شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
کتابخوانی در سایه وحدت اسلامی/ همدلی شیعه و سنی با چاشنی مطالعه

خراسان شمالی- مسجدی در روستای کوشکی ترکمن شهرستان تازه تاسیس مانه با چند قفسه کتاب و چند میز مطالعه، اهالی شیعه و سنی منطقه را گردهم آورده تا در سایه وحدت اسلامی، مطالعه نیز رونق بیابد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): آبادی کوشکی ترکمن در شهرستان مانه وسملقان و بخش مانه و دهستان اترک استان خراسان شمالی واقع است.

وضع طبیعی روستای کوشکی ترکمن دهستان اترک بصورت کوهستانی، دره‌ای یا تپه‌ای و راه زمینی این روستا بصورت جاده آسفالته است.
زندگی اهالی شیعه و سنی دیار گنجینه فرهنگ‌ها (خراسان شمالی) به گونه‌ای در هم تنیده شده و ارتباط‌ها چنان صمیمی است که جلوه‌ای زیبا از وحدت اسلامی برای حفظ ایران مقتدر خلق کرده است.

کتابخوانی در سایه وحدت اسلامی/ همدلی شیعه و سنی با چاشنی مطالعه

دیاری که سال‌هاست عنوان گنجینه فرهنگ و ادبیات را یدک می‌کشد و با داشتن قومیت‌های ترک، کرد، تات، بلوچ و ترکمن، همواره پیشقدم در حفظ و گسترش وحدت به معنای واقعی کلمه است.
ترکیب حضور شیعه و سنی در این خطه به قدری گسترده است که در نگاه نخست پی‌بردن به تفاوت مذهبی و نژادی در این منطقه کار آسانی نیست و زنان و مردان اهل سنت فارغ از هر گونه اختلافی در کنار زنان و مردان شیعه در کمال احترام همزیستی داشته‌اند.
شهرها و روستاهای خراسان شمالی با وجود پیشینه‌های ادبی، تاریخی، فرهنگی بسیار غنی، منابع انسانی ارزشمند از جمله مفاخر ادبیاتی، مذهبی علما فرهیخته در طول تاریخ متأسفانه آنگونه که بایسته و شایسته این استان است مورد توجه قرار نگرفته و در ردیف استان‌های کم برخوردار و کمتر توسعه یافته به شمار می‌روند.
روستای کوشکی ترکمن‌ناز توابع شهرستان تازه تاسیس مانه که خانه‌های گِلی کمتر به چشم می‌خورد و تابلوهای تبلیغاتی هم بر بعضی مغازه‌هاش نصب شده و کلی شماره همراه و موبایل و تلاش شهری برای فروش بیشتر، را می‌توان دید، روستا آداب هم‌زیستی را می داند و در تلفیقی ساده اهالی سنی نشین و شیعه‌اش را در مسجد امیر المومنین علیه السلام گرد هم آورده و این تفاوت‌ها نقطه اشتراک فعالیت‌های یکدست و مشارکت بین اهالی بویژه خواهران پرتلاش و مسجدی و هنرمند آن است.
زندگی اهالی شیعه و سنی دیار گنجینه ادبیات به گونه‌ای در هم تنیده شده و ارتباط‌ات چنان صمیمی است که جلوه‌ای زیبا از وحدت اسلامی برای حفظ اقتدارشان بخصوص در روستای کوشکی ترکمن و در مسجد امیرالمومنین خلق کرده است.
مسجد امیر المومنین (ع) در خیابان اصلی روستا و متصل به جاده است و از دو فضای مجزا یکی شکل قدمت است با تیرها و ستون‌های چوبی و کتیبه‌های تکه دوزی شده و چند شمعدان نقره یادگاری، و دیگری گنبدی آهنی دارد و پله‌های سنگ مرر و قفسه‌های کتاب و کفش فلزی و میزهای مطالعه که در آنجا نماز جماعت اقامه می‌شود.
فعالیت‌های کانون فرهنگی، ادبی و هنری «عاشقان ولایت» روستای کوشکی ترکمن شهرستان جدید التأسیس مانه، در تلاشی همدلانه و یکپارچه، فضایی فرهنگی و جریانی هم راستا، از حضور زنان روستایی اثر بخش را در خود جای داده است و گام‌های توسعه اجتماعی را با محوریت مسجد امیرالمومنین (ع) می‌پیماید.

کتابخوانی در سایه وحدت اسلامی/ همدلی شیعه و سنی با چاشنی مطالعه

زهرا زرین‌فر مدیر کانون «عاشقان ولایت» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران گفت: کودکان، نوجوانان، زنان و مردان این روستا با گرد هم آمدن و تشکیل دادن گروهای مختلف به خوانش کتاب و برگزاری دوره‌های مستمر قرآن کریم پرداخته‌اند.
وی کار را یکی از ویژگی‌های بارز اهالی این روستا دانست و تاکید کرد: حضور جمعیت اهل تسنن و شیعه در کنار هم است که این موضوع را در برنامه‌های مسجد مدنظر قرار دادیم و سعی کردیم ارتقای فرهنگ دینی و ادبی روستا در اولویت باشد.
زرین فر، رنگ رونق روستا را در گرو ارتقای فرهنگ و ادبیات این منطقه با محوریت مسجد و افزایش آگاهی‌ها و آموزش به زنان آن، دانست و تأکید کرد: تلاش می‌کنیم با ایجاد فضای همدلی فرهنگی در مسجد و برنامه‌ریزی و اجرای برنامه های آموزشی، زمینه تربیت نیروهای ارزشمند را در این روستا فراهم آوریم.
وی تربیت نوجوانان قرآنی و ایجاد فضای انس با قرآن کریم را نیز دیگر اولویت این کانون مسجدی در ایجاد فضای حضور و گرایش اهالی به مسجد نام برد و گفت: در این باره چندین مرتبه میزبان مسابقات قرآنی شده‌ایم.

وی تربیت نوجوانان قرآنی و ایجاد فضای انس با قرآن کریم را نیز دیگر اولویت این کانون مسجد در ایجاد فضای حضور و گرایش اهالی به مسجد نام
برد و گفت: در این باره چندین مرتبه میزبان مسابقات قرآنی شدیم و دختران نوجوان در مسابقات گوناگون قرآن کریم شرکت میکنند.
زرین فر، تلاش برای تبیین فرهنگ و اندیشه حجاب اسلامی در نوجوانان و جوانان روستا را با برگزاری برنامه‌های فرهنگی از جمله آموزش صنایع دستی و برگزاری دورهمی‌های دخترانه در مسجد را نیز اعلام و گفت: در این باره هم دختران اهل تسنن و هم دختران شیعه در کنار هم به مسجد می‌آیند و از آموزش‌ها و برنامه‌ها بهره‌مند می‌شوند.
وی همچنین حضور مستمر مادران از دو مذهب شیعه و سنی را نیز به برنامه‌ها و تلاش‌های این کانون افزود و گفت: مادران با برگزاری جلسات قرآن و دورهمی‌های جزء‌خوانی در مسجد، قدم‌های نیک اندیشانه و خیر از جمله دیدار با خانواده شهدا و تکریم مادران و خواهران شهید روستا را نیز با همیاری ارکان مسجد برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند.
زرین‌فر تصریح کرد: علیرغم داشتن کتاب‌های متعدد در این قفسه‌ها اما هنوز به طور کامل کتاب‌های مورد نیاز کودکان و نوجوانان روستای کوشکی ترکمن در مسجد وجود ندارد.
وی با اشاره به مهم‌ترین هدف این دورهمی‌های قرآنی و کتابخوانی گفت: وحدت بین شیعه و سنی را در میان مردم این روستا با این دورهمی‌ها چند برابر کرده‌ایم.
زرین فر خاطر نشان کرد: امیدوارم بتوانیم کتاب‌های بیشتری را به این قفسه‌ها اضافه تا شاهد رشد بیشتر آگاهی و دانش دو قشر شیعه و سنی در این روستا با محوریت مسجد باشیم.

او در پایان خاطر نشان کرد: روستای کوشکی ترکمن در شهرستان تازه تاسیس مانه نیازمندهایی فراوانی در حوزه کتاب‌وکتابخوانی، فرهنگی، علمی و....دارد ک امید است با همکاری و همیاری اهالی و مسئولین هر چه سریعتر درصدد رفع آن‌ها برآییم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها