چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
اجرای طرح کتابخانه‌های بدون کتاب

کردستان - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اجرای طرح «کتابخانه بدون کتاب» گفت: این طرح نسل جدیدی از کتابخانه‌هاست که در آن خبری از کتاب کاغذی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، مهدی رمضانی بعدازظهر چهارشنبه پنجم اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه در شبکه کتابخوانی کشور وجود دارد که از این تعداد یک هزار باب کتابخانه مشارکتی و ۲ هزار و ۷۰۰ باب کتابخانه توسط کتابخانه های عمومی کشور اداره می‌شود.

وی با اشاره به ارائه ۴۰ خدمت در نهاد کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: شبکه و خدمات دو محور اساسی کتابخانه‌های عمومی کشور و مدل اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران به صورت بینابینی با ترکیب حمایت و نظارت دولت و ظرفیت‌های مردمی است و مردم نقش زیادی در اداره این نهاد عمومی دارند.

وی از اجرای طرح کتابخانه‌های بدون کتاب؛ کتابخانه الکترونیکی یا آینده در کشور خبر داد و یادآوری کرد: «کتابخانه بدون کتاب» نسل جدیدی از کتابخانه‌هاست که در آن خبری از کتاب کاغذی نیست و به جای آن تجهیزات و امکان دسترسی به منابع الکترونیکی و صوتی، پایگاه‌های اطلاعات علمی، انواع بازی‌، فیلم، موسیقی، منابع یادگیری الکترونیک در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه سیاست دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، افزود: «دسترسی آسان و برقراری عدالت فرهنگی» شعار دولت است و بر همین اساس در این دولت بسیاری از پروژه‌ها و کتابخانه‌ها که از دولت قبل ناتمام مانده بود، تکمیل شد.

رمضانی، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار را یکی از زمینه‌های تحقق عدالت فرهنگی عنوان کرد و افزود: بر اساس دستور اخیر رییس جمهور، ۲۰۰ خودرو جهت اختصاص به کتابخانه سیار در نظر گرفته شده است.

وی از پیگیری اختصاص زنگ مطالعه ویژه دانش‌آموزان خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح ابتدا به صورت منطقه‌ای و سپس به صورت کشوری اجرا خواهد شد، د این زنگ مهارت خواندن و سیر مطالعاتی دنبال می‌شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی اضافه کرد: پایه فعالیت‌های کودکان و نوجوانان باید اساس کتابخانه‌های عمومی کشور باشد و بر همین اساس اتصال مدارس به کتابخانه ها و اختصاص یک زنگ به کتابخوانی در مدارس مطرح شده است که در این زنگ مسائل مربوط به کتاب و کتابخوانی تدریس شود.

رمضانی، اجرای برنامه هدهد سفید در حوزه‌های مختلف از جمله دیگر اقدامات مهم کتابخانه های عمومی کشور در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد و بیان کرد: دسترسی آسان کودکان و دانش آموزان به کتاب، تقویت فضای مجازی و الکترونیک در حوزه کتاب از جمله اقدامات دولت برای دسترسی آسان به کتاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها