شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۰
ارتباط عناصر گوناگون صنعت نشر به تأليف كتاب‌ اعتبار مي‌بخشد

مدير انتشارات دليل ما ارتباط ناشران، نويسندگان و خوانندگان در نمايشگاه‌ها و عرصه‌هاي گوناگون اين حوزه را از ظرفيت‌ها و ارزش‌هاي فرهنگي ياد كرد كه به معنا و محتواي كتاب‌ها و تأليفات مختلف اعتبار مي‌بخشند.\

يدالله سعدي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با انتقاد از اين كه در بسياري از نمايشگاه‌ها ناشران كتاب‌هايشان را براي عرضه در اختيار نمايندگي‌ها يا متصديان غرفه‌‌هايي قرار مي‌دهند كه نسبت به كتاب آشنايي ندارند، اظهار داشت: اين عمل مي‌تواند آسيب‌هاي فراواني را براي صنعت نشر دربرداشته باشد.

وي از ناآگاهي برخي فروشندگان و عرضه كنندگان كتاب به عنوان يكي از مشكلات عرضه كتاب ياد كرد و گفت: ناشران يا گروهي از افراد متخصص كه با فضاي كتاب آشنايي و در جريان توليد كتاب‌ها قرار دارند، بايد در غرفه‌هاي عرضه كتاب يا فروشگاه‌ها حضور داشته باشند تا علاوه بر پاسخگويي به نياز مخاطبان، به شناخت نيازهاي جديد اين حوزه نيز مبادرت ورزند. 

سعدي افزود: ‌كسي به جز ناشر و نويسنده دغدغه معرفي صحيح اثر و عرضه آن به مخاطبان اصلي‌ را ندارد و كساني كه به شكل حرفه‌اي به فروش كتاب نمي‌پردازند، در واقع به اين صنعت ضربه مي‌زنند. فروشنده و عرضه كننده كتاب بايد بتواند دست‌كم به سوالات سطحي خريداران كتاب پاسخ دهد يا در حد ابتدايي آنها را راهنمايي كند.

ناشر حوزه دين و انديشه، عرضه كتاب از سوي افراد ناآشنا به فضاي كتاب‌ را خيانتي بزرگ در حق كتاب دانست و بيان كرد: حتي انجام كارهاي فرهنگي كه بخشي از آن را تجارت تشكيل مي‌دهد، بدون انگيزه‌هاي فرهنگي به نتايج درستي نخواهد رسيد.

وي تصريح كرد: مشكل اصلي اين حوزه اين است كه نمي‌دانيم چگونه كالاي خود را معرفي كنيم. استفاده از نمايندگان فروش كه اغلب در نمايشگاه‌ها اتفاق مي‌افتد، به اين دليل كه آنها با حوزه‌هاي تخصصي آشنايي ندارند، مي‌تواند لطمات فراواني را به اين عرصه وارد سازد.

مدير انتشارات دليل ما خواستار حضور ناشران به صورت مستقل در تمامي نمايشگاه‌ها اعم از نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، استاني و شهرستاني شد و گفت: ارتباط ناشر، مولف و خواننده به دليل آشنايي با فضاي ذهني يكديگر و انجام نيازسنجي‌ها به جريان رشد فرهنگ و ارتقاي تأليفات كمك فراواني مي‌كند، اما زماني كه نمايندگاني از سوي ناشران گوناگون يا نماينده‌اي براي چندين ناشر انتخاب مي‌شود، اين زمينه از بين خواهد رفت.

وي حفظ ارتباطات فرهنگي را يكي از عناصر اصلي تأليف و عرضه كتاب دانست و يادآور شد: نبايد به نمايشگاه‌هاي گوناگون تنها به مثابه بازار بزرگي براي عرضه و فروش كتاب نگريست، زيرا اين فرصت‌ها، عرصه‌‌اي براي حضور عناصر فرهنگي و تعميق ارتباط آنها با يكديگر است.
 
سعدي خاطرنشان كرد: فردي كه مي‌خواهد كتابي را بفروشد، بايد كتاب‌شناس باشد، مخاطبان خود را بشناسد و از كوچك‌ترين فرصت‌هايي كه دست مي‌دهد، براي مطالعه كتاب و گسترش آگاهي‌هاي خود در پاسخگويي به سوالات خريدارن كتاب استفاده كند. اين مهم به جز آموزش‌هاي لازم و ايجاد انگيزه ميسر نخواهد شد.

ناشر ديني از اين ارتباطات به عنوان ظرفيت‌ها و ارزش‌هاي فرهنگي ياد كرد كه به كتاب اعتبار مي‌دهند. وي همچنين استفاده از افردي كه انگيزه يا شناختي در عرضه كتاب ندارند را آسيبي به حوزه نشر دانست و گفت: براي پرهيز از اين معضل بايد مشورت‌هاي كارشناسانه با مسوولان و متخصصان صورت گيرد تا افرادي كه از آگاهي، توانايي‌ و تجارب لازم در اين زمينه برخوردارند، در طراحي و برنامه‌ريزي‌هاي اين عرصه، نظرات خود را اظهار كنند.

انتشارات دليل ما كه شعبه اصلي آن در شهر قم قرار دارد، مركز پخش و نشر كتاب‌هاي حوزه معارف اهل‌بيت(ع) است و مي‌كوشد با توجه به مناسبت‌هاي گوناگون ديني و مذهبي، آثار مورد نياز اقشار مختلف علاقه‌مندان را در اختيار آنها قرار دهد. اين مركز نشر علاوه بر كتاب‌هاي تخصصي و عمومي زبان فارسي، در انتشار كتاب‌هاي عربي نيز فعاليت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها