جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
برنامه‌سازان رادیو در تولید برنامه‌های کتاب‌محور با کتابداران مشورت کنند     ‌

رضازاده، کارشناس حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی معتقد است که کتابداران می‌توانند به‌عنوان یک مرجع مفید به کمک رادیو بیایند و در تولید برنامه‌های کتاب‌محور به برنامه‌سازان مشاوره بدهند.

زهرا رضازاده نویسنده و دانش‌آموخته مقطع دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره میزان توجه برنامه‌سازان رادیو به تولید برنامه‌های کتاب‌محور اظهار کرد: رادیو ظرفیت مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد. این رسانه شنیداری با ۸۳ سال قدمت، در مقایسه با تلویزیون انس بیشتری با مردم دارد.

وی ادامه داد: گویندگان برجسته و متبحر رادیو می‌توانند کتاب‌ها را برای مخاطبان رادیو بخوانند یا کتاب را به‌عنوان محور گفت‌وگو به مباحث برنامه‌های پُرمخاطب رادیویی وارد کنند. رادیو می‌تواند جریان نهضت مطالعه را با یک برنامه‌ریزی مدون پیش ببرد؛ به‌عنوان مثال گفت‌وگوهای رادیویی با نویسندگان کتاب‌های مختلف یا برنامه‌هایی که کتاب نویسندگان را به بوته نقد می‌گذارد؛ این برنامه‌ها می‌تواند مردم را به سمت مطالعه سوق دهد.

مسئول پیشین کتابخانه دانشکده ادبیات علوم‌انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه جامعه بسیاری از رفتارها را با الگوبرداری از رسانه انجام می‌دهد، اظهار کرد: رادیو می‌تواند نقش بسزایی در فرهنگ کتابخوانی داشته باشد؛ به‌عنوان مثال اگر گویندگان متبحر بتوانند از کتاب در برنامه‌های رادیویی استفاده کنند یا براساس داستان، یک برنامه سرگرم‌کننده و مهیج مانند مسابقات کتابخوانی بسازند می‌توان این دست اقدامات را جزو برنامه‌های کاربردی رسانه رادیو، در پشبرد فرهنگ کتابخوانی ارزیابی کرد.

مولف کتاب «نگاهی به جایگاه آموزش و تدریس؛ آسیب‌شناسی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و راهکارهای بهبود آن» درباره تاثیرات دیگر رادیو بر حوزه کتابخوانی گفت: گویندگان خوش صدای رادیو با نقل داستان‌ها، خواندن رمان‌های پرطرفدار یا کتاب‌های داستانی یا مذهبی می‌توانند گروه‌های سنی مختلف را به کتابخوانی جذب کنند. زیرا خاصیت رسانه شنیداری این است که اکثر افراد در حین شنیدن رادیو می‌توانند فعالیت‌های دیگر خود را همزمان انجام دهند و اطلاعات، سطح دانایی و آگاهی خود را نیز افزایش دهند.

این نویسنده با تاکید بر اینکه معرفی و خواندن کتاب یا گنجاندن کتاب در برنامه‌های رسانه‌ای مانند رادیو در هر حالتی اثرگذار است، گفت: دانایی و آگاهی مردم از طریق کتاب افزایش پیدا می‌کند، حالا اگر کتاب‌ها ازطریق رسانه‌ها نیز تبلیغ شوند و اشاعه اطلاعات خوبی در این زمینه صورت بگیرد این وضعیت بر گردش اطلاعات و افزایش سطح آگاهی مردم در جامعه اثرات ملموسی خواهد داشت.

رضازاده با پیشنهاد همکاری برنامه‌سازان رادیو با کتابداران گفت: کتابداران می‌توانند به‌عنوان یک مرجع مفید به کمک رادیو بیایند؛ به‌عبارت دیگر با کتابدران به‌عنوان مشاور وارد همکاری شود و از آنجا که آن‌ها با انواع کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف آشنایی دارند، این مشورت می‌تواند زمینه ساز تولید برنامه‌های پرمحتوا و مهیج در رادیو شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها