پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
نویسندگان کتاب «نوشتن به اتفاق» احیاگر مکتب داستانی جنوب

خوزستان - نویسنده خوزستانی معتقد است: قلم نویسندگانِ مجموعه داستان‌های کوتاه «نوشتن به اتفاق»،که قالب وفضای جنوبی دارد، این نوید را می‌دهد که نویسندگان این آثار، می‌توانند مکتب ادبیات داستانی جنوب را احیاء کنند.

آرش آذرپناه درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، با بیان اینکه مجموعه داستان کوتاه «نوشتن به اتفاق» شامل سیزده داستان کوتاه از نویسندگان جوان خوزستانی است، اظهار کرد: این مجموعه داستان‌های کوتاه حاصل تلاش‌های ده ساله‌نویسندگان جوان خوزستانی است که با شرکت در کارگاه مبانی داستان‌نویسی، توانستند صدها داستان را، به رشته تحریر درآورند.

آذرپناه افزود: تعدای از داستان‌های نویسندگان تجدید و اصلاح شد و از بین بهترین چکیده و داستان هنرجویان مجموعه کتاب «نوشتن به اتفاق» منتشرشد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از داستان‌ها بنا به عللی حذف شد، اظهار کرد: حذف داستان‌ها به علت نداشتن مجوز و یامهاجرت نویسندگان به دیگر شهرها وتمام نکردن داستان بود، اما بقیه داستان‌ها در این مجموعه چاپ شد.

نویسنده «شماره ناشناس» با توضیح اینکه ۱۳ نویسنده مجموعه می‌توانند احیاگر مکتب ادبیات داستانی جنوب باشند، تصریح کرد: با توجه به قالب وفضای این داستان‌ها که جنوبی و در جنوب اتفاق افتاده است، این نویسندگان می‌توانند با درصد بالایی مکتب جنوب را زنده کنند، زیرا داستان‌ها به شدت جنوبی است.

آذرپناه با تأکید بر اینکه پیام و مقصود داستان‌های این کتاب مفهوم جهانی دارد، عنوان کرد: هنرجویانی که به شهرهای دیگر مهاجرت کردند داستان خود را نوشته بوده‌اند اما قالب بیشتر داستان‌ها جنوبی و در جنوب اتفاق می‌افتد ولی پیام ومفهوم جهانی دارد و خیلی محدود به زیست بوم نیست.

وی با اشاره به اینکه تنها سه نفر از نویسندگان این مجموعه از قبل کتاب نوشتند، افزود: نویسندگان مجموعه نوشتن به اتفاق، با نوشتن داستان‌های زیاد، توانستند داستان با کیفیتی مانند این مجموعه منتشر کنند و با اینکه فقط سه نفر از این نویسندگان کتابی جداگانه دارند؛ اما هرکدام می‌توانند در مکتب خود تبدیل به یک داستان نویس برجسته شوند.

آذرپناه مضمون داستان‌ها را اجتماعی دانست وافزود: هرکدام از نویسندگان جهان خود را در داستان حفظ کرده‌اند و بیشتر مطالب‌شان بستگی به جامعه و اجتماع دارد که محتوای آن‌ها برای مخاطبان جذاب است.

نویسنده «یاسمن‌های زنانه» اضافه کرد: پس از چاپ کتاب نوشتن به اتفاق خیلی از هنرجویان جدید داستان‌هایی نوشتند که با این داستان‌ها برابری می‌کند. اما چون بعد از انتشار این کتاب بود، وارد این پُروسه نشدند. اما امید دارم که داستان‌های قوی جدید در آینده نزدیک در جلد دوم این کتاب منتشر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها