جمعه ۱۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
نخستين مجموعه كامل از احاديث شيعه

چاپ اول كتاب «شرح‌الاصول من‌الكافي» (جلد سوم، كتاب‌التوحيد) تأليف صدرالدين محمد شيرازي (ملاصدرا) به‌اشراف آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي و با تصحيح، تحقيق و مقدمه محمود فاضل يزدي مطلق از سوي انتشارات بنياد حكمت اسلامي صدرا منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب، شرحي است كه حكيم متأله، ملاصدراي شيرازي بر كتاب اصول كافي مرحوم شيخ كليني(ره) زده و در پنج جلد منتشر شده است. جلد سوم اين مجموعه به تفسير احاديث وارده درباره توحيد مي‌پردازد.

ثقة‌الاسلام كليني، محمدبن‌ يعقوب‌بن اسحاق رازي، رئيس محدثين علماي اماميه در «ري» كه در ثبت و ضبط احاديث، بيشتر از ديگران مورد اعتماد و اطمينان بوده است، نخستين مجموعه كامل احاديث شيعه اماميه را در مدت 20 سال در سه قسمت تدوين كرده است: اصول؛ فروع؛ روضه. اصول كافي مشتمل است بر كتاب عقل و جهل، توحيد، حجت، ايمان و كفر، دعاء و فضل قرآن، و كتاب عشره. فروع كافي حاوي 26 كتاب است از طهارت تا كفارات. و روضه كافي هم يك مجلد مي‌باشد كه كلا شامل 16199 حديث است.

اين كتاب از همان آغاز مورد عنايت دانش‌پژوهان اسلامي بوده است. ابوالعباس احمدبن علي نجاشي (متوفي 450 هجري قمري) گويد: «من به مسجد لؤلؤيي، كه همان مسجد نفطويه نحوي است رفت و آمد مي‌كردم، عده‌اي از اماميه را ديدم، كه كتاب كافي را بر ابي‌الحسين احمدبن احمد كوفي كاتب، قرائت مي‌كردند.» خلاصه آنكه اين كتاب، مدار عمل اصحاب اثنا عشريه بوده است. همين امر موجب شد تا بر اين كتاب شريف بيش از 60 شرح و حاشيه و تعليقه و ترجمه پديد آيد و مطالب مهمه آن توضيح داده و مشكلات آن حل شود و بر مباحث نظري آن اقامه برهان و استدلال شود.

از اين ميان چهار شرح از شروح كافي داراي اهميت خاصي‌اند:
1ـ شرح اصول كافي از حكيم متاله، صدرالدين شيرازي (متوفي 1050 هجري قمري) يعني همين نسخه موجود. صدرا كتاب اصول كافي را از اول تا كتاب الحجة شرح كرده است و موفق به اتمام آن نشده است. او اين شرح را بمذاق و مشرب فلسفي خويش ساخته است. از صفحه 264 نسخه دستنويس چنين بدست مي‌آيد كه صدرالمتالهين به هنگام نوشتن اين شرح 65 ساله بوده است.
2ـ‌شرح اصول كافي (مرآة‌العقول) از علامه مجلسي، محمدباقربن محمدتقي (متوفي 1111 هجري قمري). مجلسي در اين شرح گزينه‌اي از آراء صدرالمتالهين و ملامحسن فيض، و ديگران را به هنگام بيان احاديث آورده است.
3ـ شرح اصول كافي (وافي): از ملامحسن فيض كاشاني (متوفي 1091هجري قمري) شاگرد ملاصدرا. آراء فيض در اين شرح نزديك به راي صدرالمتالهين است.
4ـ‌شرح مولي محمدصالح‌ مازندراني (متوفي 1080 هجري قمري). شارح در اين كتاب به رد و نقض آراء ملاصدرا پرداخته است.

محمود فاضل يزدي مطلق (مصحح) در مقدمه خود درباره اهميت شرح ملاصدرا بر كتاب كافي مي‌نويسد: «بدون شك يكي از شروح مهم و مفصل كتاب كافي همين شرح حكيم صدرالمتالهين است كه آميخته با عرفان و فلسفه مي‌باشد و در واقع اين شرح پشتوانه‌اي است ديني بر اصول فلسفه او. هر منصفي كه بدقت اين شرح صدرالمتالهين را بر كتاب توحيد كافي مطالعه كند، اعتراف خواهد كرد كه او حكيمي برجسته بوده است، كه (بقول خودش در اسفار) نه به ترهات صوفيه، خويش را مشغول داشته است، و نه به گفتارها و اقاويل فيلسوف نمايان، اعتماد كرده است؛ بلكه فيلسوفي بوده است متصلب در عقايد شيعه اماميه. و همين امر موجب گرديده است تا از كلمات نوراني اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع)، معاني دقيق و حقايق لطيفي را استنباط كند، و مطالبي عالي پيرامون احوال مبدا و تنزيه آن از صفات امكان و حدوث و اسماء و صفات الهي و نفس و روح بيان دارد. صدرالمتالهين كتاب كافي را از آغاز تا حديث 499 باب "ان الائمة(ع) ولاة ‌امرالله و خزنة علمه" شرح كرده است. يعني كتاب عقل و جهل، كتاب فضل علم، كتاب توحيد و 74 حديث از كتاب حجت كه موفق به اتمام آن نشده است.»

كتاب شريف «كافي» تاليف ثقةالاسلام محمدبن يعقوب كليني (متوفي 329 قمري) در طي 20 سال و در 34 جزء (اصول، فروع و روضه) شامل بيش از 16 هزار حديث، تدوين شده و از حيث قدمت، جامع بودن و كثرت احاديث و ترتيب خاص، اعتبار روايات و شامل بودن بر معارف الهي و اخلاق و احكام، سرآمد كتاب‌هاي حديثي شيعه است و از روزگار تأليف تاكنون، همواره مورد استناد و استفاده فقها و مولفان كتاب‌هاي معارف ديني و اخلاق در حوزه‌هاي علمي شيعه بوده است.

در كتاب‌هايي كه پس از تاليف كافي به ‌قلم اعاظم دانشمندان شيعه نگارش شده، همواره از آن تمجيد و نسخه‌هاي آن در همه دوره‌ها موجود بود و در اجازاتي كه علما و محدثان و فقها براي يكديگر مي‌نوشتند، كافي به‌ عنوان يك اثر شناخته و مشخص ياد شده و با قرائت آن نزد يكديگر، به اتقان نسخه‌هاي آن مي‌پرداخته‌اند.

كتاب كافي در نزد اصحاب اماميه داراي اهميت و جايگاه ويژه‌اي است. شيخ مفيد رحمة‌الله (متوفي 413 قمري) در كتاب تصحيح‌الاعتقاد مي‌نويسد: «كتاب كافي از بلند مرتبه‌ترين كتاب‌هاي شيعه و از پرفايده‌ترين آنهاست».

نجاشي رحمة‌الله (متوفي 450 قمري) نيز در كتاب رجال خود مي‌نويسد: «كليني در زمان خود در ري، شيخ اصحاب ما بوده و كتاب خود را كه نامش كافي است، در مدت 20 سال تاليف كرده است».

از قول شهيد اول رحمة‌الله (متوفي 786 قمري) در بحارالانوار هم اين نظريه به چاپ رسيده است: «كافي در حديث، تاليف شيخ ابوجعفر كليني است كه مانند آن در كتاب‌هاي حديثي شيعه تاليف نشده است».

صدرالمتالهين(ره) نيز در شرح كافي مي‌نويسد: «بهترين احاديث و گفتارهايي كه از اهل‌بيت(ع) براي ما روايت شده، احاديث كتاب كافي تاليف امين‌الاسلام و ثقة‌الانام شيخ عالم كامل، مجتهد بارع فاخر، محمدبن يعقوب كليني ـ‌‌اعلي‌الله قدره و انار في‌السماء بدره‌ـ است».

كافي كتابي است كه بر اصول كامل مذهب شيعه و ديانت حقه اسلامي استوار است و اصول و فروع مذهب اماميه و ديانت اسلام را آشكار ساخته است. اصول كافي به عنوان كليات آثار و اخبار مذهبي شيعه در اول عصر غيبت امام زمان(عج) و نهاني مصدر علم، تاليف شده و در ميان كتاب‌هاي مذهبي، خورشيدي درخشان و پر فروغ به‌شمار مي‌رود.

در اين كتاب، اساس تعليمات مذهب و دينداري بر پايه خردمندي، تعقل، دانش، علم و بصيرت كامل نهاده شده و اين اثر همزمان با مرجعيت نواب خاص امام عصر(عج) در افق تعليمات شيعه به عنوان يك مرجع عمومي و براي وظيفه‌شناسي در همه ادوار آينده تا ظهور امام زمان(عج) تهيه شده است.

پيش از شرح صدرالمتالهين شيرازي، چند نفر از علماي بزرگ شيعي، كافي يا بخشي از آن را شرح كرده‌اند كه ميرسيدحسين مجتهد كركي (متوفي 1001 قمري)، شيخ محمدعلي‌بن محمد بلاغي (متوفي 1005 قمري)، ملاعبدالله تستري (متوفي 1021 قمري)، شيخ محمد فرزند صاحب معالم (متوفي 1030 قمري)، شيخ علي نواده صاحب معالم، ملامحمد امين استرآبادي؛ صاحب فوائد مدينه (متوفي 1036 قمري) و ميرداماد (متوفي 1040 قمري) از آن جمله‌اند.

آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي، رئيس بنياد حكمت اسلامي صدرا در بخشي از جلد اول كتاب «ملاصدرا، زندگي، شخصيت و مكتب صدرالمتألهين» درباره شخصيت ملاصدرا مي‌نويسد: «ملاصدرا در سال 979 هجري قمري چشم به جهان گشود. وي علاوه بر داشتن شرايط خانوادگي و اجتماعي مساعد، كودكي هوشمند و پراستعداد بود. آنچه كه بعدها به اثبات رسيده، همان استعداد شگرف و هوش و درك بسيار اين كودك، همراه با ذوق و لطافت طبع شاعرانه و قدرت منطق و تعلق و استدلال اوست و از جهت سلامت نفس و دين‌باوري و تعبد و التزام به احكام شرع و انجام مستحبات و عبادات و اعمال خير و نيكوكاري نيز كردار و گفتار او گواه و خانواده و پدر او دليل آن مي‌باشند و هر يك از كتب او آيينه‌اي است كه در آن مي‌توان علاوه بر حكمت و منطق و فلسفه و بينش عميق فلسفي و عرفاني، آثار صفاي نفس و خوش سيرتي و اعتقاد و التزام و تعبد واقعي نسبت به شرع و احكام شرعي و پايبندي شديد به اخلاق و منش فرزانگان را مشاهده كرد».

صدرالدين محمد قوامي شيرازي، تنها فرزند پسر خانواده‌اي بزرگ و سرشناس بود كه در شيراز مركز استان فارس همواره در مناصب ديواني و درباري كار مي‌كردند و به ديانت و مذهب و فضل و احسان و نيكوكاري شهرت داشتند. پدر وي خواجه ابراهيم‌بن يحيي قوامي است كه گفته مي‌شود در دستگاه حكومت محلي فارس، شغل وزارت داشت.

صدرالمتالهين(ره) از 34 جزء كافي فقط به شرح بخشي از اصول كافي يعني جزء اول (كتاب عقل و جهل)، جزء دوم (كتاب‌العلم)، جزء سوم (كتاب‌التوحيد) و بخشي از جزء چهارم (كتاب‌الحجة) توفيق يافته است. چند نفر از كساني كه پس از او كافي را شرح كرده‌اند ـ‌مانند ملاصالح مازندراني، علامه ملا محمدباقر مجلسي، ملاخليل قزويني و ملامحسن فيض كاشاني‌ـ يكي از مصادر و منابعشان؛ شرح كافي ملاصدرا بوده است.

پايان تاليف بخشي از شرح ملاصدرا بر كافي، سال (1044 قمري) و وفات آن بزرگوار (1050قمري) است، بنابر اين تاريخ تاليف بقيه آن بايد بين سال‌هاي 1044 تا 1050 باشد.

از آنجا كه اين اثر گرانقدر همواره مورد توجه حوزه‌هاي علمي شيعه بوده، نسخه‌هاي خطي فراواني از آن در كتابخانه‌هاي ايران و خارج از ايران موجود است. در كتاب‌شناسي جامع ملاصدرا (چاپ انتشارات بنياد حكمت اسلامي صدرا) 72 نسخه از اين اثر يا بخشي از آن معرفي شده است.

درباره سال درگذشت صدرالمتالهين نيز اگرچه سال 1050 قمري مشهور است ولي مؤيدي ندارد، اما سال 1045 قمري كه نوه دختري او علامه فرزانه علم‌الهدي فرزند فيض كاشاني نوشته است؛ مؤيدات بيشتري دارد. ملاصدرا در سفر حج و در بصره وفات كرد و او را به نجف بردند و در صحن اميرالمومنين علي(ع) به خاك سپردند.

كتاب‌هاي تهافت‌التهافت، مذهب‌الذره عندالمسلمين و علاقته بمذاهب‌اليونان والهنود، التبصير في‌الدين، مقالات‌الاسلاميين و اختلاف‌المصلين، رياض‌العلماء و حياض‌الفضلاء، اعيان‌الشيعه، الفصل في‌الملل والاهواء والنحل، لؤلؤةالبحرين في‌الاجازات و تراجم رجال‌الحديث، الفرق بين‌الفرق، هدية‌العارفين، طبقات اعلام‌الشيعه، التربيع والتدوير، فارسنامه ناصري، خلاصة‌الاقوال في معرفة‌الرجال، روضات‌الجنات، شيراز؛ شهر جاويدان، خصائص‌التصورالاسلامي، تاريخ فلسفه در اسلام، ملل و نحل، فتاوي ابن صلاح، الفهرست طوسي، الغزالي، امل‌الآمل، مقاصدالفلاسفه، تهافت‌الفلاسفه، تاريخ نگارستان، آثارالعجم، مفتاح‌السعاده، هدية‌الاحباب، فوائد‌الرضويه، ريحانة‌الادب، بزرگان شيراز، رجال نجاشي، فلاسفه شيعه، خاتمه مستدرك‌الوسائل، تذكره رياض‌العارفين، غزالي‌نامه، يادنامه ملاصدرا و ... از منابع مورد استناد اين اثرند.

چاپ اول كتاب «شرح‌الاصول من‌الكافي (جلد سوم)» در شمارگان 2000 نسخه، 750 صفحه (گالينگور) و بهاي 108000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط