سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
قدرت‌های جهانی در شکل‌گیری مناسبات نابرابر و سلطه‌جویانه در افغانستان مهم است

محمدحنیف طاهری، مولف کتاب «افغانستان معاصر؛ بنیادهای ایدئولوژیک تحولات سیاسی» گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات افغانستان در دوره معاصر مسئله نابرابری انسان‌ها است. این مسئله منجر به مشکلات گسترده‌ای مانند بی‌ثباتی نظام سیاسی، مهاجرت و فقر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «افغانستان معاصر؛ بنیادهای ایدئولوژیک تحولات سیاسی» تالیف محمدحنیف طاهری، پژوهشگر افغانستانی همزمان با سی و پنجمین نمایشگاه‌بین‌المللی کتاب تهران از سوی انتشارات نگاه معاصر منتشر شد.

محمدحنیف طاهری، مسئله و دغدغه‌اش را این گونه شرح داد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات افغانستان در دوره معاصر مسئله نابرابری انسان‌ها است. این مسئله منجر به مشکلات گسترده‌ای مانند بی‌ثباتی نظام سیاسی، مهاجرت و فقر شده است.

او مسئله نابرابری را ذیل بحث «انسان ناهمساز و سلطه» توصیف و بنیان نظری آن را از دوران یونان باستان بررسی کرد. در ادامه به دوره مدرن و نظریه «انسان برابر» پرداخته است. این نوع نابرابری در دوران معاصر افغانستان در دوره عبدالرحمن خان، سلطان مستبد، ریشه‌یابی شده است. از سوی دیگر او نابرابری را با سلطه مذهبی، سنتی و نژادی در ارتباط می‌داند.

نویسنده کتاب «افغانستان معاصر» قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای مانند آمریکا و پاکستان را نیز در شکل‌گیری مناسبات نابرابر و سلطه‌جویانه در افغانستان مهم می‌داند. برابری انسانی باید در انواع زمینه‌های قومی و مذهبی اجرا شود. او فلسفه میان‌فرهنگی را مهم می‌داند و بر این اساس از نظر او هیچ فرهنگ و اندیشه‌ای نباید خود را مطلق بداند. این نگاه برای وضعیت افغانستان راهگشا است زیرا جامعه و فرهنگ این کشور متکثر و پر است از اقوام و مذاهب و اندیشه‌های گوناگون. رواج عقلانیت میان‌فرهنگی و احترام به همه عقاید برای آینده افغانستان ضروری است.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها