شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
لالایی تقاطعی از موسیقی، کلام و فرهنگ است

طراحی و برگزاری اولین دوره آموزشی سرایش لالایی، ضرورت احیا و حفظ آن، اهداف و چشم‌اندازهای مدنظر برای عرصه لالایی در گفت‌وگو با سیدحسین موسوی‌نیا، مسئول واحد قصه و روایت حوزه هنری کودک و نوجوان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدحسین موسوی‌نیا، مسئول واحد قصه و روایت حوزه هنری کودک و نوجوان از طراحی و تدارک «اولین دوره تخصصی آموزشی سرایش لالایی» خبر داد.

موسوی‌نیا استقبال از فراخوان ملی لالایی و درگیر شدن بیش از ۲۰ استان با آن، ضرورت تولید لالایی‌های نو در امر تربیت و افزایش و انسجام فعالیت شاعران لالایی‌سُرا را دلایل زمینه‌ساز طراحی و تدارک «اولین دوره تخصصی آموزشی سرایش لالایی» عنوان کرد و دراین‌باره گفت: این دوره آموزشی مباحث مختلف و متنوع فضای شعر و ادبیات کودک و آنچه را در سرایش لالایی دست‌مایه اندیشه‌ای، روشی و ابزاری یک هنرمند است، پوشش می‌دهد. در این دوره به مباحثی همچون موسیقی، نغمه‌پردازی، چگونگی استفاده از مضامین دینی در لالایی، مسئله آینده و لالایی و رعایت بهداشت روحی روانی کودک در حوزه روان‌شناسی پرداخته می‌شود.

وی درباره این دوره آموزشی توضیح داد: به دلیل اهمیت لالایی از منظر تربیتی و فرهنگی، نیاز به توجه ویژه به قالب لالایی در فضای فرهنگی و مصرف فرهنگی خانواده‌ها برایمان بیش از پیش پدیدار شد و در این زمینه سعی کردیم فضای لازم در سُرایش لالایی را برای شاعران کودک ایجاد کنیم. در سال‌های اخیر، پرداختن به لالایی در میان شاعران کودک یک اقدام اولویت‌دار در حد سرودن شعر کودک در نظر گرفته نمی‌شد و یکی از اهداف این دوره، ایجاد جلب توجه شاعران، فعالان و علاقه‌مندان این عرصه به مقوله لالایی است.

موسوی‌نیا تهیه مجموعه‌های مکتوب از لالایی و تبدیل این لالایی‌ها به نسخه‌های موسیقایی را از جمله برنامه‌های این دوره آموزشی عنوان کرد و گفت: لالایی تقاطعی از موسیقی، کلام و فرهنگ است و طبعاً لالایی در ساحت متن، برای مصرف فرهنگی خانواده، تأثیر و کارکرد کمتری نسبت‌به نسخه صوتی و چندرسانه‌ای آن دارد.

وی ادامه داد: در رویداد «گهواره» با برخی از شهرها و روستاها مواجه شدیم که متأسفانه دیگر لالایی در میان مردم آن‌ها مرسوم نیست و حتی منسوخ شده است. به این دلیل در پی آن هستیم که لالایی‌ها را نه‌فقط با زبان فارسی معیار، بلکه با گویش‌ها و لهجه‌های محلی در اقلیم‌ها با مضمون و رویکرد توجه به آینده و آرمان‌شهر پیگیری کنیم تا این ظرفیت فرهنگی در اقلیم‌ها و مناطق مختلف زنده بماند.

وی از برگزاری گعده‌ها و کارگاه‌های نقد با حضور استادان شاخص حوزه شعر کودک در این دوره آموزشی خبر داد و افزود: در این دوره، ما از حضور استادانی مانند مهدی امین‌فروغی با موضوع «ضرورت پرداختن به لالایی و تفاوت لالایی با سایر سروده‌های آوایی»، کمال شفیعی با عنوان «تاریخچه لالایی در فرهنگ جهانی و در ایران»، غلام‌رضا بکتاش با موضوع «اصول سرودن شعر برای کودکان با تکیه بر قواعد خاص لالایی» و «طرح مفاهیم دینی در شعر برای کودکان»، حسنا افشاری با عنوان «تأثیرات روان‌شناختی لالایی با تأکید بر جایگاه قهرمان در جهان ذهنی کودک»، محسن رضوانی با موضوع «بررسی و تبیین اعتقاد به آرمان‌شهر و مدینه فاضله از منظر فرهنگی و دینی» و «موسیقی در لالایی و اصول سرایش نغمه و شعر آهنگین منطبق بر ملودی» و هوشنگ جاوید با موضوع «مادرانگی لالایی، نغمه و فرهنگ لالایی و مرور ۱۰ لالایی موفق» بهره‌مند خواهیم بود و همین‌طور کارگاه‌های نقد و انتقال تجربه را با حضور طیبه شامانی، مصطفی رحماندوست و همین‌طور جواد محقق برگزار خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط