور‌هايي مانند آمريكا كه در فوتبال حرفي براي گفتن نداشتند، اكنون با به‌كارگيري علم كارشناسان و مربيان با تجربه و استفاده از دانش آن‌ها كه گاهي به صورت كتاب نيز تاليف مي‌شود، توانسته‌اند در جايگاهي مناسب قرار گيرند و با تيم‌هاي بزرگ فوتبال جهان برابري كنند.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان تصريح كرد: در حوزه فوتبال تعداد كتاب كم نيست اما كتاب با كيفيت چند سالي است كه در اين حوزه منتشر نمي‌شود و تمام كتاب‌ها يا تاليف‌هاي تكراري و كپي يا ترجمه شده‌اند.

وي درباره دلايل عدم تاليف‌هاي مناسب از سوي مربيان و اهالي برجسته فوتبال گفت: تاليف و تدوين كتاب نيازمند داشتن تجربه و علم كافي در حوزه مورد نظر است. متاسفانه بسياري از مربيان كشورمان از علم روز دنيا اطلاع چنداني ندارند و همچنين داراي تحصيلات سطح بالايي نيستند تا بتوانند اثري را گردآوري و به رشته تحرير درآورند.

وي درباره علل اهميت تحصيل در ميان مربيان حرفه‌اي فوتبال تاكيد كرد: در كشورمان مجوز مربيگري و فعاليت در اين حوزه براي تمام طول عمر يك مربي صادر مي‌شود، در صورتي كه كشور‌هاي پيشرفته در حوزه فوتبال، هر دو سال يك بار از مربيان خود آزمون‌هايي مي‌گيرند و سطح علمي آن‌ها را مي‌سنجند تا آنها در صورت دارا بودن شرايط مناسب، به ادامه فعاليت خود بپردازند.

نويسنده کتاب‌ «تکنيک‌ها و تاکتيک‌هاي پيروزي در فوتبال» عنوان كرد: آكادمي فوتبال بايد مانند يك دانشگاه فعاليت كند و دانشجو‌هايي با علم فوتبال را تربيت و طي سه تا چهار سال مربياني با تجربه و علم مناسب در حوزه فوتبال را به جامعه ورزش معرفي كند.

مولف كتاب «مربيگري موفقيت آميز فوتبال» بيان كرد: دانشگاه‌ها نيز بايد در حوزه ورزش و انتشار علوم تخصصي آن تلاش كنند و به ويژه در رشته‌هايي مانند فوتبال به پرورش مربياني با علم و آگاهي روز دنيا بپردازد.

وي اضافه كرد: امروزه دانشگاه علمي‌ـ كاربردي رشته تخصصي تربيت مربي فوتبال را ارايه مي‌كند اما به دليل منابع محدود و پذيرش كم‌شمار دانشجو نمي‌تواند چندان موثر واقع شود اما با تلاش و حمايتي مناسب از اين نمونه فعاليت‌ها مي‌توان به آينده فوتبال و انتشار كتاب‌هاي موثر در اين حوزه اميدوار بود.‌

تدوينگر كتاب «راهنماي مربيان فوتبال کودکان و نوجوانان» ادامه داد:‌ دانشگاه‌ها بايد به انتشار كتاب‌هاي تخصصي و علمي در زمينه ورزش‌هاي مختلف از جمله فوتبال بپردازند و انتشارات خصوصي نيز به فعاليت در حوزه كتاب‌هاي عمومي و جانبي ورزشي بپردازند. اين كار باعث مي‌شود دانشگاه‌ها كيفيت كتاب‌هاي ورزشي را و انتشارات خصوصي بخش كمي آن را تامين كنند. 

ميناسيان اظهار داشت: امروزه تفاوت اصلي فوتبال حرفه‌اي كشور‌هاي خارجي با فوتبال كشورمان، وجود و توليد علم در اين رشته‌ است كه در قالب كتاب منتشر مي‌شود و مربيان آن‌ها مي‌توانند از آن‌ها استفاده كنند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: بايد فعاليت‌هاي پايه‌اي مانند آموزش كه لازمه آن وجود منابع و كتاب‌هاي موثر است، به درستي انجام شود تا نوجوانان و حتي نونهالان علاقه‌مند به اين رشته ورزشي به‌همراه علم فوتبال رشد كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط