فاطمه رستگار در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، گفت: نظر به اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی و ایجاد انس با کتاب در کودکان و نوجوانان، جامعه و خانوادهها، در ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، اتاق فکر ویژه مباحث کتاب و کتابخوانی تشکیل دادهایم.
وی تصریح کرد: درصددیم تا شیوههای جذاب این فعالیت را در راستای علاقهمندکردن کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتاب در قالب طرحهای کتابخوانی به مربیان و والدین معرفی کنیم تا شاهد پرورش مخاطبانی باسواد باشیم.
وی با اشاره به تاثیر کتاب کتابخوانی در توسعه یافتگی علمی کودکان و نوجوانان گفت: کتاب و کتابخوانی، برانگیزاننده و آگاهیبخش است و درهای کشف و دانایی را باز میکند و موجب نگرش مثبت به فرهنگ خود و دیگر فرهنگها و رشد علمی و اجتماعی و فردی مخاطب می شود.
این مسئول فرهنگی ادامه داد: هدف و رسالت ما در کانون پرورش فکری، تربیت کودکان و نوجوانان و آمادهسازی زمینههای رشد همه جانبه آنها برای زندگی آینده است که از مسیر کتاب و کتابخوانی، برگزاری کارگاههای مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مهارتهای زندگی به دست میآید.
رستگار ادامه داد: تجهیز کتابخانههای کانون استان به کتابهای علمی، تاثیر زیادی در پیشرفت علمی اعضا داشته است. برنامهریزی و اجرای فعالیتها و برنامههای کتابمحور در مراکز کانون از جمله نقد و بررسی کتاب، مطالعه و روخوانی، قصهگویی، تحقیق و پژوهش، معرفی کتاب و… بستر مهمی برای تغییر فکر واندیشه و ترقی و متحول شدن در مخاطبان است، تحولی که پیشرفت علمی جامعه را به همراه دارد.
وی در پایان گفت: نشستهای مختلف کتابخوانی، مسابقه و اهدا کتاب به مناطق کم برخوردار، راهاندازی ایستگاه مطالعه در بیمارستانها، کانون اصلاح و تربیت، ایستگاه مطالعه برای والدین، تشکیل شورای توسعه و ترویج کتابخوانی، مسابقه طرحهای خلاق کتابخوانی و توسعه کمی کتابهای مراکز کانون و… از اقدامات اثربخش در راستای افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخوانی است که توسعه یافتگی همه جانبه را به دنبال خواهد داشت.
نظر شما