چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۹
خاتمي: وحدت وجود در آثار شمس همان اصالت وجود است

دربخش نخست دومين روز همايش بزرگداشت عبدالباقي گولپينارلی كه در تالار علامه هميني داانشگاه تهران برگزار شد، دكتر «حسين خاتمی» ، دكتر «حسين ساكت» و «اردوغان ارول» رييس سابق موزه‌ی مولانا ، به ايراد سخناني درباره اين مولوي پژوه بزرگ تركيه پرداختند.

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا) ، در اين بخش از همایش كه دكتر «توفيق سبحانی»، دكتر «محمود عابدی» و «اسين چلبی» هيئت رئيسه آن را تشكيل مي دادند ، دكتر«حسين خاتمی» استاد دانشگاه استامبول با موضوع «شمس از نگاه گولپينارلی» به عنوان نخستين سخنران حضور داشت.

وي در آغاز سخنانش گفت: ما برای اين استاد گولپينارلي را دوست داريم كه مولانا و شمس را دوست داشت و مولانا و شمس نيز پيامبر اعظم(ص) و اهل بيت(ع) را دوست داشتند . همين موضوع باعث ارادت استاد به اين خاندان پربركت بود و استاد را اهل عشق و محبت می‌كرد.

اين مولانا‌پژوه ادامه داد: مولانا پيش از آشنايي با شمس، حقايق را می‌دانست و با آن می‌زيست . او خود عشق را آمدنی دانست و نه آموختنی، پس شمس آمد تا با يك پرسش او را منقلب كند و در توجه به مكان احديت و احمديت او را قوی‌ترش سازد .

 خاتمی اضافه کرد : در وعده‌ خداوند نيز آمده است كه اگر كسی حبيب‌الله باشد، خدا او را دوست خواهد داشت . به همين دليل ما مولانا و شمس را دوست داريم و آن‌ها را به ترك‌زبان‌ها معرفی كرده‌ايم.

وی افزود: وحدت وجود در آثار شمس همان اصالت وجود است كه سر كلمه‌ی «لا اله الا الله» و سر كلمه‌ی توحيد را در خود نهفته است . عاشقان واقعی همانا موحدان واقعی هستند كه امانت الهی به آن‌ها عرضه شده است.

در ادامه‌ اين همايش دكتر «حسين ساكت» استاد دانشگاه به تحليل و بررسی موضوع "جوانمردی و فتيان در ادبيات فارسی " پرداخت و در مقاله‌ای با عنوان «از جوانمردی تا جوان‌مرادی»به تبيين ديدگاه مولانا در اين ميان پرداخت.

وی گفت : خلقت هستی تجلی مهر و محبت خداوند است و ما زاده‌ عشق هستيم و اين همان «كنت كنزاً مخفيا» جاری در كلام نبوی است و در آن عشق به حقيقت و حق جويی با نام پيامبر اكرم (ص) و نور اهل بيت (ع) تجلی مي يابد .

ساكت تصريح كرد: جوانمردی پلی است به جوان‌مرادی ، و جوان‌مرادی چيزی به جز نيك‌بختی و سعادت از نگاه مولانا و تمام عارفان جهان نبوده است . از اصطلاح «فتی» عربی در روزگار پيش از اسلام بر گرفته شده . 

وی در توضیح بیش تر گفت : اين اصطلاح بر افراد شريف و قدرتمند و ياوران مردمان در اجتماع با پوشش‌های مشخص اطلاق شده است كه با حاتم طايی در مردم پيش از اسلام شناخته شده و البته ريشه‌ آن را به ساسانيان منصوب كرده‌اند.

دكتر «حسين ساكت» افزود: با ظهور دين اسلام ارزش‌ها و معيارهای گذشته فرو ريخت و با جمله‌ «لافتی الا علی لاسيف الا ذوالفقار» ، فتی و فتوت معنای تازه‌ای به خود گرفت و تجسم ويژه‌ای يافت.

وی در پايان تصريح كرد: مولانا با تكيه بر اهل بيت(ع) و نور جاری در آن‌ها توانست معنای واقعی فتی را درك كرده و خود يك الگوی كامل جوان‌مرد و جوان‌مراد واقعی دوران عرفان و ادبيات جهان است.

در ادامه اين همايش ، «اردوغان ارول» رييس سابق موزه‌ مولانا به نقل خاطراتی از گولپينارلی پرداخت و گفت: من طی سی سال رياست موزه‌ی مولانا از سال 1971 تا زمان وفات اين محقق فقيد ، با او همراه بودم و در فاصله‌ سال هاي 70 تا 80 ميلادی ، گاه چندروز و حتی تا يك ماه را با او در موزه‌ مولانا مي گذراندم.

وی ادامه داد: گولپينارلی علاوه بر فارسی و تركی عثمانی، به زبان عربی نيز مسلط بود و از دانش فقهی و دينی گسترده و ژرفی بهره مي برد . ترجمه‌ او از قرآن و نهج‌البلاغه‌ نشان می‌دهد كه تا چه حد به اين گستره احاطه داشته است.

اين مولانا‌پژوه تصريح كرد: عبدالباقی هر چه را می‌دانست، به بهترين شكل می‌دانست و اگر درباره‌ چيزی اطلاعي نداشت ، از آن سخن نمی‌گفت. گستره مطالعاتي وسيعي داشت و هنگام مطالعه، اغلاط را در حاشيه‌ كتاب يادداشت كرده و اگر در پانزده صفحه‌ اول كتابی تعداد اين غلط‌‌ها زياد می‌شد، از خواندن آن صرف‌نظر می‌كرد.

وی در پايان گفت: عبدالباقی خاورشناس بزرگی بود و ما هرگاه كتابی از وی را مطالعه می‌كنيم به اين می‌انديشيم كه پژوهنده‌ای را از دست داده‌ايم كه هرگز جايش پر نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط