یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
نویسنده و جانباز ۷۰ درصد در شیراز تجلیل شد

فارس- مدیرکل فرهنگی و امور زیارتی استانداری فارس و تعدادی از اعضای گروه فرهنگی شاهدان شیراز، از نویسنده، شاعر و پژوهشگر فراشبندی ساکن در شیراز که در دوران دفاع مقدس به افتخار جانبازی نائل شده تقدیر و تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، شماری از فعالان فرهنگی شیراز شنبه شب در منزل جانباز دفاع مقدس، شاعر و نویسنده چندین کتاب چاپ شده و در دست چاپ حضور یافته و از وی تجلیل و تقدیر کردند.

سید رزاق امیری در دوازدهم دی ماه سال ۱۳۴۱ در شهر فراشبند از توابع استان فارس متولد و همرزم شهیدان والا مقام کرامت الله اکبری، سهراب غلامپور، سید هاشم میری، قربانعلی عالیشوندی، صدر الله رضا نژاد، مرتضی جوکار و…از گردان ۶۳۱ تیپ امام سجاد علیه السلام فارس و جانباز ویلچری ۷۰ درصد به بالا در دوران دفاع مقدس است.

امیری در سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی تالیف کرده و دستی هم بر شعر دارد و در همین راستا اثر ارزشمند «تاریخ و فرهنگ مردم فراشبند» را در ۶۱۲ صفحه با استفاده از ۲۰۸ عنوان منبع پژوهشی به اضافه تحقیقات میدانی وسیع، در سال ۱۳۸۲ در انتشارات نوید شیراز منتشر کرد.

علاوه بر آن امیری کتاب عظیم «پارسه» را در زمینه تاریخ فارس، شهرها و روستا های آن شامل سه جلد و در ۳۴۵۰ صفحه در چاپ اول در سال ۱۳۹۱ و چاپ دوم در ۱۳۹۸ توسط انتشارات نوید شیراز منتشر کرده که مورد استقبال فراوان عموم و بویژه مورخان استان فارس قرار گرفته است.

همچنین کتاب‌های آماده چاپ یا در حال تدوین و بازنگری امیری فراشبندی شامل «سفرنامه جنوب ایران» شامل چهار هزار صفحه و صدها عکس و «مجموعه اشعار و کلمات سید رزاق امیری» است که کتاب سفرنامه جنوب ایران تالیف وی شامل سرگذشت نامه و فرهنگ مردم و رخدادهای تاریخی در شصت سال اخیر و متفاوت با کتاب سفرنامه جنوب، در حال بازنگری و حروف چینی برای چاپ و انتشار است. علاوه بر آن «سفرنامه حج سال ۱۳۹۴ و حادثه منا»؛ «سفرنامه های سوریه و عراق»، کتاب «زندگی نامه یک عارف شیرازی» و… از جمله تالیفات آماده انتشاراز این نویسنده و جانباز قهرمان جنگ تحمیلی است.

در ادامه این دیدار سید رزاق امیری با تشکر و قدردانی از حضور اعضای گروه شاهدان شیراز در منزل وی و دیدار با او، گفت: از قدیم تاکنون دوست نداشتم از مشکلات زندگی خود حرف بزنم چون فکر می‌کنم تنها انسان ناتوان است که از زندگی خود شکایت می‌کند. ذکر مشکلات خود برای دیگران نوعی شکایت و گله از خدا هست.هر چه بر سر من آمده یا بیاید اراده پروردگار است و من به اراده او احترام می‌گذارم. من بهره هایی که از مشکلات بردم را در زمان راحتی تجربه نکردم. هیچکس بدون مشکل نیست. من هم مستثنی نیستم.

وی افزود: هیچ توقعی از مردم و دولت و هر کس و هر چیزی که فکرش را بکنید ندارم.همه کسانی که من را میشناسند همچنین همه جانبازان این روحیه من را می‌دانند همیشه این طور بودم.کار خاصی برای این مملکت نکردم که بخواهم مردم یا دولت آن را جبران کنند. داوطلبانه به جنگ رفتم. فقط از مردم می‌خواهم که اگر مایل باشند برای من دعا کنند فقط همین.

امیری افزود: انسان به هر مقام و منزلتی برسد نیاز به تشویق دارد. بزرگترین قهرمانان ورزش نیاز به تشویق و حضور تماشاگران در میدان ورزش یا محل کارشان دارند. سیاستمداران نیاز به تایید و تحسین عملکرد خود از جانب مردم دارند.

نویسنده کتاب پارسه بیان کرد: نویسنده‌ها و مفاخر فرهنگی هم از تشویق مستثنی نیستند البته برخی افراد از این گروه که عارف اند و در خداوند ذوب شده اند ممکن است نیاز نداشته باشند، اینکه یادی از افراد فرهنگی می‌فرمایید حس می‌کنند که افراد همفکری دارند و در جامعه غریب نیستند.

جانباز دیروز دفاع مقدس و نویسنده امروز معاصر خاطرنشان کرد: تجلیل از بزرگان فرهنگی فقط تجلیل از شخص خاصی نیست بلکه تجلیل از فرهنگ یک جامعه است و تجلیل از علم است. تقدیر از کتاب و کتابخوانی است و این روحیه را در جوانان می‌دمید که راه و شیوه زندگی آنها را برگزینند.

سید رزاق امیری تصریح کرد: کار شما گروه فرهنگی شاهدان شیراز نوعی تلنگر به همه ما مردم است که قدر داشته های خود را بدانند. متاسفانه جامعه ما از حیث مطالعه کتاب و تحقیق در حال نوعی انحطاط و نابسامانی است وقتی که مردم کتاب نخوانند به تبع با مفاخر فرهنگی خود نیز به طور عمیق آشنا نیستند بسیاری از دوستان نویسنده من نویسندگی را رها کردند زیرا مردم جامعه به تولیدات فکری اهمیت نمی‌دهند و این یک زنگ خطر است که نتیجه آن شاید پنجاه سال دیگر خودش را نشان دهد.

وی در پایان یادآورشد: از مدیرکل گردشگری استانداری فارس، مدیر عمارت تاریخی نصیر نظام و دوست قدیمی سید محی الدین حسینی ارسنجانی روزنامه نگار و فعال فرهنگ و رسانه فارس و دیگر بزرگواران که بذل محبت کرده و با حضورشان ما را سرافراز کردند سپاسگزارم اما چون اینجانب وسیله ارتباطی با رئیس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و همکاران عزیز و محترم او ندارم در اینجا از فرصت استفاده می‌کنم و از آقای حمیدرضا قانعی و همکاران ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم که در هفته کتاب چند سال قبل همچنین در برنامه موسوم به رویداد صحبت یار از زحمات اینجانب یاد و تجلیل کردند امیدوارم این تشکر من را با خط برجسته بنویسید تا ایشان آگاهی یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها