شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
جلال شورشگری بود که در مقابل امام (ره) سرخم کرد

سید فضل‌الله حسینی، امام جمعه طالقان گفت: جلال آل احمد که حتی علیه ادبیات شورش کرد در برابر امام خمینی (ره) سر فرو آورد و دست ایشان را بوسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سید فضل‌الله حسینی، امام جمعه طالقان، در مراسم «یک قرن با جلال» یادبود یکصدمین سالگرد تولد جلال آل احمد که صبح امروز، ۱۱ آذر با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، علی حدادی، نماینده مجلس و جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات برگزار شد، عنوان کرد: در سال‌های اخیر طالقان به چشم یک منطقه گردشگری تنها دیده می‌شود و گاه صرفاً به شکل یک گاو شیرده دیده می‌شود که شیرش را بدوشند و تمام در حالی که طالقان تاریخ دارد.

امام جمعه طالقان افزود: من اولین‌بار با جلال آل احمد با کتاب مدیر مدرسه آشنا شدم و به مرور سایر کتاب‌های او را خواندم. یادم است وقتی یک کتاب جلال را برای مادرم می‌خواندم او گریه می‌کرد.

حسینی گفت: جلال یک شورشگر بود و ابتدا علیه خودش شورش کرد و از خانواده خارج شد و در بیست سالگی وارد حزب توده شد و بعد از چند سال خارج شد. او حتی علیه ادبیات هم شورش کرد و قالب‌های ادبی را هم شکست و در برابر قالبهای معمول زمان شورش کرد. نقدی که به امروز به روشنفکران وارد است چون زمانی که قدرت در دست دو بلوک شرق و غرب بود، روشنفکران یا کمونیست بودند یا طرفدار سرمایه‌داری اما جلال این قالب را شکست. او با قلم تند و تیز و بی‌رحمی داشت و همه را می‌کوبید. او در این وادی و روحیه به سفر مکه رفت. بعدها گفت اکنون دیگران می‌گویند جلال این چه بازی است که در سر دارد. او که شورشگر بود اما در برابر امام خمینی سر فرو آورد و دست امام (ره) را بوسید و از مکه برای ایشان نامه نوشت.

یادداشت‌های منتشرنشده جلال چاپ می‌شود

غلامرضا خاکی، پژوهشگر ادبی نیز در این مراسم گفت: متاسفانه در جامعه ما یا افراد را تقلیل می‌دهند یا تجلیل می‌کنند به گونه‌ای که از او اسطوره می‌سازند. تقلیل دادن غیرمنصفانه بداخلاقی علمی است و تجلیل کردن و اسطوره سازی هم مخرب است. جامعه ما نیازمند تحلیل منصفانه و عالمانه است. منصفانه به جهت اخلاقی بودن و عالمه از جنبه آگاهی بخشی است.
وی افزود: در عصر فضای مجازی همه به قضاوت سریع می‌رسند و این برای جامعه ما مخرب است. جلال اسطوره نیست چرا که او ۴۶ سال عمر کرد و قطعاً در این سن نمی‌توانسته بدون اشتباه باشد.از طرفی یک روزنامه‌نگار آخوندزاده دهاتی نیست که روشنفکرها او را تخریب کردند.او انسانی بود که هم قد مردمان روزگارش نبود و به همین دلیل اگر او را اسطوره نکنیم و امروز جمله یا خاطره‌ای از او ببینیم که به زعم ما خوش نیاید چیزی از ارزش جلال کم نخواهد کرد.


خاکی تاکید کرد: آثار جلال را می‌توان به دو دسته آثار ادبی و تک‌نگاری و آثار اجتماعی و سیاسی او تقسیم کرد. کتاب‌های «غرب‌زدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» از جمله کتاب‌های سیاسی و اجتماعی اوست. همچنین «خسی در میقات» نیز کتابی برجسته و زنده است. کسی هنوز نتوانسته سفرنامه‌ای درباره حج بنویسد که با این اثر هم تراز باشد.

وی با اشاره به پیشینه غرب در ایران گفت: حداقل دو نسل قبل از جلال با مسئله غرب درگیر بودند از قبل مشروطه و عباس میرزا گرفته تا بعد رضاخان و منورالفکران آن زمان؛ آل احمد اندیشه‌ای را که در فضای فکری، فلسفی و اجتماعی ایران مطرح بوده باز تعریف کرده است. «غرب‌زدگی» آل احمد کتابی زنده است چون هنوز هم موضوعویت دارد. سوال این جاست که غربی که امروزه وجود دارد همان غربی است که جلال گفته است؟ غرب‌زدگی آل احمد نیازمند تحلیل است تا مواضعی که داشته را تکمیل و تصحیح کنیم.


خاکی ادامه داد: همچنین درباره کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» برخی روشنفکرانه این کتاب را به پیشینه مذهبی که جلال داشت ربط دادند. این بی‌انصافی است که بگوییم آل احمد جریان روشنفکری را تخطئه کرده و بی‌دلیل قصد تخریب داشته است. او نقدی منصفانه کرده است. نقد به معنای تشخیص سره از ناسره و روشنفکر کسی است که معایب را از مزایا تشخیص دهد. سیاه‌نمایی و بدبینی نامش روشنفکری نیست.


وی در پایان گفت: جلال آل احمد ویژگی بسیار خوبی داشت و آن نوشتن یادداشت روزانه بود. این یادداشت ها منتشر نشده و قرار است با همکاری محمدحسین دانایی، تدوین و چاپ شود.

در این مراسم همچنین محمدحسین دانایی، خواهرزاده جلال احمد با ابراز خوشحالی از برگزاری یادبود آل احمد گفت: جلال هم شیفتگان بسیار داشت هم کسانی که از او منزجر بودند بسیار بود. هم موافقان او و هم مخالفان او در این یک قرن کاری کردند که جلال آن گونه که باید شناخته نشد. باید یا حقیقتی را نگوییم یا کامل بگوییم چراکه حقیقت ناقص یک دروغ کامل است. اگر در مسئله‌ای ورود می‌کنیم باید کامل ورود کنیم. امیدوارم ورود به قرن جدید شناخت جلال، او را درست و حقیقی به همه بشناساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها