دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
کیفیت اشعار کودک و نوجوان رضوی باید بهتر شود/ تجلیل از «بابک نیک‌طلب» در نشست شعر رضوی

نشست «جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی» با حضور بابک نیک‌طلب و انسیه موسویان از شاعران و منتقدان ادبی، یکشنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) در غرفه سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در این نشست علاوه‌بر نقد و بررسی دو مجموعه گردآوری‌شده توسط بابک نیک‌طلب با عنوان‌های «روی موج باران» و «تو خودت گل هستی»، از او به پاس سال‌ها تلاش در عرصه شعر به‌ویژه شعر کودک و نوجوان رضوی تجلیل شد.

همچنین در بخش دوم این نشست شاعرانی همچون جواد محقق، محمدکاظم مزینانی، مریم اسلامی، طیبه شامانی و … به شعرخوانی پرداختند.

بابک نیک‌طلب در این برنامه، درباره دو مجموعه گردآوری‌شده گفت: برایم جالب است که گاهی می‌بینم شاعران و نویسندگانی که این مدل گزیده‌ها را آماده می‌کردند، ۲۰ شعر را از دیگران انتخاب می‌کردند، ۴۰ تا برای خودشان بود یا مثلاً از صد نفر انتخاب می‌کردند و این وسط ۳۰، ۴۰ شعر هم از خودشان می‌گذارند. با خودم گفتم وظیفه من به عنوان گردآور این است که از خودم خرج نکنم؛ چون وقتی من دارم انتخاب می‌کنم نباید خودم را انتخاب کنم، دیگران باید مرا انتخاب کنند. به همین دلیل، در هیچ‌کدام از این مجموعه‌ها شعری از من نیست. خوشبختانه غیر از شعرم که مورد توجه بچه‌های این سرزمین قرار گرفته است، این مجموعه‌ها هم همیشه توجه عزیزان را جلب کرده است. این مجموعه جزو مجموعه‌هایی است که به‌نظرم بعد از انقلاب جایش خالی بود. در زمینه ائمه معصومین (ع) و خداوند، ما پیش از انقلاب مجموعه‌های مدون برای کودک و نوجوان نداشتیم. این دو مجموعه را به همت حوزه هنری کودک و نوجوان حدود پنج، شش سال پیش جمع‌آوری کردیم از فراخوانی که بین شاعران کودک و نوجوان دادیم. حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ اثر برای ما ارسال شد، کارها داوری شد و حاصلش به صورت این مجموعه‌ها درآمد.


در این نشست انسیه موسویان نیز به عنوان منتقد حضور داشت و گفت: گردآوری مجموعه‌های محتوایی کار ارزشمندی است. کار بزرگی است که شاعر هم شعر بگوید و در گردآوری مجموعه‌های محتوایی هم متخصص باشد که بابک نیک‌طلب در هر دو مورد متخصص هستند. شعر رضوی گونه‌ای از شعر آیینی است. در کنار شعر علوی، فاطمی و… قرار دارد. تفاوت شعر رضوی این است که به برکت جشنواره‌های مختلفی که در کشور ما برگزار می‌شود و برکت وجود مرقد امام رضا (ع) در کشورمان، تقریباً می‌توان به جرئت گفت تمام شاعران ما حداقل یک بار را به پابوس امام رضا مشرف شده‌اند و تجربه‌های عینی و ملموس دارند و شاید این توقع ما را از شاعرانی که شعر رضوی می‌گویند فراتر می‌برد. بعد از سال‌ها علاوه‌بر اینکه کمیت شعر رضوی در بین شاعران افزایش پیدا کرده است، درباره کیفیت آن هم از شاعران انتظار بیشتری می‌رود.

کیفیت اشعار کودک و نوجوان رضوی باید بهتر شود/ تجلیل از بابک نیک‌طلب در نشست شعر رضوی


او درباره آسیب‌شناسی وضعیت اکنون شعر رضوی افزود: بسامد موتیف‌ها و نمادهای تکرارای در شعر رضوی خیلی بالا است: مثل گنبد، کبوتر، ضامن آهو، پنجره فولاد و نکاتی از این دست. آسیب بعدی نبود تنوع در قالب و ساختار است که در تمام گونه‌های شعر آیینی دیده می‌شود. نگاه کلیشه‌ای به مضامین، استفاده‌نکردن از قالب‌های جدید و ظرفیت‌های زبان معاصر امروز، سطحی‌نگری و کلی‌گویی و ضعف در محور اندیشه که نشان می‌دهد شاعران ما باید با معارف امام رضا (ع)، وقایع زندگی ایشان و به طور کلی با سیره رضوی بیشتر آشنا شوند.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط