یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
فرهنگ‌نامه نیاز بچه‌هاست

فرزانه محرابیان گفت: بچه‌ها دغدغه و پرسش دارند و اگر فرهنگ‌نامه نداشته باشند به یک‌سری منابع اطلاعاتی رجوع می‌کنند که خیلی مستند و دقیق نیستند. هدف و رسالت ما این است که به بچه‌ها اطلاعات دقیق بدهیم.

فرزانه محرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ضمن تأکید بر اینکه فرهنگنامه نیاز بچه‌هاست، گفت: بچه‌ها دغدغه و پرسش دارند و اگر فرهنگنامه نداشته باشند به یک‌سری منابع اطلاعاتی رجوع می‌کنند که خیلی مستند و دقیق نیستند. هدف و رسالت ما این است که به بچه‌ها اطلاعات دقیق بدهیم. ضمناً این فرهنگ‌نامه، اولین فرهنگ‌نامه در ایران است که مخصوص کودکان و نوجوانان تألیف شده است؛ یعنی ترجمه نیست. فرقش با ترجمه این است که کلی مطلب راجع‌به ایران در این فرهنگنامه وجود دارد و همه این مطالب، ساده‌نویسی شده‌اند، به طوری که بچه‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

او با تأکید بر اینکه فرهنگ‌نامه حاضر یک فرهنگ‌نامه عمومی است که راجع‌به همه‌چیز و همه علوم اطلاعات می‌دهد، ادامه داد: بچه‌ها معمولاً نمی‌دانند که علاقه‌مندی‌شان دقیقاً به چه چیزهایی است. فرهنگ‌نامه‌های عمومی این کمک را می‌کنند که آن‌ها علاقه‌مندی خود را پیدا کنند و بعد به سراغ فرهنگ‌نامه‌های تخصصی مربوط به علاقه خود بروند. ما فقط به بچه ها کمک می‌کنیم که راجع‌به همه‌چیز بدانند.

محرابیان درباره تفاوت اطلاعات فرهنگ‌نامه با اینترنت بیان کرد: معمولاً گفته می‌شود که اینترنت دیگر جای کتاب را گرفته است و من حق می‌دهم؛ ولی حتماً این را دقت کنید که وقتی شما در اینترنت یک مقاله را جست‌وجو می‌کنید، دقیقاً برای شما همان مقاله را می‌آورد؛ اما وقتی در فرهنگنامه می‌خواهید به یک مقاله برسید، به‌خصوص وقتی که این‌ها الفبایی تنظیم شده باشند، همین‌طور که ورق می‌زنند تا به مدخل موردنظرشان برسند، کلی چیزهای دیگر می‌بینند و به آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند. ما این را در تجربیات خودمان از مدارس داشته‌ایم.

کارشناس غرفه «فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان» با تأکید بر تهیه این فرهنگ‌نامه در تعامل مداوم با کودکان و نوجوانان افزود: در فرهنگ‌نامه‌های بزرگسال، دغدغه کودک و نوجوان وجود ندارد و کودک و نوجوان نمی‌توانند سوالات‌شان را آن‌جا پیدا کنند. مثلاً یکی از مقاله‌های جلد پنج ما «آدامس» است. ما وقتی در مدرسه می‌رفتیم برخی بچه‌ها می‌گفتند این آدامس همیشه گوشه لپ ماست؛ ولی شما درباره آن اطلاعات نداده‌اید. ما با بچه‌ها کار میدانی داریم. گروهی به نام «مشاوران نوجوان» داریم که در فرهنگ‌نامه تقریباً هر فصل یک جلسه دارند و در آن جلسه، درباره مقالات‌مان با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنیم؛ مثلاً برآیند این گفت‌وگو نوشتن مقاله آدامس یا «آبنبات» است. این‌ها مقالاتی نبوده‌اند که ما در گزینش‌های اولیه خود داشته باشیم؛ اما نیاز بچه‌ها این بوده است و برایشان نوشته‌ایم.

غرفه فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان در سالن شمالی ناشران کودک و نوجوان، راهروی ۱، غرفه ۱۰۲ واقع شده است.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط