سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
بازنمایی، حقایقی از زمان که مورد تحریف قرار گرفته است/ آثار جلال اندر احوالات زمان خودش

محمدرضا کائینی، تاریخ‌پژوه گفت: روشنفکری که درباره مسائل جامعه نظریه‌پردازی می‌کند، لاجرم فعال سیاسی نیست بلکه در موضع تحلیل، ارائه و تولید فکر نشسته است و در عین حال با سیاست به عنوان یک امر ثانوی سروکار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا کائینی با حضور در ویژه‌برنامه «صدسالگی جلال آل‌احمد» که از شبکه کتاب پخش شد، با اشاره به شخصیت جلال آل‌احمد و ورود او به حزب توده، بیان کرد: جلال آل‌احمد شخصیتی مبارز و ظلم ستیز بود و زمانی که به بلوغ فکری رسید به گفتۀ خودش دو راه بیشتر نداشت، یکی راه به سمت دربار و راه دیگر به سمت حزب توده بود. اساساً سازش با دربار، سازش با ظلم و شرایط حاکم در ایران بود و آل‌احمد طبعاً آن را نمی‌پذیرفت و راه دوم رفتن به سمت حزب نوظهوری بود که جوانان آن زمان را با خودش همگام کرده بود و نوعی کسب تجربه به شمار می‌رفت.

وی در ادامه افزود: جلال آل‌احمد چون اهل تجربه بود برای نخستین گام خود، رفتن به سمت این امامزادۀ جدید را برگزید و زمانی که وارد حزب توده شد، سریع رشد کرد و یکی از سکان‌داران ادبی، فکری و نویسندگان حزب توده به شمار می‌رفت و این نشانۀ آزادگی او و علاقه‌اش به منافع ملی و نمادی از ظلم ستیزی و اولین تجربۀ سیاسی آل‌احمد پس از بیرون آمدن از حزب توده بود.

این نویسنده تصریح کرد: حزب توده نمایندۀ منافع شوروی در ایران بود و چون به روز و قدرت تشکیلاتی بالایی داشت، عده‌ای از نخبگان را جذب خود کرده بود. جلال آل‌احمد یک فعال فرهنگی است و اگر افرادی آن را سیاسی می‌دانند به دلیل اهداف فرهنگی بلند مدت او است و به این معنا است که او در سطح نظریه‌پردازی و روشنفکری در ساحت فرهنگی کار می‌کند و به هیچ عنوان سیاسی نیست و اگر با سیاست سروکار دارد به این دلیل است که همه چیز در کشور سیاست‌زده است و افرادی که کار فرهنگی و علمی می‌کردند به ناچار وارد سیاست شدند.

این تاریخ‌پژوه با توجه به اینکه جلال آل‌احمد از فعالیت سیاسی دوری می‌کرد، گفت: جلال آل‌احمد یک فعال فرهنگی، نظریه پرداز و گزارش‌نویس بسیار خوب به شمار می‌رفت. تمام آثار جلال آل‌احمد در قالب گزارش هستند و هر آنچه که نوشته است، گزارش احوالات زمان خودش بوده است. بازنمایی، حقایقی از زمان است که مورد تحریف و بی دقتی قرار گرفته است و از این جنبه گزارش‌های آل‌احمد دربارۀ تاریخ یکی از صادقانه‌ترین گزارش‌ها و یکی از علل اقبال بی‌سابقۀ مردم به آثار او است.

کائینی در پایان، بیان کرد: روشنفکری که دربارۀ مسائل جامعه نظریه‌پردازی می‌کند، لاجرم فعال سیاسی نیست بلکه در موضع تحلیل، ارائه و تولید فکر نشسته است و در عین حال با سیاست به عنوان یک امر ثانوی سروکار دارد.

گفتنی است، ویژه‌برنامه «صدسالگی جلال آل‌احمد» محصول فرهنگسرای اندیشه و خانه کتاب و ادبیات ایران و تولید شبکه کتاب است که به صورت همزمان از شبکه کتاب و شبکه چهار سیما پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از طریق https://tv.ketab.ir/v/635 مشاهده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها