یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
کوتاهی برخی ناشران بومی در معرفی پدیدآورندگان و آثارشان

اصفهان– یک اصفهان‌شناس و تاریخ‌پژوه گفت: کتاب‌ها و شخصیت‌ها آن طور که شایسته‌اند در فضاهای فرهنگی همچون نمایشگاه کتاب معرفی نمی‌شوند و این به کوتاهی برخی از ناشران بومی بازمی‌گردد.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان با اشاره به تأثیرگذاری برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در برندسازی پدیدآورندگان بیان کرد: من از اولین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، زمانی که دانشجوی دوره کارشناسی بودم، در این فضا حضور یافته‌ام و از همان زمان برایم قابل توجه بود که افرادی که در حوزه تحقیق و تالیف و ترجمه فعالیت می‌کنند و زمان و زحمت بسیاری برای این کار متقبل می‌شوند، در این فضا حضور می‌یابند. بنابراین این نمایشگاه‌ها در برندسازی و معرفی و تبیین یک شخصیت علمی و فرهنگی تأثیرگذارند زیرا تلاش و فعالیت محقق و مؤلف و مترجم بوده که باعث شده چنین آثاری پدید بیاید و قطعاً باید از این موضوع و این زمان و فضا بهره برد تا چنین شخصیت‌هایی که تاریخ‌ساز بوده‌اند، به شیوه‌ای معرفی شوند.

وی درباره عرضه آثارش در دوره‌های مختلف نمایشگاه کتاب تهران توسط مراکز فرهنگی و ناشران عنوان کرد: بعضی از آثار من در نمایشگاه‌های مختلف کشور، از جمله نمایشگاه کتاب تهران، عرضه می‌شود. سال قبل، کتاب «تاریخ‌نگاری شبه‌قاره هند» از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نمایشگاه تهران عرضه شد. برخی از آثار دیگر در زمینه‌های مختلف همچون کتاب «طلایه‌داران پارسایی» که درباره زنان تاریخ ایران و اصفهان است، از سوی یکی از مراکز قم عرضه و معرفی شد همچنین کتاب «تأثیرگذاری فرهنگی مساجد در ایران و جهان اسلام» یا کتاب «هنر و معماری در مساجد ایران و جهان» پیش از این در نمایشگاه عرضه شده و باز هم ارائه می‌شود.

کم‌کاری بعضی از ناشران در ارائه آثار مؤلفان

ریاحی با تأکید بر اینکه پدیدآورندگان بومی می‌توانند از فضای نمایشگاه کتاب بهره ببرند، افزود: مشکلی که ما درباره شهرهای خارج از تهران به ویژه اصفهان داریم، این است که گاهی کتاب‌ها و شخصیت‌ها آن طور که شایسته‌اند، در فضاهای فرهنگی همچون نمایشگاه کتاب معرفی نمی‌شوند. این به کوتاهی برخی از ناشران بومی بازمی‌گردد. از سوی دیگر، برخی از ناشران تهران در دنیای کتاب از ناشران خارج از تهران به دلایلی جلوتر و پیشگام‌اند. همچنین بعضی از ناشران شهرستانی و نهادها آنطور که باید، در ارائه کار مؤلفان اقدام نمی‌کنند.

وی تحلیلش را از ارتباط میان پدیدآورندگان بومی و مخاطبان نمایشگاه اینطور عنوان کرد: با توجه به ایجاد فضا برای فروش اینترنتی، حضور بسیاری از شخصیت‌های علمی در نمایشگاه کمرنگ‌تر از قبل شده و این خود مسئله است. البته رفتن به نمایشگاه نیاز به امکانات و هزینه‌هایی هم داشته و خستگی‌هایی نیز به دنبال دارد. اگر مؤلفان بتوانند به وسیله تماس‌های تصویری یا تهیه بروشورهای معرفی توسط ناشران با مخاطبان نمایشگاه مرتبط شوند، شایسته است همچنین به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیه می‌کنم که در این خصوص جدیت به خرج دهد تا حق شخصیت‌های علمی ساکن شهرستان‌ها ضایع نشود.

ریاحی اظهار امیدواری کرد: با تسهیلات بیشتر از جانب وزارت ارشاد، از شخصیت‌های علمی حمایت شود. متاسفانه کمک‌های ارشاد برای خرید کتاب‌ها انجام نشده و این نهاد باید در این خصوص اهمیت بیشتری بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط