چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
بدخواهان فیلم ۲۸۸۸ گفتند صحنه‌های پرواز را در آلمان گرفته‌اند

کیوان علی‌محمدی، فیلم‌ساز در رونمایی کتاب «بیگانه با ترس»گفت: سرهنگ ابکی آن‌قدر خوب پرواز کرد که بعدها کسانی که بدخواه فیلم بودند حرف درآوردند و گفتند بلند شدند و رفتند آلمان و آنجا صحنه‌های پرواز را درآوردند!

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کیوان علی‌محمدی، نویسنده و فیلم‌ساز در رونمایی کتاب «بیگانه با ترس» گفت: برای پژوهش درباره «فیلم ۲۸۸۸» با خلبان‌های بزرگ جنگ تحمیلی آشنا شدم. امروز که اینجا جمع شدیم چند تن از آنها محمود ضرابی، محمود اسکندری و … در میان ما نیستند، روحشان شاد و یادشان مانا. خیلی خوشحالم که چنین کتابی درباره محمود اسکندری، سپه‌سالار آسمان‌ها نوشته شد. جزو افتخارات ماست که شروع فیلم ۲۸۸۸ با سکانس پرواز او آغاز می‌شود. یادم هست در ابتدای کار کسی مرا جدی نگرفت و وقتی من به پایگاه همدان رفتم تا با خلبانان صحبت کنم، بامن درست و حساب، صحبت نمی‌کردند، اما چون درباره نقش خلبانان در جنگ خوب تحقیق کرده بودم آرام آرام شروع به صحبت کردند.

او افزود: آن موقع که در پایگاه همدان بودم در هر جا نام تیمسار زمانی که به میان می‌آمد به شکل خاصی از او یاد می‌کردند. یکبار کنجکاو شدم درباره او بیشتر بدانم. برای همین از سایر خلبان‌ها پرسیدم چرا نام تیمسار زمانی که به میان می‌آید همه می‌ترسند؟! همه گفتند وقتی تیمسار زمانی را دیدی فرار کن! درباره همه هواپیماها همه چیز را می‌داند و صحبت از آف چهار که می‌شود...

این فیلم‌ساز بیان کرد: به سرهنگ اَبکی گفتم به جای تیمسار اسکندری پرواز کند که او قبول کرد به شرطی که پلان‌های گرفته شده تا اکران فیلم به کسی نشان داده نشود. پرسیدم چرا چنین شرطی داری؟ گفت: چون صحنه‌های که می‌خواهی در پرواز انجام دهم، بعداً برایم دردسر می‌شود! واقعاً آن‌قدر خوب پرواز کرد که بعدها تمام کسانی که بدخواه فیلم بودند حرف درآوردند و گفتند بلند شدند و رفتند آلمان و آنجا صحنه‌های پرواز را درآوردند!

کیوان علی‌محمدی گفت: وقتی فیلم ساخته شد، آن‌قدر مشکل پیش آمد که هر کس بود فرار می‌کرد. بعد از این‌که فیلم به عدم مجوز برای اکران مواجه شد، برخی از کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتند مشکل اکران فیلم شما مربوط به ارشاد نیست و خود ارتش مانع پخش فیلم شده است!

او ادامه داد: من برای خیلی از جزئیات فیلم بحث کردم و بعد از یک مدتی به من گفتند یک نامه به دفتر رهبری دادند که یک ضد انقلاب درباره خلبان‌ها فیلم ساخته است! اما من به آنها گفتم افرادی که درباره آنها فیلم ساختم اگر نبودند، الان ایران دست عراقی‌ها بود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط