سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
کاغذی که از بازار آزاد تهیه می‌شود/ «نمایشگاه کتاب» پل پیشرفت صنعت نشر

گرمسار- یکی از مشکلات مهم انتشارات و فعالان در زمینه نشر، تامین کاغذ است؛ انتشاراتی‌ها عقیده دارند که در صورت کاهش مشکلات می‌توانند بهتر به جامعه فرهنگی کشورمان خدمت کنند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): این روز ها حرف از نمایشگاه کتاب تهران است و افراد توصیه می کنند که حتماً به کتاب، غذای روح توجه کنید اما باید بدانید که انتشاراتی ها برای تهیه غذای روح چه دغدغه‌هایی دارند و چه تجربه‌هایی را پشت سر گذاشتند در این زمینه با محمدرضا پازوکی مدیر مسئول انتشارات صبح سحر و استاد دانشگاه که در زمینه کتاب ۱۹ سال تجربه را پشت سرگذاشته است به گفتگو نشسته‌ایم.

-شما در چه سالی انتشارات صبح سحر را راه‌اندازی کردید؟

من در دوره دکتری که دانشجو بودم احساس کردم می‌توانم در زمینه چاپ و نشر فعالیت کنم بنابراین؛ انتشارات صبح سحر را مورخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه ۹۵ در شهرستان گرمسار ایجاد کردم. در انتشارات بیشتر در زمینه کتاب شعر فعالیت کردم و از آن زمان تاکنون این مجموعه به فعالیت خود ادامه می دهد.

-شما کاغذ انتشارات خود را چگونه تامین می کنید؟

همزمان با شروع فعالیت انتشارات ما، قیمت کاغذ اوج گرفت و افزایش یافت و اتحادیه ناشران به ما کاغذ می‌داد اما پس از مدتی این اتحادیه به ما کاغذ نداد و ما کاغذ را از بازار آزاد تهیه می کنیم.

-استان سمنان از وجود تعاونی ناشران محروم است. تاسیس تعاونی ناشران چه تاثیری بر انتشارات استان خواهد گذاشت؟

قرار بود که تعاونی ناشران در استان راه اندازی شود اما مسکوت ماند. درون شرکت های تعاونی هدفی وجود ندارد اما احساس می کنم تعاونی ناشران راه‌اندازی و این حرکت شروع شود تا بعد در مورد آن تصمیم گیری کرد. نبود تعاونی ناشران را می توان خلع دانست البته باید به این هم توجه کرد که وجود آن نیز ممکن است به خلع تبدیل شود. اما در حال حاضر نبود تعاونی ناشران در استان خلع محسوب می شود.

-شما منابع مالی انتشارات خود را از چه راهی تامین می‌کنید؟ و برای تامین منابع مالی با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

طرف قرارداد من بیشتر نویسنده ها بودند و به آنها اعلام می کردم که ۱۰۰ جلد از کتاب آنها را چاپ می کنم اگر به فروش برسد در قدم بعدی ۴۰۰، ۵۰۰ و ۹۰۰ جلد از کتابشان را چاپ می کنم. اگر اکنون از من پیشنهاد بخواهند به افراد پیشنهاد می دهم که با کم شروع کنند تا به بازار هدف خود برسند و این پینشهاد را به سایر همکاران نیز می‌دهم.

-در زمینه تامین منابع مالی سازمان و ارگان ها چه حمایتی از شما کردند؟

در این سال‌هایی که فعالیت کردم تعدادی از ارگان ها مثل شهرداری شهرستان گرمسار و بخش خصوصی به ما سفارش کتاب و بروشور دادند که برای ما خوب بود.

-در زمینه عرضه و فروش کتاب به سایر استان‌ها با چه چالش هایی روبه‌رو هستید؟

من تاکنون با هیچ پخش کننده‌ای همکاری نکردم تا کتاب‌های انتشارات را در استان‌های دیگر توزیع کند و من به دنبال پخش کننده هستم، اگر پخش کننده‌ای تمایل همکاری با انتشارات ما را دارد انتشارات ما با وی همکاری خواهد کرد.

-انتشارات شما در حوزه کودک نیز فعالیت می‌کند. آیا شما کتابی منتشر کردید که به آشنایی کودکان با استان سمنان کمک کند؟

بله، کتاب‌هایی در حوزه کودک با عنوان «حسنی رفته به سمنان»، «حسنی رفته به دامغان» و حسنی رفته به گرمسار را منتشر کردیم که می تواند به آشنایی کودکان با استان سمنان کمک کند.

-آیا تاکنون در خصوص انتشار با مشکل مواجه شدید؟

خیر، تاکنون با وزارتخانه ارشاد مشکلی نداشتم چرا که وقتی در کلاس برای این موضوع بحث می‌شود به دانشجویان اعلام می‌کنم که با سیستم خوب پیش بروند. ما در ممیزی ذره ای مشکل نداشتیم و من منتقد صادق هدایت و تتلو بودم به دانشجویان خود می گویم که آنها درست پیش نرفتند.

وزارتخانه از کارمندان مهربانی مثل خانم رنجبر برخودار است و قتی از شهرستان به وزارتخانه مراجعه می‌کنیم به خوبی با ما رفتار می‌کنند تا جایی که به احترام می ایستند و تا لحظه خروج با ما همراهی می کنند.

-آیا در نمایشگاه کتاب امسال تهران شرکت کردید؟

خیر، امسال به دلیل مشغله زیاد شرکت نکردم.

-نمایشگاه کتاب چه میزان می‌تواند به معرفی انتشارات بومی کمک کند؟

به ۹۶ درصد راه پیشرفت انتشاراتی ها کمک می کند. برای نمونه من با نویسنده ای از بندر عباس همکاری می کنم که با وی قبل از کرونا در نمایشگاه کتاب شیراز آشنا شدم.

-دولت برای کمک به خرید کتاب بن ارائه می دهد، ارائه این بن چه میزان می تواند خرید کتاب را بهبود ببخشد؟

دولت به اهالی قلم ۷۰۰ هزار تومان بن کتاب داده است که این می تواند تاثیر خود را بگذارد.

-به نظر شما مخاطب‌ها از نمایشگاه کتاب حضوری بهتر استقبال می‌کنند یا نمایشگاه کتاب مجازی؟

من ۱۸ الی ۱۹ سال در نمایشگاه‌هاب کتاب شرکت کردم و تجربه‌ام در نمایشگاه حضوری بهتر است. کتاب ها را سوار اتومبیل خود می کردم و آنها از ماشین پیاده کرده در نمایشگاه به فروش می رساندم و چه مزه ای می داد این پول، چرا که با برکت بود و هرچه خرج می کردی تمام نمی شد.

-آخرین عنوان‌هایی که انتشاراتی شما به چاپ رسانده است، چیست؟

«زندگی به وقت گرمسار» نوشته حسین پازوکی، «مجموعه شعر صدای باران» نوشته طاهره مختاری «مقرارت شهرداری و اصول کلیه شهرداری» نوشته مبینا اعظمی که از کارمندان بندرعباس هم هستند در دست چاپ است.

-حرف آخر؟

کتاب این روزها حال خوبی ندارد؛ امیدوارم حال کتاب خوب شود چرا که با حال خوب کتاب، حال کشور خوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط