یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۰
خوانش شعر شاعران معاصر به قلم معتقدي منتشر مي‌شود

«سه‌شنبه‌های سرخ اردیبهشت»، «برگستره شعر امروز»، «ميان پنجره و ديدن»، «پاره‌های دوست داشتن» و كتابي درباره اسماعيل خويي عنوان کتاب‌هایی است که محمود معتقدی در زمینه شعر، نقد شعر و مقالات پژوهشی در دست انتشار دارد._

معتقدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه شعر «سه‌شنبه‌های سرخ» گفت: این مجموعه ششمین مجموعه شعر من در قالب آزاد و سپید است. قطعه شعرهای این کتاب طی سال‌های ۸۵ و ۸۶ سروده شده و شامل ۷۰ قطعه شعر کوتاه و بلند می‌شود. در این مجموعه مضامین اجتماعی در فضایی عاشقانه به تصویر کشیده شده است. سعی کردم در این کتاب حس نوستالوژی نسبت به فضای کودکی و جوانی‌ام حفظ شود.

وی در ادامه به کتاب «بر گستره شعر امروز» اشاره کرد و توضیح داد: این کتاب شامل مقالات و شناخت‌نامه‌هايي در شناخت فروغ فرخ‌زاد(چهار مقاله)، احمد شاملو(چهار مقاله)، مهدی اخوان ثالث(دو مقاله)، بیژن نژدی(دو مقاله)، عمران صلاحی(یک مقاله)، سهراب سپهری(سه مقاله) و م.آزاد(یک مقاله) است که بخشی از این مقاله‌ها طی دهه‌های گذشته در مطبوعات منتشر شده بود.

وی یادآور شد: این کتاب که حاصل گردآوری مقالات از مطبوعات و نشریات گوناگون است در ۱۵۰ صفحه توسط نشر ثالث منتشر می‌شود.

«ميان پنجره و ديدن»(خوانش شعري ۱۰ شاعر) عنوان کتاب دیگری از این نویسنده است که به زودی توسط نشر ثالث منتشر می‌شود. معتقدی درباره این کتاب اظهار داشت: منوچهر آتشي، ضياء موحد، حافظ موسوي، مهدي اخوان‌ ثالث، فروغ فرخ‌زاد، سيدعلي صالحي، م. آزاد، احمد شاملو و سیمین بهبهانی از جمله ۱۰ شاعری هستند که شعرشان در این کتاب تحلیل و بررسی شده است.

وی با تاکید بر فضاهای فرمي و محتوایی شعر این ۱۰ شاعر به عنوان معیار تحلیل و بررسی تصریح کرد: سعی کردم در این کتاب در بخش سایه‌روشن شعر این شاعران حرکت کنم و در هم‌نوایی با آن شاعران و گره‌گشایی شعر آن‌ها برای مخاطبان موثر باشم.

معتقدی همچنین کار دیگری را که اثری پژوهشی است، به سفارش نشر ثالث در دست تالیف دارد. این کتاب، پژوهشی در شعر اسماعیل خویی است. 

وی درباره اين كتاب توضیح داد: حدود سه دهه است که اسماعیل خویی از ایران رفته است. نسل امروز او را نمی‌شناسند و با شعرش نا آشناست. این در حالی است که شعر او در فضای خراسانی و تحت تاثیر مهدی اخوان ثالث است.

معتقدی گفت: در این کتاب بررسی بنیادهای فلسفی شعر خویی مهم‌ترین رکن است. خویی ۴۰ کتاب شعر و نقد شعر دارد که ۲۰ اثر در ایران و ۲۰ اثر در خارج از ایران منتشر شده‌اند. در تمام این مجموعه آثار اندیشه‌های فکری و فلسفی نویسنده در نقد شعر و شعر حضور جدی دارد. نگارش این کتاب تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

«پاره‌های دوست داشتن» عنوان مجموعه شعر دیگری از معتقدی شامل ۵۰ قطعه شعر کوتاه عاشقانه در ۱۰۰ صفحه است. این مجموعه شعر اكنون در مرحله حروفچینی است و تا چند ماه دیگر توسط نشر افراز منتشر می‌شود.

معتقدی در پایان از کتاب دیگری که توسط انتشارات ابتکار نو در دست انتشار دارد خبر داد که مجموعه مقالاتی در حوزه شناخت شاعران معاصر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط